کد مطلب: ۳۲۰۰۷۸

تولید روزانه ۱۰۰میلیون لیتر بنزین در آستانه تحقق

تولید روزانه ۱۰۰میلیون لیتر بنزین در آستانه تحقق

اواسط تابستان سال جاری معاون وزیر نفت از تولید روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد. وعده‌ای که با تولید روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا یک ماه آینده در یک قدمی تحقق ایستاده است.

خودکفایی در تولید بنزین یکی از اهداف وزارت نفت طی چند سال اخیر بوده است و بر این اساس میزان تولید بنزین در کشور به مرور زمان افزایش یافت؛ به طوری‌که از ۶۶.۴ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۵ به ۷۷.۴ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۶ رسید. همچنین میزان تولید بنزین از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا آذرماه ۶۶.۶ میلیون لیتر در روز بوده و از آذرماه تا اواخر اسفند به ۷۷.۴ میلیون لیتر در روز رسید .

به گزارش تجارت‌نیوز،بیژن زنگنه - وزیر نفت، در یکی از آخرین اظهار نظرات خود درمورد آمار تولید بنزین در ایران اظهار کرد: «در سال ۱۳۹۱ میزان تولید بنزین در ایران به‌طور متوسط ۵۲ میلیون لیتر در روز بود که این میزان در شهریورماه سال جاری به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. بنزین ما در شرایطی قرار دارد که ترامپ در تحریم‌های خود از منع فروش بنزین به ایران حرفی نزد.»

بر این اساس وعده تولید ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور از حدود چهار ماه پیش از سوی علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام و اظهار شد که ۸۰ میلیون لیتر از ۱۰۰ میلیون لیتر مذکور طبق استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ خواهد بود .

در این میان فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که از میان پالایشگاه‌های کشور نقش اساسی را در تولید بنزین بر عهده دارد، اواخر مهرماه وارد مدار و فرآیند تولید بنزین یورو ۵ شده است . آخرین آمارها حاکی از آن است که به‌طور میانگین روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود که این مقدار تا یک ماه دیگر به مرز ۴۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید . بنزین تولیدی این پالایشگاه با تکمیل فاز سوم تا پایان امسال به ۴۴ میلیون لیتر در روز خواهد رسید .

در مورد کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه نیز می‌توان گفت که طبق گفته مسئولان، باید مقدار گوگرد بنزین تولیدی طبق استاندارد یورو ۵ اروپا کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام، مقدار آروماتیک آن کمتر از ۳۵ درصد، مقدار بنزن آن کمتر از یک درصد و اکتان آن بین ۹۱ و ۹۵ باشد که بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره هم اکنون دارای گوگرد ۰.۵ تا ۱ پی‌پی‌ام، آروماتیک بین ۲۹ تا ۳۰ درصد، بنزن بین ۰.۴ تا ۰.۵ درصد و اکتان آن نیز در محدوده استاندارد است .

بر این اساس با توجه به این‌که آخرین آمار تولید بنزین از سوی وزیر نفت ۹۰ میلیون لیتر در روز اعلام شده بود و قرار است تا یک ماه آینده ۱۰ میلیون لیتر به تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه شود، وعده تولید ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز محقق خواهد شد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.