کد مطلب: ۴۶۶۴۱۵

روحانی:

اجتماعات همچنان ممنوع است / تصمیم جدید برای ودیعه مسکن مستاجران

اجتماعات همچنان ممنوع است / تصمیم جدید برای ودیعه مسکن مستاجران

رئیس جمهور با بیان اینکه برای کمک به ودیعه مسکن مستاجرینی که در تنگنا هستند تصمیم خوبی اتخاذ شد، گفت: اجتماعات همچنان ممنوع است، حتما نیازمند آن هستیم با کسی که تخلف می‌کند برخورد کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مقررات ستاد برای همه لازم الاجرا است، تصریح کرد: باید تا فرا رسیدن زمانی که واکسن قابل قبول در دسترس قرار گیرد، اقدامات سختگیرانه ادامه یابد.

رئیس جمهور با تبریک پیشاپیش عید سعید غدیر از مردم به خاطر همکاری با ستاد ملی کرونا در اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت خود قدردانی کرد و گفت: آمارها و گزارش‌های ارائه شده در جلسه امروز از وضعیت استان‌ها امیدوارکننده بود و حکایت از این داشت که حدود 10 استان کشور که هفته‌های قبل در شرایط سخت بودند امروز از پیک بیماری عبور کرده‌اند و ان شاءالله با مراعات بیشتر در روزهای آینده به نقطه ثبات و آرامش خواهند رسید.

روحانی افزود: تا امروز هر استانی که وارد یک دوره پیک بیماری شده و مشکلات را پشت سر گذاشته شاهد پیک دوم در آن استان نبوده‌ایم روندی که امروز مردم در رعایت اصول بهداشتی سپری می‌کنند اگر به همین شکل ادامه یابد حتما در هفته‌های آینده خبرهای خوشی را شاهد خواهیم بود و آمارها همچنین حکایت از مراعات اصول و پروتکل‌های بهداشتی در ادارات، بانک‌ها و مراکز پرتجمع دارد. البته عده‌ کمی هم رعایت نمی‌کنند و حتما نیازمند آن هستیم با کسی که تخلف می‌کند برخورد کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای ماه محرم و عزاداری‌ها در این ماه نیز مقرراتی وضع شده که تا هفته آینده قطعی، تصویب و ابلاغ خواهد شد. مسئولین هیات‌ها و تکایا باید در این زمینه مسئولیت بپذیرند و اگر کسی در هیات‌های عزاداری اصول بهداشتی را رعایت نکرد مسئولین هیات‌ها باید با او برخورد کنند.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد ما در مورد این ویروس تغییر نکرده و همان راهبرد قبلی است، گفت: آموزش و توضیح دادن به مردم در مورد این ویروس همچنان به عنوان یک اصل باید در دستور کار ما باشد و مردم نیز باید رعایت اصول بهداشتی را بر همه چیز مقدم بدانند و الزام در استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات و رعایت فاصله‌گذاری همچنان ضروری و لازم است. اجتماعات تحت هر عنوان همچنان ممنوع است تا شرایط بهبود یابد.

روحانی با تاکید بر اینکه با فرد متخلف از رعایت اصول بهداشتی حتما باید برخورد شود، گفت: اگر فردی پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را رعایت نکرد باید تنبیه شود تمام افراد متخلف باید شناسایی و با آنها برخورد صورت گیرد و این برخورد‌ها حتما باید اعلام شود تا مردم در جریان قرار گیرند.

رئیس جمهور افزود: ادامه انجام تست و شناسایی افراد مبتلا راه مقابله با این بیماری است و باید بدانیم چه کسی حامل و ناقل ویروس است تا بعد از شناسایی افراد آلوده، او را از جامعه جدا کنیم و به عنوان وظیفه دوم همه افرادی که در تماس با فرد مبتلا بودند را شناسایی و از جامعه جدا کنیم.

