کد مطلب: ۵۸۳۰۲۶

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

زمان ثبت‌نام خانه اولی‌ها در طرح جهش مسکن / قیمت هر واحد چقدر تمام می‌شود؟

زمان ثبت‌نام خانه اولی‌ها در طرح جهش مسکن / قیمت هر واحد چقدر تمام می‌شود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که از دو هفته دیگر ثبت نام برای واحدهای طرح جهش مسکن آغاز می‌شود گفت: برای حدود ۴ میلیون واحد تامین زمین شده و قیمت واحدها بر اساس نرخ تمام شده است؛ تلاش می شود حداکثر کمک‌های دولت به دهک‌های اول تا سوم اختصاص پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمود محمودزاده در نشست خبری با موضوع تشریح قانون جهش تولید مسکن اظهار کرد: در پی آن هستیم تا پروژه‌های طرح جهش تولید و تامین مسکن با حداقل قیمت تمام شده ساخته شود. پیشنهاداتی مطرح شده که با شیوه‌هایی مصالح ساختمانی با پایین‌ترین نرخ ممکن به دست سازندگان برسد.

وی درباره زمان ثبت‌نام واحدهای طرح جهش تولید مسکن گفت: به زودی فراخوان می‌دهیم و از همه خانواده‌های فاقد مسکن دعوت می‌کنیم در این طرح ثبت‌نام کنند و از مزایای این پروژه استفاده کنند. طی دو هفته آتی ثبت نام شروع می‌شود. ممکن است سایت جدیدی را در نظر بگیریم یا در صفحه اقدام ملی ثبت نام را انجام دهیم.

تخفیف ۳۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه صدور پروانه

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه خدمات چند مصوبه روشن وجود دارد که یکی از آنها تخفیف ۳۰ تا ۱۰۰ درصد برای صدور پروانه ساختمانی است. برای گروه‌های کم‌درآمد تخفیف ۱۰۰ درصد خواهد بود.

محمودزاده با بیان اینکه قصد ورود جدی به بازار سرمایه داریم گفت: هدف این است که منابع مالی پروژه‌ها را از طریق بورس محقق کنیم. موضوع دوم ضمانتهای اجرایی و تکالیفی است که برای همه دستگاه‌ها لحاظ شده است. همه مسائلی که با توجه به تولید مسکن انبوه مناسب خانوارهای متوسط و کم‌درآمد دیده شده که انشاءالله با همکاری همه دستگاه‌ها شاهد تولید مسکن انبوه خواهیم بود و پس از تصویب شورای عالی مسکن روش‌های اجرا به اطلاع عموم می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به مبلغ وام و میزان یارانه‌های دولتی طرح جهش تولید و تامین مسکن گفت: درصددیم تا حداکثر کمک‌های دولت برای دهک‌های اول تا سوم اختصاص پیدا کند. این پیشنهاد به شورای عالی مسکن ارائه شده و امیدواریم به نتیجه برسد. از نظر پایین بودن نرخ سود بانکی برای دهک‌های اول تا سوم و هم از نظر مصالح و خدمات فنی مهندسی بیشترین کمک انجام می‌شود.

طرح جهش مسکن تورم‌زا نیست

وی با اشاره به صحبت رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ساخت یک میلیون در سال تورم‌زا نخواهد بود، تصریح کرد: زمانی با تورم روبه رو می شوید که خلق پول صورت بگیرد. در حالی که تولید مسکن از تامین مالی متقاضیان و منبع دوم تسهیلات بانکی صورت می‌گیرد. ۳۶۰ هزار میلیارد تومان سالیانه که برای این پروژه در نظر گرفته شده در مقابل ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی که هم اکنون پرداخت می‌شود رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

محمودزاده ادامه داد: از سوی دیگر طبیعی است که با توجه به کسری مسکن باید جبرانی داشته باشیم تا به یک تعادل برسیم. تامین مالی طرح جهش تولید مسکن از طریق چاپ پول نخواهد بود. حدود ۷۰ درصد منابع به بخش مصالح ساختمانی تزریق می‌شود و ۳۰ درصد فقط دستمزد است. اگر این تسهیلات را در نظر بگیرید بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان به صنعت تزریق می شود، یعنی همان جایی که اقتصاد مثبت و مفید است.

شروط چهارگانه برای متقاضیان واحدهای مسکونی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، واجدان شرایط واحدهای طرح جهش تولید مسکن را خانه اولی‌ها دانست گفت: طبق قانون چهار شرط برای متقاضیان وجود دارد که سرپرست یا اعضای خانوار از ابتدای انقلاب از تسهیلات و زمین دولتی استفاده نکرده باشند. از سال ۱۳۸۴ فاقد مسکن باشند. متاهل و سابقه پنج سال سکونت در شهر محل تقاضا از دیگر شروط است. این پیشنهاد مطرح شده که با توجه به خصوصیات هر منطقه اختیاراتی در خصوص برخی موارد مثل سکونت پنج ساله به وزارت راه و شهرسازی داده شود. بنابراین برخی شروط این طرح قابل تغییر خواهد بود.

تامین ۱۲۰ هزار هکتار زمین

وی درباره تامین زمین مسکن بیان کرد: حدود ۶۰ هزار هکتار از منابع طبیعی و ۶۰ هزار هکتار توسط سایر دستگاه‌ها برای طرح‌های مسکن دولتی اختصاص یافته است. ما نیاز ۴ میلیون مسکن را تامین کرده‌ایم که در روزهای آینده به استانداران ابلاغ می‌شود.

