کد مطلب: ۴۴۷۲۵۵

گزارش تجارت‌نیوز از اجرایی نشدن مصوبه بانک مرکزی:

چرا برخی بانک‌ها اقساط وام را برداشت می‌کنند؟

چرا برخی بانک‌ها اقساط وام را برداشت می‌کنند؟

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار قرار بود وام قرض‌الحسنه اعم از وام ازدواج افراد با تعویق سه ماهه بازپرداخت شود؛ اما به نظر می‌رسد این مصوبه پس از گذشت دو ماه در برخی بانک‌ها اجرایی نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در میانه اسفند ماه شورای پول و اعتبار مقرر کرد که اقساط تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص که طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید می‌شود و به‌دلیل شرایط به‌وجودآمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آن‌که بدهی آنها تا تاریخ اول دی ماه سال ۹۸ در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند.

هم‍چنین مطابق این مصوبه برای تسهیلات گیرندگان جریمه و کارمزد اضافی منظور نمی‌شود.

بانک ملی نیز در اطلاعیه‌ای مصوبه بانک مرکزی مبنی بر تعویق وام‌های قرض‌الحسنه اعم از ازدواج، مسکن را برای مشتریان اجرایی اعلام کرد.

پس از اعلام این موضوع بسیاری از وام‌گیرندگان شاکی بودند که بانک‌ها اقساط وام‌ها را برداشت می‌کنند.

در این خصوص بانک مرکزی سامانه ثبت شکایت احتمالی وام‌های قرض‌الحسنه ، را راه‌اندازی کرد که براساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی بین روزهای ۱۳ تا ۲۲ فروردین ماه امسال تعداد ۳۵ هزار و ۴۹۴ فقره شکایت مشتریان در ارتباط با برداشت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری در سامانه ثبت شد.

اما پس از گذشت دو ماه بسیاری از مشتریان بانک‌ها معترض هستند که نه‌تنها اقساط وام از حساب آنها برداشته شده، بلکه مشمول جریمه نیز شده‌اند؛ اظهارات برخی از کاربران در فضای مجازی را در زیر می‌خوانید:

«بنده وام ازدواج گرفتم گفتن سه ماه تعویق افتاده الان که شده بانک ملت قبول نمی کنه میگه اسفند /فروردین/اردیبهشت همه را یکجا باید پرداخت کنی تو این اوضاع کرونایی از کجا یکجا بپردازم درصورتی که باید از خرداد پرداخت کنم خواهشن پیگیری کنید»

«بانک ملت میگه برای تعویق سه ماهه اقساط وام ازدواج باید برید پروانه کسب و لیست بیمه بیارید.»

«من وام ازدواج گرفته ام و قسط اسفندماه چندروز گذشت هم دیرکرد گرفتن هم پیام فرستادن ک تا ۱۰ روز دیگه باید بپردازید، الآن هم قسط فروردین ماه نداشتم بدم هرروز داره دیرکرد میخوره و زنگ بانک زدم بهم گفتن باید بپردازید و بانک مرکزی ابلاغیه نداده.»

چرا بانک‌ها اقساط وام را برداشت می‌کنند؟

آنطور که از اظهارات مخاطبان مشخص است، تعدادی از مشتریان بانک‌ها نسبت به اجرایی نشدن مصوبه بانک مرکزی در این بانک معترض هستند.

«من وام خرید مسکن از بانک مسکن گرفتم وتواین شرایط رفتم بانک گفتن اگه قسط رو ندین شامل جریمه و دیرکرد میشین واگه تعداد زیاد بشه از ضامن گرفته میشه وبانک مهر اقتصاد هم بابت قسط از حسابم اونقدری که موجودی داشت رو برداشت»

«من از بانک قرض الحسنه مهر ایران شعبه بهشتی کرج وام گرفتم.هرماه قسطم تو حساب بوده و سروقت برداشتن.اسفند ماه قسط رو از حساب برداشتن و جالبش اینه که سررسید قسط پول تو حساب بوده برنداشتن ولی یک هفته بعد برداشتن بابت اون یه هفته هم جریمه کردن»