روحانی با بیان اینکه سرعت انتشار ویروس در برخی از استانها بالا بوده است، گفت: به استان‌ها اختیارات لازم داده‌ شده است که در ستادهای استانی برای کنترل و مهار ویروس تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اعلام وضعیت سفید، هشدار یا قرمز در مناطق مختلف به موضوعات گوناگون از جمله امکانات استان‌ها بستگی دارد، گفت: در این زمینه شرایط استان‌ها از جمله نیروی انسانی و کادر درمان و امکانات آن استان مورد توجه است.

روحانی تقویت بخش سلامت را یکی از مسائل مهم مورد تاکید عنوان کرد و گفت: افزایش تخت‌های بیمارستانی و تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز، تقویت کادر درمان و پرستاری با استخدام نیروهای جدید همچنان اولویت ما در مقابله با ویروس کروناست و در همین رابطه تا پایان امسال حدود 8 هزار تخت جدید به بیمارستان‌ها اضافه خواهد شد.

رئیس جمهور با قدردانی از سخنان حکیمانه و مجتهدانه روز گذشته رهبر معظم انقلاب گفت: نکته بسیار مهم سخنان ایشان این بود که مرجع و مرجعیت نهایی که متولی امر سلامت جامعه در شرایط فعلی است، منحصرا ستاد ملی کروناست.

روحانی ادامه داد: آدرس را عوض نکنیم و مسیر را اشتباه نرویم یک خانه است و یک در دارد و آن ستاد ملی کروناست و مقررات وضع شده از سوی ستاد ملی کرونا برای همه لازم‌الاجراست.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت برگزاری عزاداری سیدالشهداء در ایام محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی گفت: مگر می‌شود کسی مسلمان باشد و محرم برایش مهم نباشد؟ و شیعه باشد و محرم برایش مهم نباشد ملتی که با روحیه قوی در مقابل انواع فشارهای دشمنان ایستاده و مقاومت کرده است محرم را فراموش نخواهد کرد و حتما محرم ما امسال هم به گونه‌ای خواهد بود که بوی عزاداری امام حسین(ع) به مشام همه خواهد رسید.

روحانی با بیان اینکه با فرا رسیدن محرم، فضا باید در کشور در همه کوچه‌ها و خیابان‌ها حسینی و کاملا سوگوارانه شود، گفت: امسال ممکن است به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نحوه عزاداری ما متفاوت باشد، دستورالعمل‌های لازم در مورد نحوه عزاداری‌ها تا پایان هفته مشخص و هفته آینده تصویب و ابلاغ می‌شود که باید مراعات و به طور کامل اجرا شود.

رئیس جمهور افزود: امسال صاحبان عزا در مساجد و محافل و متولیان هیات‌ها وظیفه جدید بسیار مهمی بر عهده دارند که آن مراعات برای تضمین سلامت همه عزاداران حسینی است.

روحانی افزود: همه جوامع مدنی و دینی این مسئولیت را بر دوش دارند و همه باید همکاری کنند تا سلامت عزاداران تضمین شود. دشمنان ما منتظر هستند که بهانه‌ای پیدا کنند ما نباید به دست دشمنان بهانه بدهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: همانطور که باید عاشورا را زنده نگه‌داریم اهداف و آرمان عاشورا را هم باید زنده نگه داریم حیات و طراوت جامعه از اهداف عاشوراست.

روحانی افزود: ان شاءالله محرم امسال عزاداری شکوهمند با رعایت همه جوانب امر و پروتکل‌ها را داشته باشیم و نکته مهم اشاره شده از سوی مقام رهبری در این رابطه فصل‌الخطاب بود.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تصمیمات جلسه امروز ستاد ملی کرونا گفت: امروز برای کمک به ودیعه مسکن مستاجرینی که در تنگنا هستند تصمیم خوبی اتخاذ شد. در مورد استخدام‌های جدید کادر درمان و پرستاری نیز مصوب شد برای کسانی که در کرونا فعال بودند امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته شود و در مورد آغاز سال تحصیلی جدید از 15 شهریور نیز در مورد چارچوب‌ها تصمیماتی گرفتیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در ایام بسیار پربرکت ماه ذی‌الحجه قرار داریم و پیشاپیش ایام سعید عید غدیر خم را خدمت همه بینندگان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