محموزاده با بیان اینکه یارانه برای طرح جهش مسکن تعیین نشده است، افزود: ردیف‌های بودجه حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین مسکن دهک‌های پایین در نظر گرفته شده است. مساله این است که تمام اقدامات از طریق ساختار وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود که بر اساس قانون در صندوق ملی مسکن می‌آید که قابل رصد و گزارش‌گیری باشد. از محل مالیات‌های حوزه مسکن، زمین و مستغلات به درآمدهای صندوق می‌آید. اقساط بازگشتی مسکن مهر، محل مشارکت، خیرین یا ردیف‌های از این شکل جزو منابع صندوق است که بتوان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار گروه‌های مختلف درآمدی قرار داد.

قیمت طبق نرخ تمام شده خواهد بود

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت واحدهای طرح جهش تولید مسکن گفت: قیمت واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن بر اساس نرخ تمام شده است. در حال حاضر نمی‌توانیم دلیل قیمت‌های قطعی را اعلام کنیم چرا که با توجه به نرخ بازار خواهد بود. دولت سازنده نیست و در تمام طرح‌های حمایتی فقط تامین کننده زمین، تسهیلات و در بهترین شرایط تسهیلات ارزان‌قیمت و خدمات است.

وی ادامه داد: برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر تا آنجایی که امکانش هست زمین در اختیار گروه‌های دو تا سه نفره قرار می‌دهیم. پروژه‌های بیش از ۱۲ واحد به صورت انبوه‌سازی انجام می‌شود که به نمایندگی از مردم کارگزارانی تعیین می‌کنیم که مدیریت کنند.

محمودزاده با بیان اینکه ملاک ما نظام فنی و اجرایی کشور خواهد بود تاکید کرد: ما یک نظام فنی اجرایی در کشور داریم که هر پروژه عمرانی بر اساس فهرست بهای سازمان برنامه و بوجه برآورد قیمت و نرخ پایه برای آن تعیین می‌شود. هر سه ماه یک بار تعدیلی را سازمان برنامه وبودجه اعلام می‌کند که این تعدیل الزاما مثبت نیست. ممکن است اگر شرایط اقتصادی بهتر باشد کمتر شود. عدد پایه بر مبنای سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به میزان ۲.۸ میلیون تومان لحاظ شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یک ادبیات مصطلح در نظام پیمانکاری و یک ادبیات مصطلح بین انبوه‌سازان وجود دارد که ترجیح می‌دهند با یک رقم فیکس قرارداد ببندند ولی مبنای ما اعداد سازمان برنامه و بودجه است. برخی پیمانکاران با این ادبیات مانوس هستند و مشکلی هم با آن ندارند. ما نمی‌خواهیم پیمانکاران متضرر شوند. وزارت راه و شهرسازی هم باید حافظ منافع مردم باشد تا با حداقل ممکن این واحدها به مردم واگذار شود. نکته مهم این است که تامین به‌موقع آورده و رعایت برنامه زمان‌بندی توسط سازندگان در قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد. اگر در زمان مقرر به اتمام برسد حداقل تنش قیمتی را خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خودت

    همه خانه دارمیشویدولی دراینده خانه کوچک دربهشت زهراهیچ عجله نکنید.به همه میرسد

  • ناشناس

    سلام. متولد1337 هستم حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی بمبلغ یک‌میلیون وپانصدوهشتادهزارتومن دریافتی من هست بعداز 62سال سن بنظرشما من خونه دار میشم تصمیمات مسولین کلان ازدید خودشون شرایط تعیین می‌کنند. مثالی هست که میگه سوارپیاده خبرنداره سیرا گرسنه.بنظرشما خونه دار میشم

    • رضا

      خیر

  • محمدی

    میخام به اونایی که میگن تولیدمسکن تورم زاست بگم ۰قرارنیست دولت به مردم پول بده دولت پول را به پیمانکارمیده وتازه ازمردم یه درصدی پول میگره پس اتفاقاتورم راکاهش میده

  • ناشناس

    لطفا وضعیت ما رو که 13سال پول برا مسکن مهر واریز کردیم و آپارتمانی هنوز بهمون تعلق نگرفته مشخص کنید ،بعد دنبال مسکن جهشی باشی!!!!

  • بهار

    لطفا تکلیف مسکن مهر رو مشخص کنید بعد دنبال یک مسکن دیگه باشید…من 13سال ثبت نام کردم برا مسکن مهر ،ولی هنوز هیچ آپارتمانی نگرفتم

  • ناشناس

    شتردرخواب بیند پنبه دانه
    زرررررررررررشک

  • ناشناس

    واقعاً خونه می‌سازید برای گروه‌های 123بابا شما وای????

  • علی

    چرا فقط متاهل ها جزء شروط است مگه مجردها و زنان سرپرست خانوار آدم نیستن

  • ناشناس

    مسکن مهر ثبت نام کردم هنوز ساخته نشده .واقعا نمی‌تونید کار کنید برید کنار پول مردم گرفتید.تواروپا دارید حال میکنید .شما خانواده شهدا و به مسخره گرفتید.ما جوان دادیم وضع ما این باشه.خجالت بکشید نامردا.

  • ناشناس

    یکی از شرایط متاهل بودن الان خیلیها مثل من دو پسر
    دارم خودم و آنها خانه نداریم امثال ما را یک زمین کوچک بدهند که بشود ساخت که آنها هم بتوانند ازدواج کنند وبار گناهان هم مردم هم مسعولین کم شود انشا الاه نداشتن خانه به از هم پاشیدگی زیادی شده