خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۲۷۵۰

مشاور بانکی اتاق بازرگانی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

توافق اوپک چه تاثیری در نرخ ارز خواهد داشت؟

توافق اوپک چه تاثیری در نرخ ارز خواهد داشت؟

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: کاهش میزان تولید نفت اوپکی‌ها با حفظ معافیت ایران از این کاهش تولید، علاوه بر کاهش بار روانی ثبات بیشتر نرخ ارز را به همراه دارد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز،کاهش میزان تولید نفت اوپکی‌ها با حفظ معافیت ایران از این کاهش تولید یک اطمینان خاطر برای فعالان اقتصادی ایجاد شده است. جوامع بین‌الملل با این نوع امتیازدهی به ایران، دلگرمی را برای ثبات وضعیت کسب و کار به فعالان اقتصادی بخشیدند.

همچنین با این اقدام ثبات وضعیت اقتصادی برای 6 ماه آینده تضمین شد.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران درباره این پرسش که توافق اوپک چه تاثیری در ثبات و کاهش نرخ ارز خواهد داشت؟ به تجارت‌نیوز گفت: نخستین وهله توافق اوپک می‌تواند ثبات روانی را به بازار ارز ببخشد. در حقیقت با کاهش میزان تولید نفت اوپکی‌ها با حفظ معافیت ایران از این کاهش تولید، بخشی از بار روانی فعالان اقتصادی کم و همچنین با این اقدام ثبات وضعیت اقتصادی برای 6 ماه آینده تضمین شد.

مهدی رئیس‌زاده اظهارکرد: حالا علاوه بر معافیت ایران در زمینه کاهش تولید نفت، تنظیم کانال مالی ایران با اروپا هم عاملی شده که بخشی از درآمدها به ثبات رسیده است. به نظر می‌رسد عدم کاهش تولید نفت اثر مستقیمی را در بازارها به جا خواهد گذاشت و منجربه ثبات بخشی بیشتر نرخ ارز خواهد شد.

او افزود: طی روزهای گذشته ضمن روند کاهشی نرخ ارز اما فعالان اقتصادی نسبت به تشدید تحریم‌ها و به دلیل ابهاماتی که در آینده وجود داشت، حاضر به انجام برخی مبادلات اقتصادی نشدند. اما توافق اوپک به نوعی به بخشی از نگرانی‌ها و ابهامات موجود خاتمه داد.

ضرورت تثبیت نرخ ارز

رئیس‌زاده درباره این پرسش که آیا از این پس با توافق‌های انجام شده اوپکی نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت یا خیر؟ گفت: از این پس نرخ ارز روند کاهشی را به خود خواهد گرفت. همچنین از این پس دولت باید برای اختلاف قیمت‌های که در سامانه نیما و ثانویه وجود دارد، فکری بردارد. چنانچه دولت قصد دارد، ثبات قیمت ارز ادامه‌دار باشد، باید تمهیدات اساسی جهت تک نرخی شدن ارز در دستور کار قرار دهد.

2

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: عدم کاهش تولید نفت اثر مستقیمی را در بازارها به جا خواهد گذاشت و منجربه ثبات بیشتر نرخ ارز می‌شود.

به گفته او، اگرچه بازار ثانویه نقش کمتری را در داد و ستد نرخ ارز دارد اما روند فعالیت در این بخش در کل نرخ ارز اثرگذار است.

وی اضافه‌کرد: چنانچه به سمت تک نرخی شدن ارز گام برداریم بی‌شک هم صادرکننده ارز خود را با قیمت معقولی به فروش می‌رساند و هم وارد کننده می‌تواند نیاز بازار را پاسخگو باشد.

رئیس زاده اظهارکرد: امروز مشکل اساسی فعالان اقتصادی کشور دو یا چند نرخی بودن ارز است؛ چراکه ارز در سامانه نیما به یک نرخ متفاوت و در بازار ثانویه با نرخ دیگری به فروش می‌رسد که این موضوع تعادل را در بازارها برهم می‌زند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گمان من اين است كه توافق اوپک و در پى آن افزايش قيمت نفت روند باعث کاهش نرخ ارز و طلا در بازار میشود.