کد مطلب: ۵۲۹۹۴۴

جزئیات جدید از سند همکاری‌های ایران و چین

جزئیات جدید از سند همکاری‌های ایران و چین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در گفت و گو با روزنامه گلوبال تایمز این کشور ضمن تشریح اهمیت امضای برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع تهران و پکن گفت: «هدف این برنامه تعمیق و تقویت روابط دو جانبه است و هیچ کشوری را هدف قرار نمی دهد».

به گزارش تجارت‌نیوز ، چین و ایران اخیراً برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله را برای افزایش همکاری های گسترده در زمینه های مختلف از جمله تجارت به امضا رسانده اند. «محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین، در این مورد با روزنامه گلوبال تایمز این کشور گفتگو کرده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

گلوبال تایمز : گزارش شده است که در سند امضا شده به مسایلی مانند تعمیق همکاری های نظامی، آموزش و تمرین های های مشترک نظامی، تحقیقات مشترک و توسعه سلاح و همچنین به اشتراک گذاری اطلاعات اشاره شده است. چگونه دو کشور همکاری های نظامی را تعمیق می بخشند؟ آیا برنامه های مشخصی وجود دارد؟

کشاورززاده : ایران و چین با تهدیدهای مشترکی مانند تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر روبرو هستند که برای مقابله با چالش های فوق الذکر و ارتقا صلح و ثبات در منطقه و آزادی، حمل و نقل و تجارت در آب های بین المللی به همکاری مداوم در مسائل مهم منطقه ای و بین المللی نیاز دارند.

دستیابی به این اهداف مستلزم همکاری و ارتباط بیشتر بین بخش های امنیتی و نظامی دو کشور برای تبادل اطلاعات و برنامه ریزی برای انجام مانورهای مشترک است. در همین راستا، تماس نزدیک بین بخش های نظامی، امنیتی و دفاعی در جریان است.

گلوبال تایمز : آیا می توانید جزئیات بیشتری در مورد پروژه ها مانند بنادر، اینترنت فایو جی و سایر پروژه ها در برنامه همکاری ارائه دهید؟

کشاورز زاده : برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین در اجرای بیانیه مشترک "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر رسمی ۲۰۱۶ شی به تهران تهیه شد. همانطور که از عنوان آن مشخص است این برنامه دو ویژگی دارد: اول، همه جنبه های مختلف همکاری بین دو کشور را شامل می شود و دوم، دوره همکاری است که یک نقشه راه برای یک ربع قرن است. ایران و چین دو تمدن آسیای باستان هستند که هزاران سال به هم پیوسته اند.

هدف این طرح تعمیق و تقویت این روابط دو جانبه است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

گلوبال تایمز : آیا تحریم های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران تاثیری در اجرای این برنامه خواهد داشت؟

کشاورززاده : ایران تنها کشور جهان نیست که از تحریم های آمریکا رنج می برد. چین و بسیاری از کشورهای دیگر نیز با همین مشکل روبرو هستند. همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه چین چندین بار اظهار داشته است، "ایالات متحده بی پروا تحریم های یک جانبه غیرقانونی را علیه سایر کشورهای مستقل اعمال می کند. " ضروری است که تحریم های یک جانبه غیرقانونی در اسرع وقت برداشته شوند. جهان شاهد بود که در دوره دشوار مبارزه با کرونا تحریم های غیرانسانی ایالات متحده باعث تلفات جانی بیشتر در ایران شد.

من معتقدم که کشورهای مستقل مصمم به حفظ حاکمیت خود هستند و برای بهبود زندگی مردم از سرنوشت خود پیروی می کنند. حتی مقامات آمریکایی اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. ایران و چین هر دو این تحریم ها را به عنوان دخالت در امور داخلی و نقض قوانین بین المللی تشخیص داده اند. بنابراین ما در برابر این تحریم های غیرقانونی تعظیم نخواهیم کرد.

گلوبال تایمز : اهمیت همکاری ایران و چین را در این جهان که به طور فزاینده ای قطبی شده چگونه ارزیابی می کنید؟ انتظار دارید چین در توافق هسته ای ایران چه نقشی داشته باشد؟

کشاورززاده : سیستم تصمیم گیری ایران بر اساس منافع ملی آن کشور است و تحت تأثیر فشارهای غرب قرار نمی گیرد. چین اکنون یکی از بازیگران اصلی جهان است و مقامات ما برای افزایش مشارکت استراتژیک جامع با چین اتفاق نظر دارند. ایران از موقعیت جغرافیایی برجسته ای در غرب آسیا برخوردار است که می تواند چین را به اروپا متصل کند.

چین نقش سازنده ای در مساله هسته ای ایران داشته است. دو کشور در مورد این موضوع دیدگاه های نزدیک دارند. چین، آمریکا را به دلیل نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) (معروف به توافق هسته ای ایران) مورد انتقاد قرار داده است. ما از اعضای برجام و جامعه جهانی انتظار داریم تعهدات خود را بر اساس مصوبات انجام دهند.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قراردادی بی معنی و پوچ

  • ناشناس

    والا به هیچ جزئیاتی اشاره نشده جزئیات به این میگن علت آوردن ۵۰۰۰ هزار نیروی نظامی به ایران برای برقراری پایگاه نظامیه و آیا میخوان در مواقع ضروری ازشون به عنوان ابزار قلع و قم استفاده کنن چین در ازای چه چیزی تکنولوژی ساخت موشک رو به ایران میده در ازای نفت مفت یا استخراج معادن طلا و مس یا صید ماهی آیا بخاطر این نیست که چین در ازای تملک ذخایر نفت و معادن و دریا و بازار ایران بخواهد در سازمان ملل از ایران حمایت کند چینی ها به دنبال کشوری هستن که کالای آشغال و غیراستاندارد خودشون رو توی اون بفروشن با قیمتی گزافی و چه بهتر بازار ایران .