کد مطلب: ۵۳۱۲۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پارسال کمتر از ۱۰۰ هزار موبایل ایرانی تولید شد/ احتمال مشارکت خارجی‌ها برای تولید موبایل

پارسال کمتر از ۱۰۰ هزار موبایل ایرانی تولید شد/ احتمال مشارکت خارجی‌ها برای تولید موبایل

دی ماه سال ۹۸ وزیر ارتباطات اعلام کرد در مدت دو سال، به تولید دو میلیون گوشی تلفن همراه خواهیم رسید این در حالی است که پس از گذشت بیش از یک سال از وعده‌ی وزیر، بنا به گفته رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در سال ۹۹ نه تنها تولید تلفن همراه افزایش نداشته بلکه روند تولید کاهشی بوده و به کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز رضا قربانی، رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل به تجارت‌نیوز درباره مانع تولید گوشی همراه گفت: مشکل تولید گوشی همراه در کشور تعرفه واردات است. از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ تعرفه واردات قطعه برای تولید، سه برابر بیشتر از تعرفه گمرکی و سود بازرگانی واردات گوشی بود.

وی گفت: بعد از گذشت پنج سال در سال ۹۹ تعرفه تلفن همراه وارداتی با تعرفه واردات قطعه برای تولید گوشی همراه برابر شد اما باز هم تولید داخلی به صرفه نیست.

به گفته قربانی به‌صرفه بودن و پول‌سازی لازمه موفقیت هر صنعتی است و تولید گوشی همراه در کشور به جهت واردات راحت، سریع و ارزان کار دشواری است و بزرگترین مانع برای رشد تولید در کشور شرایط آسان و نامحدود واردات است.

این تولید‌کننده گوشی همراه با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۹ جلساتی در وزارت‌خانه‌های صمت و ارتباطات درخصوص تولید گوشی برگزار شده گفت: مشکل تولید گوشی همراه در کشور وام و سرمایه‌گذاری نیست. هر چند تلاشی که تاکنون برای تولید این کالا در کشور شده صرفا توسط بخش خصوصی بوده است.

رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل گفت: برنامه کشور تولید پنج میلیون گوشی همراه طی پنج سال آینده است و به نظر می‌رسد با مشارکت برخی شرکت‌های خارجی در خصوص انتقال تکنولوژی و با وجود امکاناتی که بخش خصوصی ایجاد کرده بتوانیم به این هدف برسیم.

با وجودی که هنوز وعده وزیر ارتباطات درباره تولید دو میلیون گوشی هوشمند محقق نشده باید دید عزم تولید برای پنج میلیون گوشی تا سال ۱۴۰۵ به کجا می‌رسد!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.