باید از همه مردم عزیزی که با ستاد ملی کرونا و با مسیر سلامت جامعه به خوبی همکاری می‌‌کنند، تشکر کنم. امروز جزو جلسات ستاد ملی کرونا بود که گزارش آمار و ارقام استانها امیدوارکننده بود. از حدود 10 استان نام برده شد که این استانها در هفته‌های قبل در شرایط بسیار سخت و در پیک بیماری بودند و بحمدالله امروز از پیک بیماری عبور کردند و مسیرِ کمتر دشواری پیش روی آنها قرار دارد که با مراعات بیشتر، به خط ثبات و آرامش خواهند رسید. چند استان دیگر هم هستند که هنوز نیاز به کار و تلاش و همکاری و همراهی مردم دارند تا بتوانیم از مساله پیک در این استانها هم عبور کنیم.

بحمدالله تا امروز هر استانی که یک دور وارد پیک این بیماری شده و مشکلات پیک را دیده و عبور کرده و شرایط آن عادی شده، دیگر شاهد پیک دوم نبودیم و امیدواریم در آینده هم اینچنین باشد و دچار مشکل نشویم.

روندی که امروز مردم مراعات می‌کنند اگر به همین صورت ادامه یابد، حتما در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوشی خواهیم بود.

در آمار امروز مطرح شد که ادارات و بانکها به خوبی مراعات می‌کنند. مراعات مردم در مراکز عمومی رفت و آمد قابل قبول است و البته ممکن است جاهایی هم باشد که باز به دقت بیشتر نیاز دارد.

حتما نیازمندیم با فرد متخلف برخورد کنیم و در این جای هیچ تردیدی نیست.

حتی مقرراتی را که برای ماه محرم‌الحرام می‌گذاریم باید مسوولین مساجد، تکایا و هیات‌ها، مسوولیت بپذیرند و آن کسی که مسوول می‌شود اگر خدای ناکرده دقت نکرد و مراعات نکند، مسوول است و باید با او برخورد شود. نحوه برخورد با متخلفین را هم قرار شد وزارت خانه های کشور و بهداشت با کمک هم تدوین کنند و در ستاد ملی کرونا تصویب کنیم و این علاوه بر مواردی است که قبلا مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

خدمت مردم شریف و بزرگوار ایران اعلام می‌کنم تمام مقرراتی که از روز اول تا الان توسط وزارت بهداشت اعلام و تاکید شده همچنان به قوت خود باقی است تا روزی که همین وزارت بهداشت به مردم اعلام کند و بگوید واکسن قابل قبول در دسترس و در اختیار هست و شرایط تغییر کرده است. تا آن روز که هر زمان می‌خواهد باشد و مسوول این اعلام، وزارت بهداشت خواهد بود و لذا باید همگی مقررات را مراعات کنیم و اقدامات سخت‌گیرانه خودمان را در این شرایط ادامه دهیم.

راهبرد ما در مقابله با این ویروس تغییر نکرده و همان راهبرد قبلی است. اولین قدم آگاهی و آموزش دادن به مردم است. مردم باید کاملا نسبت به این ویروس، عملکرد این ویروس، خطرات این ویروس، نحوه شیوع این ویروس و علائم این ویروس آموزش داده شوند و برای آنها توضیح داده شود. به نظر من، با همه کاری هایی که در رسانه‌های عمومی و در صدا و سیما انجام شده، هنوز کم است و همچنان باید برای مردم توضیح دهیم.

مساله دوم اینکه مردم باید مسائل بهداشتی بویژه مساله استفاده از ماسک را مقدم بر هر چیزی مراعات کنند امروز در شرایطی هستیم که استفاده از ماسک الزامی شده و همه باید در مکان‌های سرپوشیده‌ای که وارد می‌شوند، در وسایل نقل و انتقال، در مراکز کسب و کار، در مراکز اداری و همه جا باید ماسک و سایر پروتکل‌هایی را که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده، رعایت کنند.

