کد مطلب: ۶۱۶۴۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کیسه هوای‌ «ارابه‌های مرگ» باز نمی‌شود؟ / نقش خودروسازان در تصادف جاده بهبهان

کیسه هوای‌ «ارابه‌های مرگ» باز نمی‌شود؟ / نقش خودروسازان در تصادف جاده بهبهان

تصادف زنجیره‌ای حدود ۶۰ خودرو در محور بهبهان –رامهرمز، با پنج فوتی و ۴۱ مصدوم همراه بود. امروز رئیس پلیس راهور اعلام کرد که در هنگام بروز این حادثه، کیسه هوا یا ایربگ هیچ‌یک از خودروها باز نشده است. مسئولیت خودروسازان در تصادف جاده بهبهان چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح روز دوشنبه ۲۰ دی، رسانه‌ها از حادثه‌ای تلخ در خوزستان خبر دادند. تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در نزدیکی بهبهان، پنج هم‌وطن را به کام مرگ فرستاد و ۴۱ نفر را راهی بیمارستان کرد.

آن روز عامل اصلی تصادف جاده بهبهان بی‌احتیاطی رانندگان اعلام شد؛ همان بهانه همیشگی خطای انسانی .

مسئولان، مه‌گرفتگی و سرعت زیاد رانندگان را در این حادثه دخیل دانستند.

اما حالا با گذشته دو روز، رئیس پلیس راهور کشور به واقعیت دیگری اشاره کرده است؛ موضوعی که عامل تصادف جاده بهبهان نیست اما احتمالا، در آمار بالایی فوتی‌ها و مصدومان آن نقش داشته است.

ایربگ‌ «ارابه‌های مرگ» باز نشد!

کمال هادیانفر با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفته است که در این حادثه، ایربگ هیچ خودرویی باز نشده بود.

او خودروهای تولیدی را «ارابه مرگ» نامیده و از اینکه استانداردها کنترل نمی‌شوند و وزارت صمت نظارت دقیقی بر موضوع ندارد، گلایه کرده است.

رئیس پلیس راهور همچنین تاکید کرده که «باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند، درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟»

در این میان، مسئولیت خودروسازان در تصادف جاده بهبهان چیست؟

نگرانی از کیفیت خودروها

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است باید بررسی دقیقی در مورد تصادف جاده بهبهان انجام شود؛ چرا که معیوب بودن قطعه حساسی مانند ایربگ می‌تواند فاجعه‌ای ملی باشد؛ ضمن اینکه باید مشخص شود که چرا ترمز حدود ۶۰ خودرو به درستی عمل نکرده است.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: در مورد این حادثه، علاوه بر مسائلی چون غیراستاندارد بودن جاده‌ها و خطاهای انسانی، نگرانی‌هایی در مورد کیفیت خودروها وجود دارد.

کاکایی به وجود خودروهای سواری ایرانی و خارجی و خودروهای دیزل در این تصادف زنجیره‌ای اشاره می‌کند و می‌افزاید: نهادهای مختلفی باید پاسخگوی کیفیت پایین قطعات ایمنی این تعداد خودروی مختلف باشند.

ورشکستگی یک شرکت برای ایربگ‌های غیراستاندارد

او تاکید می‌کند: افراد هزینه زیادی را پرداخت می‌کنند که خودروی آنها برای لحظه‌ای که شاید هیچگاه رخ ندهد ایربگ داشته باشد، اما درست در همان ثانیه‌ای که باید، این قطعه کار نمی‌کند. چنین اتفاقی جای بررسی دارد.

کاکایی برای توضیح اهمیت موضوع به مثالی بین‌المللی استناد می‌کند؛ شرکت تاکاتا که برای تویوتا و تعدادی از دیگر شرکت‌های بزرگ خودروسازی، ایربگ تولید می‌کرد به خاطر چند حادثه و کشته شدن هفت نفر ناچار به پرداخت خسارت سنگینی به خودروسازان شد و پس از آن اعلام ورشکستگی کرد.

می‌تواند «فاجعه‌ای ملی» باشد

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است، پلیس راهور بدون انجام کارشناسی چنین موضوعی را اعلام نمی‌کند اما تایید نهایی آن، نیاز به بررسی از سوی کمیته‌ای ملی دارد.

او می‌گوید: این موضوع می‌تواند فاجعه‌ای ملی باشد. باید مشخص شود که آیا این مشکلی عمومی در خودروهای داخلی است یا خیر.

