کد مطلب: ۳۷۶۷۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اظهارات جدید همتی با دلار چه می‌کند؟ / توقف کاهش قیمت دلار

اظهارات جدید همتی با دلار چه می‌کند؟ / توقف کاهش قیمت دلار

با توجه به این که از یک سو دلار طی روزهای اخیر روند کاهشی داشته و از بازدهی منفی 10.4 درصدی داشته و از سوی دیگر رییس کل بانک مرکزی در اظهارات جدید خود به طور ضمنی به نقش این سازمان در کاهش قیمت بازار ارز طی روزهای اخیر اشاره کرده است؛ آیا روند کاهشی قیمت دلار متوقف می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، همتی در جدیدترین مصاحبه خود با خانه ملت، همانند دیگر اظهارات خود در سال جاری به توصیه در خصوص عدم سرمایه‌گذاری مردم در بازار ارز پرداخته که مردم نباید وارد بازار ارز شوند چرا که ممکن است متضرر شوند.

وی عنوان کرد: ذخایر کافی ارز در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هر زمانی اراده کند وارد بازار می‌شود، کما اینکه گاهی وارد این بازار شده و نتیجه را تغییر داده است.

وی میزان ارز صادراتی که در سال جاری به کشور بازگشته را حدود 18.7 میلیارد دلار اعلام است.

وی در این خصوص افزود: پیش‌بینی شده که پتروشیمی‌ها عمده، صادرکنندگان غیرنفتی هستند، بتوانند حداقل 60 درصد از ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و مابقی نیز به خود آنها اختصاص یابد، چرا که خودشان به واردات تجهیزات احتیاج دارند.

همتی همچنین به این موضوع اشاره کرده که مابقی صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

همچنین به طبق گفته وی هر صادرکننده بر مبنای پایه صادراتی گمرک، 80 درصد ارز را به کشور بازگرداند و 20 درصد مابقی از آن کم می‌شود.

وی در ادامه افزود: دشمنان زمانی از ارز 40 و 50 هزار تومانی سخن می‌گفتند، اما این اظهارات رویایی بیش نبود و طی ماه‌های آینده ثبات بیشتری در کشور حاکم شده و آینده خوبی در انتظار اقتصاد ایران است.

همتی با اشار به روند کاهشی که بازار ارز طی روزهای اخیر داشته گفت: ظرف این دو هفته قیمت ارز حدود دو هزار تومان کاهش یافته است، بنابراین توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تاثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.

وی میزان ذخیره ارزی کشور را طی دو ماه ابتدایی امسال معادل شش میلیارد دلار ارزیابی کرد و این میزان را به توانایی بانک مرکزی در تامین ارز نسبت داد.

طبق گفته وی حدود سه میلیارد دلار از این ارز به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته که این کالاها اعم از برنج، روغن، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده و بانک مرکزی پول آن را پرداخت کرده است.

از این اظهارات همتی می‌توان این طور استنباط کرد که وی تغییرات اخیر در بازار ارز را ناشی از دخالت بانک مرکزی در این بازار نسبت می‌دهد.

تاثیر برخی از اظهارات رییس کل بانک مرکزی بر بازار ارز

بررسی‌ها از تاثیر اظهارات عبدالناصر همتی، از زمانی که منصب رییس کلی بانک مرکزی را بر عهده گرفته، نشان می‌دهد بازار ارز در سال گذشته به سخنان وی واکنش زیادی نشان نداده، در مواقعی هم که این بازار واکنش مثبت و کاهشی داشته، این کاهش قیمت بسیار کم و موقتی بوده است.

همتی در روز ۱۱ اسفند ماه در گفتگوی ویژه خبری ضمن تاکید بر کاهش قیمت دلار طی روزهای آینده، بیان کرد: قیمت دلار به پایین برمی‌گردد، چرا که عوامل اقتصادی این قیمت‌ها را برنمی‌تابد.

برخی از رسانه‌ها از این سخنان همتی چنین تیتر زدند که دلار به کانال 11 هزار تومان برمی‌گردد. هرچند وی در روز 18 فروردین اعلام کرد که من فقط به کاهش قیمت اشاره کردم. (ایسنا)

دلار در ابتدای روز بعد (۱۲ اسفند ۱۳۹۷) حدود ۵۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به رقم ۱۲ هزار و ۹۸۶ تومان رسید. تا چند روز روند قیمت دلار کاهشی بود ولی در روزهای بعد دوباره دچار نوسان شد.

همتی در خصوص کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز نیز در طی 10ماهه اخیر بارها صحبت کرده، وی در روزهای 22 و 30 آذر ماه سال گذشته در این خصوص چنین گفت: بانک مرکزی پرقدرت‌تر از همیشه بر بازار ارز احاطه دارد و ذخایر ارزی در وضعیت مطلوب است.

اما در روزهای بعد از این سخنان، دلار از کانال ۹ هزار تومان دور و خود را به کانال ۱۰ هزار تومان رساند. دلار پس از آن روند افزایشی خود را در اسفند ماه روی نرخ ۱۳ هزار تومان ادامه داد.

این اظهارات بخشی از سخنان رییس کل بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار ارز است.

دلار از روز 21 اردیبهشت ماه تا روز دوشنبه 30 اردیبهشت ماه روند کاهشی داشته و بازدهی منفی 10.4 درصدی را به ثبت رسانده است، اما افت قیمت دلار امروز متوقف شد. طبق نرخ‌های اعلام شده از سوی صرافی ملی نرخ هر دلار نسبت روز گذشته تغییری نکرده است. هر دلار آمریکا امروز از سوی این صرافی معادل 13 هزار و 750 تومان قیمت‌گذاری شد.

با توجه به کاهش قیمت اخیر دلار تا دیروز و تمایل امروز این ارز برای افزایش قیمت، باید دید سخنان دیروز رییس کل بانک مرکزی طی روزهای آینده چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مج

    کار خاصی نمی کنه […]

  • سعيد

    به نظر مي رسه بودن يا نبودن اين بنده خدا هيچ فرقي نداره. در كمتر از يك سال كه اين هست قيمت دلار 50 درصد افزايش پيدا كرده. فكر كنم […] هم جاي اين مي گذاشتن شرايط خيلي با الان فرق نداشت. البته اين در مورد همشون (همه به معني واقعي كلمه) صادقه.