اجتماعات همچنان ممنوع است. گرچه گاهی اعلام می‌شود مثلا برای یک هفته در فلان استان ممنوع است، ولی در ستاد ملی این را برای فرای استان اعلام کردیم و گفتیم در تمام کشور در شرایط فعلی تا اطلاع ثانوی اجتماعات به عنوان عزاداری، عروسی، میهمانی، تحت هر عنوان، سمینار، جشنواره و هر چه می‌خواهد باشد، ممنوع است . این دیگر استانی نیست، سراسری است و تاکید کردیم تا زمانی که وضعیت تغییر کند به نحوی که با ملاحظاتی بتوان برخی از اجتماعات را برگزار کرد، این ممنوعیت را داریم.

مساله بعد این است که با متخلف باید برخورد شود. یعنی همانطور که اینجا اعلام می‌شود در حال حاضر بیش از 80 درصد یا بیشتر ادارات، پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کردند، اگر یک فردی هم مراعات نکرد، آن فرد تنبیه و معلوم شود. در آمارتان اعلام کنید که 10 نفر این هفته در تهران، 100 نفر در سراسر کشور به دلیل اینکه مراعات نکردند از اداره اخراج شدند، آن روز برایشان غیبت زده شد و مسوول اداره توبیخ شد.

در تمام موارد، افراد متخلف را باید شناسایی کنیم، باید به طور کلی اعلام کنیم، همانطور که پلمپ را اعلام می‌کنید و می‌گویید 10 مورد را پلمپ کردیم، به نظرم این پلمپ موثر است یا ضمانت اجراست. می‌گویید این دستگاه تخلف کرده، این رستوران، این بانک، این پاساژ تخلف کرده، لذا برای یک هفته یا 10 روز، یا هر زمانی که تعیین می‌شود، پلمپ می‌شود. مردم باید این را بدانند. به عنوان یک مجازاتی که مورد تاکید نظام هست، یا اگر کسی از خدمت محروم می‌شود، اینجا باید ادارات اعلام کنند و بگویند امروز 200 نفر به این اداره مراجعه کردند و 10 نفر چون پروتکل را رعایت نکرده بودند، از دریافت خدمت محروم شدند. این مجازات‌ها را باید بیان کنیم و اگر مجازات‌های دیگری هم باید اضافه شود، اضافه کنیم.

نکته بعدی ادامه تست و شناسایی است. راه مقابله با این ویروس این است که بدانیم چه کسی حامل این ویروس است. همه مبتلایان به ظاهر ممکن است علائم ظاهری آنچنانی نداشته باشند. پس باید با تست تشخیص بدهیم، این طرف مبتلا هست، بعد وقتی افراد آلوده را شناسایی کردیم باید او را از جامعه جدا کنیم. جدا کردن فرد آلوده از جامعه در خانه خودش یا در جای دیگر در بیمارستان، به عنوان یک وظیفه دوم هست که باید اجرا شود.

در مرحله بعد باید شناسایی کنیم، این فردی که مبتلا هست با چه کسانی در تماس بوده و افرادی که با مبتلا در تماس بودند آنها را رهگیری، شناسایی و از جامعه جدا کنیم.

تمام کشورهایی که در این زمینه توفیقی بدست آورده اند از این راه بوده که رعایت مسائل بهداشتی را الزامی، افراد مبتلا را شناسایی و از جامعه جدا کردند و افرادی را که به نحوی با مبتلا در تماس بودند، شناسایی و رهگیری و آنها را هم جدا کردند تا شرایط کشور یک شرایط مناسب و قابل قبولی شده است.

البته کشورهایی هستند که سیستم‌های مخصوص مانیتورینگ را مورد نظر قرار دادند. در اینجا چنین سیستمی نداریم. از طریق موبایل عمدتا این کار را کردند. یعنی موبایل فردی که مبتلا هست رهگیری می‌شود که کجا رفته، الان کجاست.

در آن 15 روز از طریق موبایل رهگیری شده است. اجرای این روش را هم اگر وزارت بهداشت روش مطلوبی بداند خیلی مشکل نیست. یعنی وزارت ارتباطات می‌تواند امکانات را در این راه بسیج کند که این کار را انجام بدهیم.

