کد مطلب: ۳۶۰۹۳۲

اظهارات ارزی همتی در سال ۹۷ / رییس کل بانک مرکزی چه دیدگاهی نسبت به بازار ارز دارد؟

اظهارات ارزی همتی در سال 97 / رییس کل بانک مرکزی چه دیدگاهی نسبت به بازار ارز دارد؟

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز چه اظهاراتی داشته است؟ وی نسبت به این بازار چه دیدگاهی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، عبدالناصر همتی پس از این که در روزهای ابتدایی مرداد ماه سال 1397 جایگزین ولی‌الله سیف در منصب رییس کلی بانک مرکزی شد، در روز 14 مرداد ماه سال 1397 در برنامه زنده گفتگوی ویژه از بسته جدید ارزی دولت را رونمایی کرد.

برخی از رسانه‌ها کاهش قیمت طلا و ارز در روز بعد را این طور استنباط کردند که با اعلام جزئیات بسته ارزی جدید دولت، بازار با اطمینان خاطر بیشتری روبه‌رو بوده است.

قیمت سکه در روز 15 مرداد ماه نسبت به 14 مرداد ماه (بسته دوم ارزی در این روز رونمایی شد) با حدود 100 هزار تومان کاهش از سه میلیون و 361 هزار تومان به سه میلیون و 261 هزار تومان رسید. دلار نیز از 9 هزار و 817 تومان به 9 هزار و 596 تومان رسید.

وی در روز 17 شهریور ماه سال 1397 پس از حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کاهش قیمت در بازار ارز گفت: مردم بدانند که بانک مرکزی در بازار ارز نظارت می‌کند و روند کاهنده نرخ ارز در بازار شروع شده است.

اما روز بعد، یعنی 18 شهریور ماه دلار حدود 500 تومان کاهش یافت ولی در روزهای بعدی قیمت دلار از روز 17 شهریور هم بالاتر رفت. ولی بعد از گذشت پنج روند دلار کاهشی شد.

همتی این بار در 22 آذر ماه سال جاری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: بانک مرکزی به دور از هیجانات غیرضروری و با تدبیر لازم بازار را مدیریت و هدایت می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: تاکید می‌کنم بازار در کنترل بانک مرکزی است و نحوه دخالت در بازار ارز بخشی از برنامه مدیریت بازار است.

پس از انتشار این اظهارات بازار ارز با تاخیر دو روزه واکنش مثبت نشان داد و به مدت یک هفته روند کاهشی به خود گرفت ولی پس از گذشت این هفت روز دوباره دلار وارد نوسان افزایشی شد.

همتی در 30 آذر ماه سال جاری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت که بانک مرکزی پرقدرت‌تر از همیشه بر بازار ارز احاطه دارد و ذخایر ارزی در وضعیت مطلوب است.

اما در روزهای بعد از این سخنان، دلار از کانال 9 هزار تومان دور و خود را به کانال 10 هزار تومان رساند. دلار پس از آن روند افزایشی خود را در اسفند ماه روی نرخ 13 هزار تومان ادامه داد.

صریح‌ترین اظهارات همتی

همتی در ۱۱ اسفند ماه در گفتگوی ویژه خبری تاکید کرد قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان برمی‌گردد و بیان کرد: قیمت دلار به پایین برمی‌گردد چراکه عوامل اقتصادی این قیمت‌ها را برنمی‌تابد، نرخ میانگین یورو بابت عرضه ۱۱.۵ میلیارد یورو در سامانه نیما ۱۰ هزار و ۱۲۸ تومان است، اما یورو در بازار آزاد ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت‌ها برای واردکننده به صرفه نیست و ماندگار نخواهد بود.

دلار ابتدای در روز بعد (۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۷) حدود ۵۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به رقم 12 هزار و 986 تومان رسید. تا چند روز روند قیمت دلار کاهشی بود ولی در روزهای بعد باز هم دچار نوسان شد.

همتی در 17 اسفند ماه سال 1397 نسبت به ارز 4200 تومانی انتقاد کرد. وی در پست اینستاگرامی خود نوشت: موانع و اشکالات سیستم توزیع موجب شده که علیرغم تاثیر اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی در کنترل تاثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آنها در بازار، ضمن ایجاد رانت موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است.

بررسی اظهارات عبدالناصر همتی در دوره هشت‌ماهه ریاستش بر منصب رییس کلی بانک مرکزی نشان نمی‌دهد بازار ارز به سخنان وی واکنش زیادی نشان می‌دهد. در مواقعی هم که بازار ارز واکنش مثبت نشان داده، این کاهش قیمت بسیار کم و موقتی بوده است. با این وجود سخنان همتی در سال 1398 به عنوان رییس یکی از مهم‌ترین نهاد‌های تاثیرگذار و تصمیم‌گیرنده بر حوزه پولی، بانکی و ارزی کشور چگونه خواهد بود؟

نرخ‌های دلار و سکه در این گزارش از آمارهای شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز استفاده شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام تا مرز […] تومان میرود دلار