کد مطلب: ۷۸۸۰۲۲

در نشست طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» مطرح شد:

راه جدید برای تامین امنیت غذایی ایران/ ضرورت تامین غذای ۹۵ میلیون نفر در کشور

راه جدید برای تامین امنیت غذایی ایران/ ضرورت تامین غذای 95 میلیون نفر در کشور

ایران با حدود 85 میلیون نفر جمعیت و 10 میلیون مهاجر نیاز اساسی به برقراری امنیت غذایی در کشور دارد؛ بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی از سه سال پیش طرحی را به عنوان «جهش تولید در اراضی دیم‌زارها» به اجرا گذاشت. اما این روش تامین امنیت غذایی ایران را تضمین می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت جهاد کشاورزی به همراهی ستاد اجرایی فرمان امام در راستای تامین امنیت غذایی 95 میلیون نفر طرح «جهش تولید در دیم‌زا» را اجرایی کرد که بر اساس آن قرار است که حدود شش میلیون از اراضی دیم در کشور زیر کشت بروند که در سال سوم اجرای این طرح، بیش از چهار میلیون از این اراضی زیر کشت رفته است.

از دیگر اهداف این طرح می‌توان به استفاده بهینه از آب سبز، افزایش عملکرد تولیدات زراعی و بهبود معیشت اقشار ضعیف دیمکار اشاره کرد. این طرح با وجود خشکسالی، باعث افزایش عملکرد 20 درصدی اراضی دیم شده است.

همچنین برای این طرح حدود 140 میلیارد تومان تاکنون هزینه شده که مجموع درآمد آن 781 میلیارد تومان بوده است.

۶ میلیون اراضی دیم زیر کشت می‌رود

روز گذشته (23 اسفندماه) سیدمصطفی سید هاشمی، معاون ستاد اجرایی فرمان امام در نشست «جهش تولید کشت دیم» عنوان کرد: این طرح از سه سال پیش آغاز شد و در راستای آن قرار است شش میلیون هکتار از اراضی ظرف پنج سال زیر کشت دیم برود. اکنون چهار میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی زیر کشت دیم است.

او این طرح را در راستای ایجاد امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: ستاد فرمان اجرایی امام حدود پنج سال در این طرح حضور فعالانه‌ای خواهد داشت.

سیدهاشمی از اشتغال حدود 400 هزار کشاورز در این طرح خبر داد و گفت: کشت دیم در 21 استان کشور ، 17 هزار روستا، 198دهستان و 1200 شهرستان اجرایی شده است. مابقی استان‌ها به دلیل اینکه اراضی کشت دیم ندارند، امکان اجرای این طرح در آنها وجود نداشت.

او خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، به ازای هر هکتار یک تن برداشت محصول صورت گرفته است.

ایجاد صندوق دیم با اعتبار 100 میلیارد تومانی

هاشمی از حضور پنج ساله ستاد فرمان اجرایی امام در این طرح خبر داد و گفت: برای این طرح صندوقی تحت عنوان «صندوق دیم» ایجاد شد که در ابتدا 50 میلیارد تومان ستاد اجرایی فرمان امام و 50 میلیارد تومان جهاد کشاورزی به این صندوق تزریق کرد؛ سال آینده نیز 500 میلیارد تومان اعتبار این صندوق افزایش خواهد یافت.

استفاده از اراضی دیم برای تامین غذای 95 میلیون نفر

در ادامه این نشست، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه ایران با جمعیت 85 میلیونی و حدود 10 میلیون مهاجر باید برای 95 میلیون نفر غذا تامین کند، گفت: از همین رو لازم است با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و توان بیشتر در داخل کشور اقدام به تامین غذا کنیم.

او ادامه داد: یکی از راه‌های تامین غذا توجه به اراضی دیم در کشور است؛ در کشور حدودا 18 میلیون اراضی قابل کشت وجود دارد که از این میزان حدود 12 میلیون هکتار زراعت کشت می‌کنیم. از این میزان حدود شش میلیون هکتار اراضی دیم است بیشتر محصولات گندم، جو، حبوبات و علوفه کشت می‌شود.

مهاجر اعلام کرد: بانک ملی 400 میلیارد تومان تسهیلات به برای خرید ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان دیم‌کار قرار داد.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره استفاده بیش از حد سموم در زمین‌های کشاورزی را رد کرد و توضیح داد: این اطمینان را به مردم کشور می‌دهیم که ما نسبت به سایر کشورهای دیگر جهان کمترین کود و سم را استفاده می‌کنیم؛ حتی برخی از محموله‌های وارداتی که از سموم بیشتر از حد مجاز استفاده شده باشد را بازگردانده و یا امحا می‎‌کنیم.

برای واردات بیشتر گزارش کاهش 50 درصدی واردات گندم را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.