کد مطلب: ۳۵۶۹۱۹

تنها ۱۰ روز برای دریافت وام ازدواج منتظر بمانید

تنها 10 روز برای دریافت وام ازدواج منتظر بمانید

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ٩٨، وام ازدواج جوانان ‌سال آینده از ١٥‌میلیون تومان به ٣٠‌میلیون تومان برای هر یک از زوجین افزایش خواهد یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک‌ها‌ سال آینده حدود ٣٠هزار‌میلیارد تومان تسهیلات ازدواج خواهند داد. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ٩٨، وام ازدواج جوانان ‌سال آینده از ١٥‌میلیون تومان به ٣٠‌میلیون تومان برای هر یک از زوجین (در مجموع ٦٠‌میلیون تومان) افزایش خواهد یافت. حالا اگر فرض کنیم که حدود ٥٠٠‌هزار زوج از حدود ٦٠٠‌هزار ازدواجی که سالانه انجام می‌شود، برای دریافت وام ازدواج مراجعه کنند، بانک‌ها باید چیزی حدود ٣٠‌هزار‌میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه با کارمزد ٤‌درصدی پرداخت کنند.

هرچند برخی از بانک‌ها نسبت به افزایش وام ازدواج موضع گرفته و این حجم از تسهیلات را خارج از توان بانک‌ها می‌دانند، اما ‌هادی حق‌شناس، کارشناس بانکی می‌گوید موضع بانکی‌ها را بهانه می‌داند: «٣٠‌هزار‌میلیارد تومان در مقابل ٨٠٠‌هزار‌میلیارد تسهیلاتی که بانک‌ها معمولا هر‌ سال پرداخت می‌کنند، رقم ناچیزی است. درواقع یک حساب‌کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که حتی در صورت افزایش وام ازدواج به ٦٠ میلیون، سهم این تسهیلات بدون سود از کل تسهیلات پرداختی کمتر از ٥‌درصد است.»

او بر این باور است که بانک‌ها کافی است تا مطالبات معوق خود را وصول کرده و از طرف دیگر در پرداخت و بازپرداخت تسهیلات به شرکت‌های خصوصی کمی صرفه‌جویی و دقت کنند. به گفته این اقتصاددان، درحال حاضر بیشتر تسهیلات و البته معوقه‌های بانکی مربوط به شرکت‌های خصولتی است.

کارمزد تسهیلات بانکی در ایران ٨ برابر متوسط دنیا

بر اساس آن‌چه بانک مرکزی اعلام کرده، هم‌اکنون مدت زمان انتظار دریافت وام ازدواج (٣٠‌میلیون تومان) کمتر از ١٠ روز است. اما در روزهای ابتدای‌ سال که بانک مرکزی افزایش وام مسکن از ١٠ به ١٥‌میلیون تومان برای هر یک از زوجین را ابلاغ کرده بود، زمان انتظار برای دریافت وام حتی به ٣ ماه هم رسیده بود، تا این‌که سیف، رئیس سابق بانک مرکزی وارد میدان شد و بانک‌ها را مکلف به پرداخت سریع تسهیلات کرد.

حالا این نگرانی وجود دارد که با افزایش مجدد تسهیلات، داستان تکراری کارشکنی بانک‌ها دوباره آغاز شود. حق‌شناس در این‌باره می‌گوید: «طبیعی است که وقتی بنگاهی می‌تواند کالا و خدمات خود را گران بفروشد، از ارزان‌فروشی آن امتناع کند. این داستان بانک‌های ما است. درحال حاضر اگر بخواهید تسهیلات بانکی دریافت کنید، حداقل باید ٢٠‌درصد سود پرداخت کنید، درحالی‌که براساس مصوبه مجلس وام ازدواج با کارمزد ٤‌درصدی پرداخت می‌شود.» او معتقد است: «البته پرداخت وام ازدواج با کارمزد ٤‌درصد هم به معنای زیان بانک‌ها نیست. درحال حاضر متوسط دریافت کارمزد در بانک‌های دنیا تنها نیم‌درصد است و به عبارت دیگر می‌توان ادعا کرد که کارمزد بانکی در ایران ٨ برابر بانک‌های دیگر کشورهاست که دلیل آن نبود بهره‌وری و گران اداره‌شدن بنگاه‌های اقتصادی در ایران است.»

جهش نقدینگی در راه است؟

شاید برخی گمان کنند افزایش وام ازدواج ممکن است باعث جهش نقدینگی و سوداگری در بازارهای غیرمولدی همچون دلار، سکه، خودرو و مسکن شود، اما حق‌شناس این ادعا را قبول ندارد و می‌گوید: «این افزایش وام ناشی از خط اعتباری بانک مرکزی یا خلق پول نیست، بلکه این پول در اقتصاد وجود دارد و قرار است بانک‌ها ٥‌درصد از تسهیلات خود را به زوج‌های جوان اختصاص دهند و این اقدام منجر به افزایش نقدینگی نمی‌شود.» به گفته او بخش غالب این تسهیلات صرف خرید کالاهای روزمره زندگی خواهد شد که امروز با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. طبیعی است که خرید کالاهایی همچون یخچال، لباسشویی و فرش که در بنگاه‌های کوچک تولید می‌شود، به رونق اقتصادی منجر خواهد شد و این وام محرکی برای ایجاد رونق خواهد بود.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد وام ازدواج

مدت بازپرداخت تسهیلات ٦٠ ماهه (٥ ساله) با اقساط مساوی بوده و سررسید نخستین قسط، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات است. یک حساب‌کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد با توجه به نرخ کارمزد ٤‌درصدی وام ازدواج هر یک از زوج‌ها باید چیزی حدود ٥٢٠‌هزار تومان در هر ماه قسط پرداخت کنند. گفتنی است از آن‌جا که زوج و زوجه هر کدام دارای شخصیت حقیقی مستقل هستند، ‌باید به‌طور جداگانه ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت و جهت پیگیری‌های بعدی یادداشت کنند.

سال گذشته چند نفر وام ازدواج گرفتند؟

دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان رصدکننده مستمر تسهیلات ازدواج جوانان از بانک مرکزی و مسئول بررسی وضع متقاضیان به تفکیک هر استان است و افرادی که در صف دریافت تسهیلات هستند و طول زمان انتظار آنها همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد. سال ٩٦، بیش از یک‌میلیون و ١٧٥‌هزار نفر از تسهیلات ازدواج استفاده کردند و به‌طور متوسط ٩٢‌درصد افراد از مجموع یک‌میلیون و ٢٩٠‌هزار نفر متقاضی تا پایان‌ سال ٩٦ تسهیلات خود را دریافت کردند. در ‌سال ٩٦، کمترین میزان پرداخت وام ازدواج با ٨٨‌درصد پرداخت، متعلق به استان‌های خراسان شمالی و گلستان بود و استان‌های بوشهر و یزد با ٩٤‌درصد بالاترین میزان ارایه تسهیلات را بین استان‌های کشور داشتند.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.