کد مطلب: ۱۹۶۴۰۶

تیلرسون به‌دنبال مطمئن ساختن متحدان آمریکا

تیلرسون به‌دنبال مطمئن ساختن متحدان آمریکا

از ‌آنجا که رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست داووس اعلام کرد: «اول آمریکا به معنای تنها آمریکا نیست» دیپلمات ارشد او به یک تور اروپایی رفت تا متحدان مردد کشورش را مطمئن سازد که این عبارتی که غالبا تکرار می‌شود حرف توخالی نیست.

با گذشت یکسال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دولت او نشان داده است که شعار «اول آمریکا» احتمالا به معنای «فقط آمریکا» است و مشخص نیست که آیا چنین رویکردی به موضع متزلزل رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا کمک کند تا در مساله مهم امنیت ملی و مسائل سیاست خارجی کاری از پیش ببرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تیلرسون در بحبوحه بحران‌ها در چندین نقطه و پیش از پیوستن به ترامپ در نشست داووس به لندن و پاریس سفر کرد و برنامه کاری‌اش نه فقط مسائل معمول بلکه تنش‌ها با واشنگتن را هم شامل می‌شد. ماموریت او در ابتدا تضمین حمایت انگلیس و فرانسه برای تدابیر سخت‌تر علیه ایران بود تا آمریکا از توافق هسته‌ای با تهران خارج نشود.

او در همین حین، روسیه را هم به مسوولیت‌ داشتن در قبال حملات تسلیحات شیمیایی در سوریه متهم کرد و ترکیه را بابت حمله به نیروهای کرد تحت امر آمریکا در آنجا سرزنش کرد.

تیلرسون شنبه در پایان تور اروپایی‌اش در ورشو گفت: نمی‌خواهم بگویم که در تاریک‌ترین برهه هستیم اما گمان می‌کنم مسائل اخیر اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل است که با شرکایمان همکاری نزدیکی داریم تا نگرانی‌ها بابت تمامی این مسائل رفع شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا دوشنبه از لندن راهی پاریس ‌شد و خوش‌بین بود که پیشرفتی در تدوین توافقنامه تکمیلی با انگلیس و فرانسه درباره توافق ایران حاصل شود و نهایتا نگرانی‌های ترامپ درباره آنچه نقص‌های جدی خوانده، خاتمه یابد. ترامپ متعهد شده است که اگر این نقص‌ها تا بهار حل نشود، از توافق با ایران خارج شود.

تیلرسون در لندن تشکیل کار گروه‌هایی را برای بررسی برنامه موشک بالستیک ایران اعلام کرد که در روزهای آتی کارش آغاز می‌شود تا ایران اجازه یابد به تدریج اندکی فعالیت هسته‌ای داشته باشد.

علاوه بر این، حمایت ایران از دولت سوریه، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان در دست رسیدگی است.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.