کد مطلب: ۳۳۴۴۶۵

تولید پسته امسال از مرز ۱۸۰ هزار تن گذشت

تولید پسته امسال از مرز 180 هزار تن گذشت

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید پسته کشور به حدود 180 هزار تن رسید در حالی‌که سال گذشته میزان تولید 287 هزار تن بود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه کمبودی در تولید پسته مورد نیاز کشور نداریم، گفت: طبق گزارش‌های رسیده از استان‌ها، امسال تولید پسته کشور به حدود 180 هزار تن رسید در حالی‌که سال گذشته میزان تولید 287 هزار تن بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، «شکرالله حاجی‌وند» روز چهارشنبه درباره تولید پسته در سال جاری افزود: پیش‌بینی تولید پسته در سال 97 حدود 200 هزار تن در 424 هزار هکتار بود که آنچه تاکنون برداشت و جمع‌آوری شده 180 هزار تن است.

وی اظهار داشت: سال گذشته 287 هزار تن پسته در سطح 470 هزار هکتار تولید شد که از این میزان بیش از 130 هزارتن آن صادر و نزدیک 30 هزار تن نیز به مصرف داخلی رسیده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک تصریح کرد: بنابراین 100 هزار تن پسته از سال گذشته در انبارها باقی مانده که به انضمام تولید امسال بیانگر آن است که امسال هم مانند سال گذشته هیچ کمبودی در تولید و عرضه این محصول وجود ندارد.

به گفته وی، طبق برآوردها مصرف داخلی پسته مورد نیاز کشور سالانه بین 25 تا 35 هزار تن است.

وی اضافه کرد: در سال 95 حدود 304 هزار تن پسته در سطح 457 هزار هکتار تولید شده بود که بخش عمده آن به مصرف صادرات رسید.

حاجی‌وند گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که برای تامین بازار داخلی محصول پسته شب یلدا و شب عید و صادرات هیچ کمبودی وجود ندارد و افزایش قیمت چشمگیر این محصول در بازار ناشی از حضور دلالان و نبود تعادل در شبکه توزیع و بازاررسانی است.

وی افزود: در دنیا سالیانه یک میلیون و 57 هزار تن پسته در سطح 640 هزار هکتار تولید می‌شود که از لحاظ سطح زیرکشت مقام اول و دوم را دارد زیرا در برخی سال‌ها با آمریکا در رقابت تنگاتنگ است.

این مقام مسئول در معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای محصول پسته از باغ تا بارانداز هیچ مشکلی نداریم، گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم پسته خریداری شده در باغ تا بارانداز بین 60 تا 100 هزارتومان بوده است اما بر این باوریم که نوسان نرخ ارز ارتباط چندانی به افزایش نرخ پسته ندارد تا حدی که باعث تلاطم قیمتی در بازار داخلی این محصول شود.

وی با اشاره به اینکه حفظ صادرات از برنامه‌های صادرکنندگان است، ادامه داد: معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی نیز حفظ تولید و تامین بازار داخلی را در اولویت برنامه‌های خود دارد تا جایی که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان متضرر نشوند.

حاجی‌وند تصریح کرد: به طور قطع برای عرضه پسته با قیمت مناسب در بازار داخلی باید مجاری که در تعیین قیمت پسته موثر هستند، مورد کنترل دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرد تا مصرف‌کنندگان دچار مشکل نشوند.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اکنون تولید پسته با چالش گرمازدگی، سرمازدگی، تگرگ، کمبود آب، افزایش شوری خاک و آفت پسیل پسته مواجه است که برای کاهش این مشکلات، توسعه و اصلاح باغ‌ها را در دستور کار داریم تا با برنامه‌ریزی پیوند، تغییر ارقام، سرشاخه کاری ارقام کیفی (مقاوم به گرما، سرما، خشکی و شوری) در باغ‌های درجه سه و سنتی آنها را به باغ‌های جدید تبدیل کنیم.

حاجی‌وند افزود: ایجاد باغ مادری پسته برای 6 استان کشور از جمله فجر اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، سمنان، قم و قزوین در دستور کار قرار دارد تا جایی که در سال 96 نزدیک 40 هزار هکتار توسعه و اصلاح باغ‌های پسته را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای افزایش تولید این محصول، ارتقای مکانیزاسیون پسته، آموزش بهره‌برداران، اصلاح باغ‌ها، مدیریت خشکسالی، احداث 2 پایلوت برای سرمازدگی و گرمازدگی، تکنیک‌های استفاده از سایبان برای جلوگیری از خسارت تگرگ، تدوین 20 فرایند تحقیقاتی، ایجاد صندوق محصول پسته در اولویت برنامه‌های معاونت باغبانی قرار دارد.

وی اظهار داشت: امسال برنامه توسعه و اصلاح (حذف و جایگزینی) 26 هزار هکتار باغ پسته را در دستور کار داریم که عملیاتی خواهد شد.

در پی نوسان قیمت ارز، جهش قیمت برخی محصولات خشکبار از جمله پسته چشمگیر بوده تاجایی که اکنون هر کیلوگرم پسته در بازار داخلی بین 200 تا 300 هزار تومان بسته به نوع و کیفیت محصول عرضه می‌شود.

این در حالی‌ست که در شهریورماه امسال محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی کرده بود که به دلیل گرمازدگی و سرمازدگی تولید پسته کشور امسال به کمتر از نصف یعنی حدود 60 هزار تن برسد.

در سال 96 حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار پسته به کشورهای هدف صادر شده بود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.