کد مطلب: ۳۷۵۴۰۴

دبیر کل اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آیا کالاهای ترکیه جایگزین کالاهای چینی در ایران شده‌اند؟

آیا کالاهای ترکیه جایگزین کالاهای چینی در ایران شده‌اند؟

دبیر کل اتاق مشترک ایران و ترکیه می‌گوید: هرگز کالاهای ترکیه جایگزین کالاهای چینی در بازار ایران نشده‌ و نخواهند شد. در این شرایط هم به نظر نمی‌رسد که ترکیه پل تجاری ایران شود؛ چرا که هنوز زیرساخت‌ها برای توسعه مبادلات تجاری با این کشور فراهم نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در یک سال اخیر سقوط لیر ترکیه باعث شده تا گردشگران زیادی به این کشور سفر کنند. در ‌سال ۲۰۱۸ لیر ترکیه حدود ۳۰‌درصد از ارزش خود را از دست داد و اقتصاد این کشور در سه ماهه آخر ‌سال پیش (۲۰۱۸) حدود ٣درصد کوچکتر شد.

پوشاک، طلا و جواهرات، محصولات چرمی، محصولات آشپزخانه و محصولات شیشه‌ای و سرامیکی شش کالای منتخبی هستند که ایرانی‌ها از ترکیه خریداری کرده و روانه بازار می کنند.

حال با آنکه در برخی رسانه‌ها (روزنامه شهروند) گزارش شده سقوط پول ملی ترکیه کالاهای چینی بازار ایران را با کالاهای ترکیه‌ای جایگزین و توجیه‌پذیر کرده اما دبیر اتاق مشترک ایران و ترکیه ضمن رد این موضوع معتقد است که «هنوز ترکیه پل تجاری با ایران نشده است.»

همچنین برآوردهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که ترکیه پس از چین و امارات متحده عربی با حجم صادراتی در حدود دو میلیارد ٢٦١ میلیون دلار به ایران در‌ سال گذشته هجری شمسی (١٣٩٧) در رتبه سوم بیشترین میزان واردات به این کشور قرار دارد.

چرا ترکیه مزیت رقابتی‌اش را در بازارها از دست داد؟

در همین حال دبیر کل اتاق مشترک ایران و ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا کالاهای ترکیه جایگزین کالاهای چینی در بازار ایران شده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: هرگز کالاهای ترکیه جایگزین کالاهای چینی در بازار ایران نشده‌ و نخواهند شد. در این شرایط هم به نظر نمی‌رسد که ترکیه پل تجاری ایران شود؛ چرا که هنوز زیرساخت‌ها برای توسعه مبادلات تجاری با این کشور فراهم نیست.

سید جلال ابراهیمی افزود: در این شرایط ایران و ترکیه دو پشتوانه تجاری یک دیگر هستند. ایران برای ترکیه راه مواصلاتی به کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، قطر و عربستان محسوب می‌شود. در حال حاضر راه دریایی عربستان به روی ترکیه بسته است. بنابراین برای صادرات کالاهای ترکیه به سایر کشورهای منطقه محصولات ترک باید از ایران عبور کند و همین موضوع باعث می‌شود که ترک‌ها مزیت رقابتی‌شان را در بازارهای منطقه از دست بدهند.

او به سطح مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حجم کل مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه تا چند سال آینده به 30 میلیارد دلار هم برسد؛ این درحالی است که در شرایط فعلی سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه ناچیز است.

ابراهیمی اظهار کرد: یکی از دلایلی که کالاها ترک نمی‌تواند جایگزین کالاهای چینی در ایران شود، این است که در این مقطع بازار کشورمان کشش خرید اجناس ترکیه‌ای را ندارد. یعنی چالش‌ها بر سر مساله نقل و انتقال پول باعث شده که قیمت تمام شده واردات اجناس افزایش یابد و سطح مبادلات تجاری ما با ترکیه‌ای‌ها نامطلوب باقی بماند.

آینده تجاری ایران و ترکیه چه خواهد شد؟

او در ادامه گفت: نیروی ارزان کار در چین نیز دومین عاملی است که باعث شده چین شریک تجاری ایران باشد. امارات متحده عربی هم به دلیل داشتن نیروهای انسانی چینی و هندی باعث شده حجم مبادلات تجاری‌اش را با منطقه حفظ کند.

ابراهیمی درباره آینده تجاری ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری 30 میلیارد دلاری با ترکیه دور از انتظار نیست. چرا که هر دو کشور از پتانسیل مبادلات تجاری مشترک با یک دیگر برخوردار هستند. در حقیقت با بازارسنجی به موقع می‌توانیم کمبود هر دو کشور را پوشش و حجم تجارت را در آینده افزایش دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.