«از بانک مهر اقتصاد وام گرفته ام در اصفهان شعبه قدس وقتی اعلام کردند که وام ها ۳ ماه عقب بیافتد این بانک مدام تلفن می زد وقتی هم که بهشون می گفتیم . می گفتند چنین چیزی نیست تازه از راه دادگاه جلو می امدند»

«بنده از بانک قرض الحسنه مهر ایران وام گرفتم یه مقدارم تو حسابم پول بوده برداشت کردن واسه مابقیشم تو سیستم جریمه رد میشه مشکل کار ما کجاست که هیچ کی به قانون احترام نمیزاره وقتی شواری پول و اعتبار تصویب کرده بانکای اینچنین پشتتون به کجا گرمه که انقد راحت تخططی میکنن»

«بانک مهر ایران قسط اسفند ماه ۹۸ و فروردین ۹۹ از من کم کرده و پس نداده چطور میشود رسیدگی کرد؟؟؟؟؟ چرا بانک ها و موسسات به بانک مرکزی هیچ اهمیتی نمیدن؟»

«قرض الحسنه مهرایران اقساط اسفندماه ۹۸وفروردین ۹۹کمک معیشتی ویارانه تو حساب بوده همه رو برداشت کرده گفتن حق برداشت ندارن وبرمیگردونن ولی خبری نشد.»

برخی از بانک‌ها نیز که اقساط را در اسفند و فروردین برداشت کرده بودند باید اقساط را به حساب مشتریان عودت می‌کردند که به نظر می‌رسد این موضوع نیز عملی نمی‌شود و وام گیرندگان معترض هستند.

«اسفند ماه قسط رو برداشت کردن ولی هنوز برنگرداندن بحساب یا برگردانید یا بگید نمیدیم»

«چرا هنوز پولی رو که از حسابمون برداشت شده برنمیگرده مگه شما نگفتین تمام وامهای قرض الحسنه واجد شرایط امهال هستند پس چرا از حسابمون پول برداشت کردن»

اما موضوعی که شاید به آن توجه نشد این بود که شورای پول اعتبار به تعویق افتادن سه ماهه وام‌ها را منوط به درخواست وام‌گیرندگان اعلام کرد، در مصوبه آمده است بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صورت تسلیم درخواست مشتریان مشمول، اقدام لازم را به‌عمل آورند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرابانک انصارهم قسط قرض الحسنه رافورابرداشت می نماید اگرقرارهست ان را برداشت نماید پس داخل فیش حقوقی انراوصلش نمایند تاخیالمان راحت شود ازیاسوج

  • ناشناس

    خلاصه بگم الکی یه چیزی گفتن که قسط نمیخاد بدید تا دم دهن مردم رو ببندند وگرنه امکان نداره این تعداد شکایت بشه و پیگیری و رفع نشه خوشبحال خودم که وامی نگرفتم

  • ناشناس

    من یک ماه وام ازدواجمو ندادم ماه بعد دو تا رو باهم دادم الکی بود ک نمیگیریم بردم ازم گرفتم و یک ماه دیر کردشم گرفتن ازم همش شعار الکیه

  • یاسین

    واقعا جای تأسف دارد
    قرار بود که سه ماه اقساط به پایین تسهیلات انتقال داده بشه
    ولی در عمل انتقال داده نشده
    و میگن از این ماه باید همه رو یکجا تقدیم کنید
    مگه دکتر همتی نگفت …….

    • ناشناس

      واقعا بایدازکجابیادبدیم بزاهمون اول هرماه میگرفتن دروغ گوها

  • ناشناس

    اگ فقط قسط خودمونو برمیداشتن که خوب بود.. من برج ۱۲ و ۱ قسط وامو از حسابم برداشت کرده خود بانک برج ۲برداشت نکرد برج ۳ دوتآ قسط برداشت هرکدوم ۱۰۰هزار تومن بیشتر.. برج ۴ هم دوتا قصد برداشت هم اول ماه هم اخر ماه.. اخه این چه وضشه؟

  • ناشناس

    من هم 10 روز هست بانک مهر ایران از حسابم 8میلیون برداشت کرده هنوز هم خبری نیست هرچی میرم بانک جواب درستی نمیدن