کد مطلب: ۶۹۰۲۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روایت تلفات یوز آسیایی در جاده عباس‌آباد / سرانجام بودجه ایمن‌سازی جاده چه شد؟

روایت تلفات یوز آسیایی در جاده عباس‌آباد / سرانجام بودجه ایمن‌سازی جاده چه شد؟

آنطور که مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت، کمتر از ۴۰ فرد یوزپلنگ در کل کشور داریم. حوادث جاده‌ای هم هر چند وقت یکبار از جمعیت این گونه در حال انقراض کم می‌کند. اما دلایل تلفات جاده‌ای یوزها چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمتر از ۴۰ یوز آسیایی در کشور داریم. هر چند وقت یک بار اما حادثه رانندگی از این جمعیت در حال انقراض کم می‌کند. آخرین یوزی که در تصادف با خودرو تلف شد، روز شنبه در جاده عباس آباد استان سمنان گزارش شد. حادثه‌ای که ایمن نبودن این محدوده پرخطر را برای یوزها بار دیگر گوشزد کرد.

یک قدم تا انقراض یوز آسیایی مانده است. فعالان محیط زیست بارها از تریبون‌های مختلف برای هشدار در این مورد و حفاظت از این گونه گفته‌اند. مقامات مرتبط هم خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی را قبول دارند، اما به نظر می‌رسد آنطور که باید این موضوع را جدی نگرفته‌اند؛ زیرا که هنوز بحث بر سر لحاظ کردن کمترین امکانات در جاده‌ها برای حفاظت از یوزها در ایران است.

روایت تلفات یوز آسیایی در جاده عباس آباد

تلف شدن یک یوز آسیایی دیگر که روز شنبه رسانه‌ای شد، بار دیگر توجهات را به این سمت آورد. اما این تنها حادثه‌ای نیست که در جاده عباس آباد برای یوزپلنگ آسیایی پیش می‌آید. مرداد سال ۹۷ نیز دو قلاده یوز آسیایی در این محدوده تلف شدند.

سال ۹۷ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «دو مورد تصادف یوزپلنگ‌های ایرانی با خودروها طی امسال در این محدوه رخ داد؛ یکی حدود ۴۰ کیلومتر جلوتر از این نقطه و دیگری در محور دیگری در استان سمنان به سمت خراسان شمالی اتفاق افتاد.» (ایسنا)

آنطور که حمید ظهرابی گفته بود، بیشترین عامل مرگ و میر یوزپلنگ‌های آسیایی در ایران تصادفات جاده‌ای است. ضمن اینکه پیش از این نیز عبدوس، مدیرکل وقت محیط زیست سمنان به فارس گفته بود از سال ۸۹ تا ۹۷، هفت قلاده یوزپلنگ آسیایی در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. به عبارتی تقریبا هر سال یک یوز!

سال ۹۵ نیز یک قلاده دیگر از یوزپلنگ آسیایی در حادثه با خودرو در محور سبزوار به شاهرود تلف شد. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. سال ۹۳ نیز در همین محدوده یک یوز دیگر در تصادف جاده‌ای تلف شد. ضمن اینکه حدود یک هفته دیگر یک یوز دیگر نیز بر اثر تصادف تلف شد، البته در جاده تهران-مشهد.

این تعداد تلفات تنها گوشه‌ای از تلفات یوز آسیایی در استان سمنان است. البته مواردی که رسانه‌ای شد. این در حالی است که عطیه تک‌تهرانی، مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: «کمتر از ۴۰ فرد یوزپلنگ در کل کشور داریم.» (شهروند)

سرانجام بودجه ایمن‌سازی جاده عباس آباد چه شد؟

اما دلایل تلفات جاده‌ای یوزها چیست؟ فنس‌کشی، نورپردازی منطقه و سرعت‌گیر از جمله مواردی است که برای حافظت یوز آسیایی در محدوده جاده عباس آباد بیان می‌شود.

مرتضی پورمیرزایی، مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: «باید ترکیبی از این روش‌ها برای ایمن‌سازی جاده‌ها استفاده شود. متولی این کارها وزارت راه است.» (ایسنا)

پیش از این سال ۹۷، مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفت: «امسال یک میلیارد تومان برای ایمن‌سازی جاده‌ عباس آباد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شد.»

با این حال هنوز جاده عباس‌آباد برای حفاظت یوزها، آنطور که لازم است ایمن‌سازی نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.