نگرانی از کیفیت قطعات و خدمات پس از فروش

کاکایی موضوع نگران‌کننده بعدی را کیفیت قطعات یدکی و خدمات پس از فروش می‌داند و می‌افزاید: عمر مفید قطعه‌ای مانند ایربرگ پس از چند سال تمام می‌شود اما در ایران، مرکزی برای معاینه فنی چنین قطعه‌ای وجود ندارد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، حتی در صورتی که بررسی‌های لازم انجام شود، قطعه جایگزینی برای آن در دسترس مردم نیست.

معضل «نگران‌کننده» خودروهای فرسوده

او در ادامه به معضل «نگران‌کننده» خودروهای فرسوده اشاره می‌کند و می‌گوید: اخیرا مقامات مختلف تعداد خودروهای فرسوده را سه میلیون عدد اعلام کرده‌اند و تخمین زده‌اند که تعداد آنها تا سال ۱۴۰۴ به هشت میلیون عدد می‌رسد.

کاکایی می‌افزاید: این خودروها نه تنها از نظر قطعه‌ای مانند ایربگ که حتی در ترمز نیز دچار نقص هستند.

لزوم پاسخ‌گویی خودروسازان، استاندارد و وزارت صمت

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، اگر خبر اعلام شده در مورد ایربگ‌ها دقیق باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت باید پاسخگو باشند.

او به روند داخلی‌سازی قطعات مختلف در سال‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: با وجود اهمیت این موضوع، اما تولید محصولات های‌تکی چون ایربگ نیاز به بررسی‌های فنی دقیقی دارد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اینگونه قطعات های‌تک، نیاز به نظام تضمین کیفیت سخت‌گیرانه‌ای، هم در مورد مواد اولیه و هم در فرایند تولید دارند.

هزینه بالای آزمون‌های کیفیت

او تاکید می‌کند: در مورد کیفیت قطعات خودرو هیچ تعارفی نباید وجود داشته باشد و بعضا هم ندارد. اما هزینه تست ایربگ بسیار بالاست و امکان دارد تواتر آزمون‌هایی که در خط تولید انجام می‌شود، کم باشد.

کاکایی می‌افزاید: ادعا نمی‌کنم در این زمینه کم‌کاری صورت می‌گیرد اما بروز حادثه بهبهان هشداری برای ماست.

او تاکید می‌کند: باید مشخص شود که خودروسازان برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی چه برنامه‌ای دارند.

امکان تعقیب قضایی خودروسازان

کاکایی معتقد است: در صورت اثبات قصور شرکت‌های خودروساز در تصادف جاده بهبهان، امکان تعقیب قضایی آنها وجود دارد.

او می‌افزاید: ممکن است دوره گارانتی خودرو گذشته باشد که در این صورت دیگر خودروساز مسئول نیست؛ در غیر این صورت می‌توان از این شرکت‌ها خسارت نیز مطالبه کرد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، فرایند شکایت قضایی در ایران طولانی است و حمایت نهادی مانند پلیس راهور می‌تواند به شاکیان احتمالی کمک کند.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حکایت گاری سازی مثل این میمونه که توی یه شهر فقط دو تا سوپرمارکت وجود داره که باهم هماهنگن و اجناس شون بدترین کیفیت موادغذایی و… را با گرون ترین قیمت دست مردم اون شهر میدن مردم اون شهر هم نه امکان اعتراض به کیفیت و قیمت اجناس دارند و نه میتوانند از شهر خارج شوند و مایحتاجشون رو تامین کنند. پس مجبورن برای این دو فروشگاه ساعتها صف بایستند تا آشغال تحویل بگیرن.آیا اینجا مردم بدبخت مقصرن که ساعتها وقتشون رو در صفها تلف میکنن
    اگر واقعا واقعا به فکر مردم کشورتون هستین لازم نیست هر روز از این شهر به اون شهر سفر استانی داشته باشید جلوی ظلم های آشکاری مثل این را بگیرد هم مردم باورتون میکنن و پشتتون هستن و هم شهدا شاد و از شما راضی میشوند

