کد مطلب: ۳۳۶۷۴۶

تقسیط و بخشودگی جرایم مالیاتی تولیدی‌ها

تقسیط و بخشودگی جرایم مالیاتی تولیدی‌ها

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: قرار شده یک بسته حمایتی مالیاتی تهیه شود که با توجه به شرایط رکود اقتصادی از اشتغال موجود و تولید حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه طبق دستورالعمل سازمان مالیاتی، باید ۱۰۰ درصد اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی سال ۹۷ در سامانه سنیم رسیدگی شود، گفت:‌ هنوز اطلاعات بانک‌ها متصل نشده است. سال ۹۸ مالیات علی‌الراس حذف می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهروز مهدلو با اشاره به مصوبات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی دولت در استان اصفهان، اظهار داشت: قرار شد یک بسته حمایتی مالیاتی تهیه شود که با توجه به شرایط رکود اقتصادی از اشتغال موجود و تولید حمایت‌های لازم صورت بگیرد. مصوبات جلسه گفت‌وگو با بخش خصوصی ۷ بند داشت که ۳ مورد آن ملی و ۴ مورد استانی بود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه ۳ بند از مصوبات برای حمایت از کالاهای ایرانی بود، تا نرخ مالیات آنها ۵ درصد کاهش یابد که این موضوع نیاز به مصوبه مجلس داشت و اینکه ضرایب مالیاتی را کاهش دهیم. مثلا اگر در شیوه علی‌الراس ضریب ۱۰ درصد باشد آن را به ۵ درصد کاهش دهیم که این موضوع نیز به کارگروه مالیاتی در تهران برمی‌گردد.

وی در مورد مصوبات استانی نیز گفت: بنگاه‌هایی که تولید کالای ایرانی دارند، بتوانیم جرایم آنها را ۱۰۰ درصد ببخشیم و در بخش مالیات ارزش افزوده با شرایطی برای مودیانی که تاکنون از این تسهیلات استفاده نکردند تقسیط کنیم. سومین نکته و عامل به همکاری تمام دستگاه‌ها و واحدهای استانی با سازمان مالیاتی منوط شد.

مهدلو در مورد طرح جامع مالیاتی عنوان کرد: نزدیک به ۱۰ سال است که اجرای این طرح به صورت جدی مطرح بوده و اوایل ۳۲ پروژه تعریف شده بود که با گذشت زمان چند پروژه دیگر به آن افزوده شد. یکی از مهمترین بخش‌های طرح به پروژه نرم‌افزار مالیاتی باز می‌گردد که تقریبا چند سال گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد پرونده‌های مالیاتی در این سیستم رسیدگی شده بود و بقیه پرونده‌ها در سیستم‌های قبلی و قدیمی رسیدگی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قلب طرح جامع مالیاتی مربوط به بانک‌های اطلاعاتی است که باید به سازمان امور مالیاتی وصل شوند، تصریح کرد: طبق ماده ۱۶۹ مکرر نام این دستگاه‌ها ذکر شده که از جمله آنها می‌توان به بانک‌ها، اداره ثبت، شهرداری و سایر موارد اشاره کرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان ادامه داد: اگر بانک‌ها به سازمان مالیاتی وصل شوند، می‌توان ۱۰۰ درصد مودیان را بر مبنای ریسک و با موتور جست‌وجو رسیدگی کرد.

مهدلو با اشاره به آنکه در کشورهای پیشرو ۵ تا ۱۰ درصد پرونده‌ها رسیدگی می‌شود و علت آن اتصال تمامی اطلاعات فعالان اقتصادی به سازمان امور مالیاتی است، گفت: اگر اطلاعات بانک‌ها متصل شود می‌دانیم یک فرد در طول یکسال چقدر خرید و فروش دارد و اظهارنامه آن بر مبنای ریسک کنترل می‌شود. در حال حاضر همه پرونده‌ها رسیدگی می‌شود که این یک معضل بزرگ است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه اتخاذ شیوه علی‌الراس برای واحدهای تولیدی اذیت‌کننده است، یادآور شد: طبق اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از سال ۹۸ دیگر شیوه علی‌الراس وجود نخواهد داشت. همچنین از سال ۱۳۹۰ استان اصفهان یکی از پایلوت‌های طرح جامع مالیاتی بود که در حال حاضر نیز فعال است.

به گفته مهدلو، تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۰ درصد پرونده‌ها در نرم‌افزار سنیم رسیدگی می‌شد و امسال نیز براساس دستورالعمل سازمان امور مالیاتی تمام پرونده اشخاص حقوقی که اظهارنامه آنها در سال ۹۷ تسلیم شده در سامانه سنیم رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: در رابطه با اشخاص حقیقی یا مشاغل حدود ۳۰ درصد آن باید رسیدگی شود و علت عدم بررسی مابقی توافق سازمان مالیاتی از محل تبصره ماده ۱۰۰ با اتحادیه‌ها و صنوف است که مالیات قطعی می‌دهند، با این حال اگر اطلاعات دیگری یافت شود، مالیات آنها نیز متفاوت خواهد بود.

این مقام مسئول در مورد تعداد شرکت‌های تولیدی در اصفهان گفت: حدود ۲۰۰ هزار مودی حقیقی و در بخش شرکت‌های حقوقی ۳۰ هزار اظهارنامه وجود دارد که البته زمینه فعالیت آنها تولیدی، بازرگانی، معدن و سایر است. حدود ۴ تا ۵ هزار شرکت حقوقی نیز مربوط به بنگاه‌های تولیدی هستند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.