کد مطلب: ۳۶۸۱۲۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه مجلس:

مجلس در انتظار تصمیم ارزی دولت / دلارهایی که به اقتصاد ایران برنمی‌گردند

مجلس در انتظار تصمیم ارزی دولت / دلارهایی که به اقتصاد ایران برنمی‌گردند

عزت‌الله یوسفیان ملا گفت: مجلس منتظر است که دولت در خصوص بازگشت دلارهای صادرکنندگان، لایحه‌ای برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند که متاسفانه تا امروز لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته از ۴۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی حدود ۱۴ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است كه به اين ترتيب با معيارهای محاسبه سال‌های قبل صادرات و واردات، حدود 28 ميليارد دلار از ارزهای صادرات غيرنفتی به ايران بازنگشته است، واکنش مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم بازگشت 28 میلیارد دلار ارز صادراتی چیست و آیا راهکاری برای بازگشت این میزان ارز به کشور وجود دارد؟

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: مجلس واکنش خود را در زمان بررسی لایحه بودجه سال 98 نشان داد، به طوری که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 98، اگر افراد حقیقی و حقوقی که مشمول ضابطه اعاده ارز هستند، در موعد مقرر ارز را برنگردانند هر ماه تاخیر چهار دلار به ازای هر 100 دلار به میزان ارز مورد نظر بازگردانده نشده اضافه می‌شود و اگر زمان اعاده ارز صادراتی بیش از یکسال طول بکشد، این اقدام مصداق خیانت در امانت است و مجازات متناسب با این موضوع اعمال خواهد شد، اما این مصوبه به تایید شورای نگهبان نرسید.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: دلیل عدم تایید شورای نگهبان این بود که این مصوبه جزء احکام دائمی برای کشور محسوب می‌شود و نمی‌توان در قانون یکساله بودجه، قانون دائمی آورد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: ایراد شورای نگهبان ایراد درست و منطقی بود به همین جهت مجلس منتظر ماند که دولت خود در این خصوص لایحه‌ای برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند که متاسفانه تا امروز لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است.

یوسفیان‌ملا ادامه داد: چنانچه موعد پرداخت اقساط ماهانه وام‌های پنج میلیون تومانی یک روز دیرتر ‌شود به سرعت بانک عامل شخص وام گیرنده را جریمه می‌کند، اما متاسفانه تاکنون هیچ واکنش و اقدامی نسبت به اشخاصی که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگرانده‌اند صورت نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سال گذشته برخی نمایندگان حدود چهار تا پنج ماه در مجلس غیبت داشتند و هیچ فرد و سازمانی از جمله خود مجلس هم این نمایندگان متخلف را مورد بازخواست قرار نداد.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: همانند کشاورزی که جریمه دیرکرد برای تنها 500 هزار تومان وام پرداخت می‌کند دولت باید لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد بر این اساس که اگر اشخاص در موعد مقرر ارز را برنگردانند به ازای هر ماه تاخیر دو درصد به میزان ارز مورد نظر بازگردانده نشده اضافه می‌شود و اگر زمان اعاده ارز صادراتی بیش از یکسال طول بکشد، این اقدام مصداق خیانت در امانت است و باید به دادگستری معرفی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دولت این لایحه را به مجلس ارائه نمی‌کند؟ فردی که ارز را به کشور باز نمی‌گرداند ممکن است به برخی از افراد و دستگاه‌ها وابسته باشد، زیرا مگر می‌شود ارز دولتی را بازنگرداند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.