امروز آنچه مهم است، سه نکته است؛ اول اینکه انتشار این ویروس در بعضی از جاها یک سرعت فوق‌العاده‌ای می‌گیرد، یک مرتبه تعداد مبتلایان زیاد می‌شود و بیشتر از آنجا شروع می‌شود که اینها در یک اجتماعی شرکت کردند و خارج شدند. یک دفعه می‌بینید فردای برگزاری یک اجتماع 200 نفره، 20، 30 نفر همه علائم و آثار دارند و مبتلا شدند و لذا به استانها اختیاراتی دادیم تا ستادهای استانی بتوانند دستورالعمل‌هایی را برای اقدامات محدودکننده و سخت‌گیرانه برای مدت یک هفته و اگر لازم بود بیشتر در آن ادامه دهند.

نکته دوم؛ اینکه می‌گوییم وضع اینجا خوب است و آنجا قرمز است، اینجا هشدار و آنجا سفید است، اینها به خیلی چیزها مربوط می‌شود و تنها به این نیست که تعداد افراد مبتلا بیشتر یا کمتر شدند؛ وابسته به امکانات در آن استان است.

استان که می‌گویم، بیشتر شهرستان مورد نظر من از داخل استان است؛ یک شهرستان را می‌بینید بیمارستان، تخت به اندازه کافی، آی.سی.یو، پرستار و پزشک کافی دارید، آنجا اگر وقتی 100 تخت دارید، 40 نفر هم مبتلا شدند عادی است؛ از این 40 نفر مبتلا ممکن است تعدادی از آنها نیاز به بستری داشته باشند و یک عده هم نداشته باشند؛ اگر شما 10 تا بستری داشته باشید با 100 تختی که دارید مشکل ندارید؛ اینجا همچنان سفید است، با اینکه 10 نفر هم مبتلا هستند.

همین 10 نفر ممکن است در یک شهر دیگر شرایط را عوض کند؛ آنجایی که تخت به جای 100 عدد 20 عدد است و همین جا ما را دچار مشکل می‌کند؛ 50 درصد تخت؛ باید درصد در نظر بگیریم؛ اگر 50، 60، 70 درصد تخت را اشغال می‌کند، یعنی قرمز است؛ اگر هزار تخت داریم، 70 تخت اشغال شده، قرمز نیست. پس به شرایط وابسته است که‌ امکانات در شهرها چگونه است و البته نیروی انسانی هم جزو آنهاست؛ یعنی ممکن است تخت داشته باشیم، تخت ویژه هم داشته باشیم؛ اما نیروی انسانی به اندازه کافی نباشد و خسته شود؛ آن هم مساله مهمی است که در این پارامتر موثر است. البته مراعات مردم اصل است؛ وقتی مردم مراعات کنند، در این راستا کمک بزرگ است و اگر خدای ناکرده کمک نکنند، مشکل زیادی برای ما ایجاد می‌کنند.

یکی از مسائل مهمی که بر آن تاکید داریم همچنان تقویت بخش سلامت است؛ بخش سلامت باید تقویت شود، باید تخت اضافه شود، تخت ویژه و آی.سی.یو باید اضافه شود، ونتیلاتور به اندازه کافی باید اضافه شود؛ مراکزی که برای اکسیژن دارند باید اضافه شود و تعداد پرستار؛ که امروز یکی از تصمیمات این جلسه این بود که افرادی که به عنوان پرستاران جدید می‌خواهند استخدام شوند، آنهایی که قرارداد معین داشتند یا شرکتی بودند و در ماههای گذشته در بخش کرونا کار و فعالیت می‌کردند، صاحب امتیاز هستند و وزارت بهداشت و درمان می‌تواند در استخدام به آنها اولویت بدهد. پس باید در بخش استخدام دست وزارت بهداشت و درمان را در حدی که ضرورت این وزارت است، باز بگذاریم.

در تخت بیمارستانی دولت کاملا آماده است؛ قبلا هم آقای دکتر نمکی این را اعلام کردند که امسال بیشترین تخت را تا پایان سال آماده می‌کنیم ان شاءالله؛ حدود 8 هزار یا بیشتر تخت جدید آماده می‌کنیم. حتی تخت‌های آی.سی.یو و تخت‌های ویژه را هم اضافه می‌کنیم و این جزو وظایف ماست که باید بخش درمان را تقویت کنیم، برای اینکه فشار روی بخش درمان کاهش پیدا کند و به یک آرامش نسبی برسیم.

