کد مطلب: ۵۶۹۳۱۲

درخواست لاک‌داون فوری کشور / تعطیلی دو هفته‌ای کشور جدی شد؟

درخواست لاک‌داون فوری کشور / تعطیلی دو هفته‌ای کشور جدی شد؟

فرمانده عملیات مقابله کرونا گفت: در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اما هرنوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا زالی درباره شروط موثر در تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای مهار کرونا، گفت: تعطیلی موثر از نظر ما یعنی لاک‌داون و هرنوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت. لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است.

وی افزود: لاک داون به معنای تعطیلی کامل است و باید همه‌ شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد و جز مشاغل بسیار ضروری مانند تامین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند. حتی حمل و نقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.

زالی با تاکید بر اینکه آنچه در فضای گفتمان شهری وجود دارد با لاک داون فاصله دارد، اظهار کرد: لاک داون تصمیم تلخی است که مانند مُسکن عمل می‌کند و تنها جنبه تسکینی دارد و همانگونه که در اصطلاح جهانی از لاک داون یاد می‌شود، این اصطلاح یعنی سرعت‌گیر و یک تصمیم مقطعی و گذرا خواهد بود که وقتی اثربخشی کافی دارد که در کنار آن کارهای بنیادی‌تری انجام شود.

به گفته وی، ردیابی بیماران، بیماریابی سریع، افزایش تست غربالگری، بالابردن پوشش واکسیناسیون، حمایت از گروه‌های پرخطر، تامین بسته‌های معیشتی برای گروه‌های آسیب پذیر، ایجاد حمایت اقتصادی و مدنی برای گروه‌هایی از مشاغل که در تعطیلی آسیب می‌بینند و… ملاحظاتی است که باید برای لاک‌داون موثر عملی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اگر تعطیلی اعمال شود اما هیچ‌ بسته حمایتی از مردم نداشته باشیم، همراهی آنها را نخواهیم داشت. لاک داون نیاز به اقناع افکار عمومی دارد تا همراهی کنند. دادن بسته‌های کمک معیشتی به اقشار فرودست در لاک داون بسیار ضروری است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده است درحالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب آوری آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

زالی گفت: بیماری کرونا مزمن است و شرایط فرسایشی را رقم می‌زند و مهمترین کار اقناع سازی مردم و بالا بردن میزان اعتماد عمومی است که اگر این کار درست انجام نشود، اثربخشی تعطیلی عمومی هم کافی نخواهد بود. برای تحقق مضامین بهداشتی نیازمند همکاری مردم هستیم که این موضوع با تحلیل درست واقعیت‌ها رخ می‌دهد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    تا زمانی که زیر ساخت برای انجام کار های اداری بصورت مجازی و حمایت از مشاغل وجود نداشته باشه تعطیلی به فایده ست.

  • ناشناس

    چرا فقط‌حرف میزنید ، عملی کنید دیگه ، فقط حرف حرف حرف
    چقدر باید شاهد مرگ عزیزان باشیم

  • ناشناس

    سلام
    اداره امور مالیاتی یزد تا ساعت ۲۰ یکسره باز هست
    در صورتی که هم مشکل برق داریم هم مشکل کرونا!!!

  • ناشناس

    مافیای بهداشت و درمان جز تعطیل کردن راه حل دیگه ای ندارن
    همینجوریش هم مملکت تعطیله و مردم دو ساله درآمد ندارن

  • ناشناس

    باید تعطیل بشه و همه مردم رعایت کنن ودولت هم راه کار درست و درمان برای کسبه بگیره وبه فکر کاسب جمعات و قشر اسیب پذیر جامعه باشه به مردم برسه به جای دوهفته دو ماه تعطیل بکنه

  • ناشناس

    بیشترین قشر مردم کارگر هستن از کجا بیارن کرایه خونه و خورد خوراک ،دولت براشون کاری می‌کنه؟ ،همینطوری دوسال نه درآمدی هست ،گرونی هم روز به روز افسار گسیخته تر میشه ،،به جا این حرفا واکسنسیون رو سریعتر انجام بدید .

  • ناشناس

    اره فقط حرف اجراشدن نداره

  • ناشناس

    آره در صورتی تعطیل بشه ک مردم چیزی برای خوردن داشته باشن ن اینکه همه کارگران و روزی خودشونو ب سختی در میارن

  • ناشناس

    بیشتر جمعیت ایران کارگران اگر تعطیل بشه از کجا بیارن بخورن آیا دولت درباره این هم تصمیمی گرفته

  • ناشناس

    باید کول کشور را تعطیل کنند حالا تعطیل نکنند کی میخوان تعطیل کنند کل مردم از بین بروند باید تعطیل کنید کسی بخاطر دوهفته تعطیلی گوشنگی نمیمیرد