کد مطلب: ۳۷۲۰۰۹

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر داد:

توقف صادرات سیمان از ایران به عراق و اقلیم کردستان

توقف صادرات سیمان از ایران به عراق و اقلیم کردستان

حمید حسینی از توقف صادرات سیمان ایران به عراق و اقلیم کردستان خبر داد و گفت: عراقی‌ها برای تولید 40 میلیون تن سیمان ظرفیت‌سازی کردند و حالا نیازی به واردات سیمان از ایران نمی‌بینند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات سیمان به عراق در برخی از مرزها متوقف شده است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: صادرات سیمان به سرزمین اصلی عراق بیش از یک سال است که متوقف شده است. برای صادرات سیمان عراقی‌ها مدعی بودند که شرکت‌های صادراتی ایران در حال دامپینگ هستند. شرکت‌های صادراتی ایرانی هم اسنادی را برای رد این موضوع در دست نداشتند.

سیدحمید حسینی افزود: بنابراین عراقی‌ها ابتدا تعرفه واردات سیمان از ایران را افزایش دادند و بعد به شکل مقطعی واردات سیمان از ایران ممنوع شد. حالا تنها نیاز وارداتی عراقی‌ها از ایران در حوزه مصالح ساختمانی به کلینکر معطوف شده است.

او با اشاره به وضعیت صادرات سیمان به اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: اقلیم کردستان عراق در حوزه گمرکی مستقل عمل می‌کرد و قوانین مربوط به خودش را داشت. در حقیقت اقلیم کردستان خیلی به قوانین دولت مرکزی پایبند نبود. از این رو سیمان سیاه به کردستان عراق صادر می‌شد؛ اما این روزها به دلیل اینکه گمرکات مرکزی عراق با اقلیم کردستان همگن شده‌اند، عملا جلوی صادرات سیمان از ایران به کردستان عراق نیز گرفته شده است.

حسینی گفت: عراقی‌ها برای تولید 40 میلیون تن سیمان ظرفیت‌سازی کردند و حالا نیازی به واردات سیمان از ایران نمی‌بینند. همچنین با آماده‌سازی زیرساخت‌ها در نظر دارند تنها کلینکر را از ایران وارد کشورشان کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.