در اینجا قبل از اینکه دوباره به مساله ماه محرم اشاره‌ای کنم، لازم می‌دانم از سخنان حکیمانه و مجتهدانه رهبر معظم انقلاب که دیروز بیان کردند، تشکر کنم. نکته خیلی مهمی در بیانات ایشان در این زمینه بود و آن اینکه مرجع نهایی یا مرجعیت نهایی که متولی امر سلامت جامعه در شرایط فعلی است، منحصرا ستاد ملی کرونا است؛ این مساله، مهمترین مساله است؛ یعنی آدرس را عوض نکنیم و مسیر را اشتباه نرویم؛ در این خانه و آن خانه نگردیم؛ یک خانه است و یک درب دارد و آن ستاد ملی کروناست.

مقرراتی که این ستاد وضع می‌کند برای همه لازم‌الاجراست؛ حتی ایشان با یک بیان متواضعی فرمودند که خودِ من هم آنچه این ستاد بگوید، همان را اجرا و عمل می‌کنم.

این مساله بسیار مهمی است که ماه محرم برای همه مهم است؛ مگر می‌شود کسی مسلمان، شیعه، ایرانی باشد و محرم نباشد؟ این ملتی که در طول قرنها با عشق به امام حسین(ع) روزهای بسیار سخت را پشت سر گذرانده و با روحیه قوی در برابر انواع فشارها ایستادگی کرده مگر می‌تواند امام حسین(ع) را فراموش کند یا تعطیل کند؟ حتما محرم ما، محرمی است که بوی عزاداری امام حسین(ع) به مشام همه خواهد رسید حتما اینچنین خواهد بود.

حتما وقتی وارد خیابان می‌شویم به محض اینکه به پرچم‌های سیاه، علائم و شعارهایی که در خیابان‌ها نصب شده، نگاه می‌کنیم بلافاصله می‌فهمیم محرم آغاز شده است و هلال محرم را به خوبی احساس می‌کنیم، با چشم می‌بینیم و با شامه‌ احساس می‌کنیم و باید فضا، فضای حسینی بشود و همه خیابان‌ها و همه کوچه‌ها هر جا که امکانپذیر است که به تعبیر آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر که می‌گوید از همه پرچم و امکانات عزا استفاده شود اما مالکیت و حریم خصوصی افراد را هم مراعات کنیم و روی دیوار مردم چیزی بچسبانیم یا روی دیوار مردم بدون اجازه نصب کنیم، با مراعات همه آن تکالیف شرعی که به عهده داریم، فضا را باید کاملا فضای سوگوارانه کنیم.

یک وقتی در ایام محرم در آفریقا بودم، صبح اول محرم دیدم بعضی از خیابان‌ها و کوچه‌ها در آن کشور کاملا فرق کرده و هر خانه‌ای یک پرچم سیاه بالای سر خانه نصب کرده و تمام شیعیانی که در آن کشور ساکن بودند، روز اول محرم یک پرچم سیاه نصب کردند و کاملا معلوم بود که اصلا فصل عزا و ماه محرم شروع شده است.

در هندوستان که خیلی از آنها مسلمان نیستند و البته مسلمان‌های هندوستان جمعیت بسیار عظیمی هستند و بعضی‌ها می‌گویند بالاترین جمعیت جهانی را دارند که 250 میلیون نفر جمعیت مسلمان آنجا هست ولی غیرمسلمانهای آنجا چون به امام حسین احترام می‌کنند، روز تاسوعا سراسر هند را سیاهپوش می‌بینید و هر کجا هست همه شعار زدند و همه علامت زدند پس فضا را ما کاملا فضای حسینی، با شور وسوگوارانه، اما مناسک و نحوه عزاداری ممکن است با سالهای پیش متفاوت باشد به دلیل اینکه ما باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم، باید از ماسک استفاده کنیم، باید فاصله را مراعات کنیم، باید تجمع در یک مکان نداشته باشیم مخصوصا جاهایی که سرپوشیده است و باید بیشتر مراعات کنیم و تمام دستورالعل‌هایی که مشخص می‌شود تا پایان هفته آینده و به همه دستگاهها ابلاغ می‌شود و همه باید آن را مراعات و اجرا کنند.

