کد مطلب: ۷۸۹۹۷۵

گزارش تجارت‌نیوز از آمار گمرک در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱؛

ثبت تراز تجاری منفی با وجود رشد ۱۲ درصدی صادرات / زور صادرات به واردات نرسید

ثبت تراز تجاری منفی با وجود رشد 12 درصدی صادرات / زور صادرات به واردات نرسید

بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد به‌رغم افزایش تجارت در 11 ماهه سال 1401، تراز تجاری منفی شده است؛ طی این مدت حدود 48 میلیون دلار صادرات و حدود 53 میلیون دلار واردات انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آماری که از سوی گمرک، منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات کالاهای غیرنفتی در 11ماهه سال 1401، از لحاظ وزنی رشد 1.16 و از لحاظ ارزشی افزایش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1400 داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی 8.61 درصدی از لحاظ وزنی و افزایش 15.28 درصدی ارزش دلاری، در مقایسه با مدت مشابه سال 1400 همراه شده است.

هر چند حجم تجارت در 11 ماهه سال‌ ۱۴۰۱ نسبت به ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ افزایش داشت، اما تراز تجاری مانند سال‌ گذشته منفی بود. ارزش صادراتی در مدت مذکور 48 هزار و 848 میلیون دلار و ارزش وارداتی آن 53 هزار و 604 میلیون دلار بود؛ یعنی 4.7 میلیون دلار تراز تجاری منفی!

آن‌طور که علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، به ایرنا گفته است، در سال قبل برخلاف 10 سال گذشته، بالاترین آمار و رکورد صادرات غیرنفتی کشور زده شد؛ برای مثال صادرات به کشوری مانند عمان با یک رشد 70 درصدی همراه شده است.

سهم کشورها از تجارت با ایران

بررسی آمار گمرک نشان ‌می‌دهد، سهم چین از صادرات در 11 ماهه سال 1401، 27 درصد بوده است؛ بر این اساس ایران با صادرات 13 هزار و 562 میلیون دلاری به چین، بیشترین میزان صادرات را به این کشور داشته است.

پس از آن عراق با 9 هزار و 382 میلیون دلار و سهم 19.21 درصدی، ترکیه با 6 هزار و 901 میلیون دلار و سهم 14.13 درصدی، امارات متحده عربی با 5 هزار و 258 میلیون دلار و سهم 10.7 درصدی و کشور هند با هزار و 919 میلیون دلار و سهم 3.93 درصدی از کل ارزش، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

سهم بالای مواد اولیه از کالاهای وارداتی

آمارها گویای آن است که مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات، سهم حدود 70 درصدی از واردات را دارند. در 11 ماهه سال گذشته امارات با اختصاص رقمی بالغ بر 16 هزار و 497 میلیون دلار و سهمی حدود 30.73 درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست صادرات کالا به ایران قرار گرفت.

البته در این میان، برای تامین کالاهای اساسی مردم، سهم بالایی از واردات به این بخش تعلق گرفت. بر اساس آمار گمرک، در ۱۱ ماه نخست سال‌ جاری ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۳۳۱ تن و ۱۰۵ کیلوگرم مواد غذایی و محصولات کشاورزی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۵ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۰۵ دلار وارد کشور شد.

البته مقایسه آمار واردات محصولات در 11 ماهه سال 1401 نسبت به سال 1400، نشان می‌دهد واردات محصولات کشاورزی به لحاظ وزنی با کاهش چهار درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد ۲۸ درصدی روبه‌رو بوده است.

در این میان می‌توان به رشد ارزشی واردات محصولات کشاورزی در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین به عنوان دو قطب تولید غلات و دانه‌های روغنی و افزایش قیمت جهانی مواد غذایی اشاره داشت.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی

صادرات محصولات کشاورزی ایران در 11 ماهه سال 1401، حدود هفت میلیون تن بود. در مدت مذکور، نهاده‌های دامی (ذرت دامی، جو، کنجاله، سویا و دانه سویا) بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که بر اساس آمارهای گمرک در ۱۱ ماه سال‌ جاری ۱۳ میلیون و ۱۳۷ هزار تن نهاده دامی به ارزش ۶ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار وارد کشور شده است.

در این مدت نیز با تخصیص دو میلیارد دلار برای تنظیم بازار برنج رکورد واردات این محصول نیز شکسته شد به طوری که بر اساس آمارهای گمرک ایران، در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۶۴۳ هزار تن برنج وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳۹ درصدی داشته است.

برای مطالعه بیشتر گزارش حلقه تجارت ایران و عراق تنگ‌تر شد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.