کد مطلب: ۷۲۸۵۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا تورم تولید کاهش یافت؟

چرا تورم تولید کاهش یافت؟

وزیر اقتصاد در شرایطی به کاهش تورم تولید و ثبات در صنایع و معادن تاکید دارد که اخبار حاکی از رکود در این دو بخش است؛ در این بین بسیاری از کارشناسان رکود حاکم بر صنایع و معادن را عامل اصلی افت تورم در این بخش می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اخیراً از کاهش تورم تولید و در پی آن ارزان‌تر شدن قیمت تمام‌شده محصولات صنعتی و معدنی در تابستان نسبت به بهار سال جاری خبر داد.

احسان خاندوزی در ارائه این آمار به داده‌های مرکز آمار ایران استناد می‌کند. گرچه او معتقد است که افت تورم ارتباطی به تشدید رکود ندارد، اما بررسی‌ها تائید می‌کنند که بسیاری از صنایع و معادن چندان حال و روز خوشی از لحاظ تولید و بهره‌برداری ندارند.

تورم تولید در صنعت و معدن منفی است

بنا بر گفته خاندوزی تورم تولید فصلی بخش صنعت در تابستان 14.8 درصد کاهش پیدا کرد و به منفی 2.3 درصد رسید. همچنین تورم نقطه به نقطه تابستان 1401 بخش صنعت نسبت به فصل قبل 16.2 درصد کمتر بود و تورم سالانه بخش صنعت در تابستان سال جاری 7.6 درصد کمتر شد.

وزیر اقتصاد علاوه بر بخش صنعت، تورم تولید بخش معدن را هم کاهشی عنوان کرد و توضیح داد: تورم فصلی تولیدکنندگان در بخش معدن 9.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته او تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان بخش معدن 14 درصد و تورم سالانه تولیدکنندگان 21.7 درصد کاهش داشت.

افزون بر سخنان وزیر اقتصاد، داده‌های جزئی‌تر مرکز آمار از شاخص تورم در بخش معدن حاکی از آن است که شاخص تورم در گروه زغال سنگ در تابستان 1401، 1109.3 درصد بود که این رقم نسبت به فصل پیش 3.6درصد کاهش داشت.

داده‌های مرکز آمار همچنین از افت 3.7 درصدی تورم تولید در گروه کانه‌های فلزی و رسیدن به رقم 1268.3 خبر می‌دهد. در گروه سایر معادن نیز شاخص تورم با 13درصد کاهش فصلی در تابستان امسال 706.8 بود.

احسان خاندوزی البته تورم در حوزه خدمات را افزایشی عنوان و اعلام کرد که رقم آن از 2.4 درصد در بهار به 16.2 درصد در تابستان رشد کرد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که در هفت ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته انهدام کالاهای قاچاق 470 درصد بیشتر شد.

ثبات یا رکود؟

وزیر اقتصاد در نتیجه‌گیری از داده‌های یادشده عنوان کرد که در شش‌ماهه نخست سال 1401، شرکت‌های بزرگ معدنی 12.7 درصد و شرکت‌های بزرگ صنعتی 5.3 درصد تولید بیشتری از نیم‌سال نخست 1400 داشته‌اند که این امر نشان‌دهنده ثبات و اندکی کاهش در قیمت کالاهای صنعتی است.

او در پاسخ به انتقاداتی که این افت تورم تولید را ناشی از رکود حاکم بر صنعت و معدن می‌دانند پاسخ داد: افزایش 12.7 درصدی و 5.3 درصدی تولید در شرکت‌های معدنی و صنعتی وجود رکود را در صنایع یادشده انکار می‌کند.

با این حال آمار و ارقام مربوط به تولید در صنایع کاهش وزن تولید را تایید می‌کند و به نظر می‌رسد درصدهای افزایشی که خاندوزی اعلام می‌کند مربوط به مقایسه ارزش درصدها فارغ از وزن آنها باشد.

به طور مثال آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد نشان می‌دهد تولید محصولات زنجیره فولاد در شش ماه نخست امسال نسبت به شش ماه نخست سال گذشته حداکثر 21 درصد بود و در مواردی حتی با رشد منفی هم روبه‌رو شده است.

شاهد دیگری بر درستی حاکمیت رکود بر تولید صنایع و معادن کشور شمار تولید خودروهای شرکت خودروساز سایپا در نیمه اول امسال است. این شرکت در بازه زمانی یادشده تنها 55 دستگاه خودرو تولید کرده است.

با این تفاسیر و با مرور ارقام و آمار یادشده نمی‌توان کاهش تورم تولید را ناشی از ثبات دانست.

برای مطالعه بیشتر خبر ا قتصاد کشور باید از از انحصار دلار خارج شود را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.