امسال می‌خواهم بگویم صاحبان عزا البته همه ملت صاحب عزا هستند ولی در مجالس، مساجد و محافل که متولی امر هستند و تولیت امر هیات‌ها و حسینیه‌ها را به عهده دارند، یک وظیفه جدید امسال به عهده دارند. سالهای پیش وظیفه آنها این بود که آنجا را تمیز و آماده کنند، منبری و مداح دعوت کنند، به آنهایی که وارد می‌شوند، احترام کنند و حتی به آنها غذا بدهند اما امسال یک وظیفه مهم‌تری بر دوش دارند و آن مراعات برای تضمین سلامت همه عزاداران حسینی است و عده‌ای وارد می‌شوند، می‌نشینند و عزاداری می‌کنند و می‌روند که باید سالم بیایند و سالم بروند.

این موضوع سلامت به عنوان یک وظیفه بر دوش همه متولیان امر است و همه جوامع مدنی دینی، جامعه مدنی دینی یعنی هیات،‌ حسینیه، مساجد و هیا‌ت‌هایی که داریم باید احساس کنند و امسال این مسوولیت را بر دوش دارند و همه باید با هم همکاری کنیم به گونه‌ای که دشمن‌های ما منتظرند یک بهانه پیدا کنند و بگویند چون فلان شهر عزاداری در خیابان و اجتماع بود البته همان روز نمی‌شود هفته بعد که مردم گرفتار شدند، بگویند این مال عزاداری تاسوعا و عاشورا بود و نباید بگذاریم چنین بهانه‌ای دست دشمنان دین بیفتد و ما همانطور که عاشورا را باید زنده نگه داریم، باید اهداف و آرمان عاشورا را هم زنده نگه داریم که آرمان عاشورا همان عدل، آزادی، حیات وسلامتی مردم است و اصلا خودِ عاشورا و آن قیام عظیم و بزرگ برای حیات جامعه به پا شد بنابراین کاملا باید توجه داشته باشیم امسال به نکاتی که باید در ماه محرم مراعات کنیم و ان شاءالله عزاداری شکوهمند داشته باشیم با مراعات تمام جوانب امر و همه پروتکل‌ها و به نظر من نکته دیروز مقام معظم رهبری کلام آخر و فصل‌الخطاب بود و برای همه روشن کرد که چگونه باید عمل کنند و چگونه باید عزاداری و سوگواری را انجام دهیم.

امروز هم در این جلسه درباره مستاجرینی که در تنگنا هستند، مصوبه خوبی تصویب کردیم که به آنها کمک کنیم و در زمینه ودیعه‌ای که می‌گذارند و هم برای استخدام در اینجا تصویب کردیم تا آنهایی که در کرونا فعال بودند باید در این زمینه امتیاز داشته باشند و هم برای شروع کار مدرسه در نیمه شهریور تصمیمات و چارچوب‌های اصولی آن را تصمیم گرفتیم که بر این مبنا ان شاءالله بقیه موارد را هم وزارت‌خانه‌های مربوطه تدوین کنند و به تایید و تصویب نهایی برسد ان شاءالله.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بروبابا اگه اجتماع نباشه کنکورم بایدلغوشه ب ابلفضل من الان۴ماه ونیم ازخونه بیرون نرفتم ولی ازامروزدیگه همه عروسی واجتماعات رومیرم ب درک

    • حسن

      کنکور رو که نمیتونن حذف کنن چون درصدی از توبره ای که دوختن با کنکور پر میشه

    • ناشناس

      ما که هیچی نداریم نه خواسته ای نه پولی بزار با کرونا بمیریم

  • ناشناس

    اگه راست میگن ماسک ضد عفونی دستکش بین ارزون کنن اندازه یه شیشه سرما خوردگی ضد عفونی میگیریم ۲۵ تومان اول