  • ناشناس

    من نمیدونم چرا همش تقصیر را گردن دیگری میندازیم
    ما مردم مقصر هستیم خودرو بیکیفیت هست نخرید
    جمع بشین برید کارخونه رو رو سر مسئولین خراب کنید
    همین الان واسه خرید خودرو تحویل یکسال بعد ملت صف کشیدن همین کرونا تو کشور جولان میداد مثل لین چان همه رو درو میکرد آمار فوتی های کرونا چندین برابر اعلامی است با این حال مردم واسه مسافرت رفتن با نیروی انتظامی درگیر شدن که چرا راه ها رو بستین حالا اومدین تفریح چرا رعایت نمیکردن اصلا به ماسک و وجود کرونا اعتقاد ندارن میان جنگل و دریا تو شمال گند میکشن به طبیعت
    خود باغدار و کشاورز تو جعبه و کیسه ته کار رو آشغال میچینه سر جعبه رو لاکچری تولیدی لباس لباس چینی و تایلندی رو یه مارک میزنه جای ترکیه قالب میکنه
    شیرینی فروش شیرینی مونده رو آرد میکنه به عنوان مغز میریره لا شیرینی و هزاران هزار مورد دیگه
    نگیم مسئولین مقصر هستن مقصر اول خود عموم ملت عوام هستن که به خودو دیگری رحم و محبت ندارن مسئولین از همین ملت هستن از فضا که نیامدن
    هر وقت مردم اصلاح وعلاقل بشن مسئولین هم مجبور به صداقت و درستکاری میشن
    جامعه ایی که مردم خوب باشن دولت و مسئولین جرات بیراهه رفتن ندارن در چین یا همین عربستان که شیر را گران کرد مردم با اتحاد کاری کردن شیر از قیمت قبل از گرانی هم ارزانتر شود بله هموطنان اول یک سوزن به خود بزنید ببینید ایراد کار کجاست

  • ناشناس

    مردوم اگه ازرائیلوهم باچشم خودشون تواین خودروهایه حلبی ببینن ولی بازم متاسفانه متاسفانه متاسفانه بازهم این خودرهای ادم کشومیخرن پرایدی ک دره نمایشگاه پوسیده میشدکسی نمیخریدالان قیمتش ۱۰ برابرشده مثله موروملخ دارن مدل پایین ترینشومیخرن به قیمت چنتاصفردوسال پیش

  • ناشناس

    کی گفته بی کیفیته حالاشایداین ایربک دوست نداشته بازبشه نمیشه ک بزاری بگردنه کیفیته بیچاره ایربک پیش خودش گفته اگه بازبشم کی دیگه یاکجابایددوباره جام بندازن.بخرین باعجله هم بخرین یموقع تموم میشه.

  • ناشناس

    جون آدما بی ارزش تر از خودروهای داخلیه.
    خودروسازا به خاطر دولتی بودنشون کسی جرات نداره بهشون چیزی بگه چون اگه ایرادی بگیره از خودروها، خودروسازا ازش شکایت می کنن و همیشه هم جریان به نفع خودروساز تموم میشه!
    معنای جدیدی از عدالت رو داریم تجربه می کنیم.

  • ناشناس

    اون کنترل نهایی که قبل از تحویل خودرو هستش باید پاسخگو باشه ، این همه خودروها را گران کرد دولت و حی گفتند آپشن گذاشتیم ، یکی از آپشن ها ایربگ بود. بقیه هم به همین صورت.
    خودروساز به دستور دولت گران میکند نه خودسرانه ، دوستان یه وقت اشتباه نکنید و فکر کنید دولت بی تقصیر است.

  • ناشناس

    والا این خودروسازا یه دیواری دور ما کشیدن میگن این پراید بنجول رو باید 180 میلیون پول بدی حق هیچ گونه اعتراضی هم نداری متاسفانه دولت هم داره حمایتشون میکنه عوض این مجبورشون کنه کیفیت رو ببرن بالا خودش داره هر روز قیمتها رو میبره بالا الان واردات کشنده های کارکرده وارداتی از اروپا آزاد شده یعنی دولت نمیتونه همین برنامه رو برای سواری هم اجرا کنه مرز باشماق مریوان وقتی میری تنها چیزی که یه چشم میخوره ماشین و ماشین که از دبی وارد میشه و وارد خاک عراق میشه حالا کجا میره خدا میدانه دولت اگه 1/10 اون ماشینا رو بتونه به عنوان وارداتی توی کشور نگهداره اون وقت وضع ملت این طور نمیشه.

  • کامران

    از قشر خبرنگاران خواهشمندیم پیگیری کنند تا مقصرین حادثه جوابگو ملت باشند.

  • ناشناس

    تا وقتی کنشگری رو بلد نیستیم و همینجور هرچی بگن انجام میدیم، وضع همینه. سال بعد با آزادسازی قیمت ها قلدری این خودروسازها بیشترم میشه

  • ناشناس

    ما ۹۹ پراید مونو تحویل گرفتیم شیشه بالا برش کلا خراب بود چند بار نمایندگی بردیم هربار یه بهونه میاورد آخری گفت باید خودتون درست کنید.ترمز مونم خوب نمیگیره اینا رو باید کی پاسخگو باشه.اگه خدای نکرده ماهم توی جاده بهبهان بودیم الان همون بلاها سرما هم اومده بود.کاش خودرو سازی ایران رو کلا درشو ببندن