کد مطلب: ۶۹۶۹۱۹

عامل آتش‌سوزی در تالاب انزلی دستگیر شد/ مهار کامل آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی انزلی

عامل آتش‌سوزی در تالاب انزلی دستگیر شد/ مهار کامل آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی انزلی

تالاب انزلی صبح روز جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ دچار حریق شد. این آتش‌سوزی از قسمت مرکزی تالاب در محدوده پشتان آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه با توجه به تاریکی هوا و وسعت حریق همه تجهیزات لجستیکی استان را پای کار آوردیم، اما امکان اطفا وجود نداشت، خاطرنشان کرد: حسب هماهنگی استاندار گیلان با وزیر کشور از عصر امروز شاهد حضور سه فرزند بالگرد اطفای حریق در منطقه حادثه بودیم.

به نقل از عصرایران ، معاون استاندار گیلان گفت: هم اکنون حریق تالاب انزلی کامل مهار شده و همچنان در حال اطفا هستیم و کلیه نیروها در حالت آماده باش هستند تا مجددا آتش شعله ور نشود.

مسعود کاظمی لحظاتی قبل در گفتگو با خبرنگاران، به آخرین وضعیت حریق در تالاب بین المللی انزلی اشاره کرد و گفت: از ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته شاهد وقوع حریق در تالاب انزلی بودیم.

وی با اشاره به وقوع چندین مورد حریق طی روزهای اخیر در تالاب های استان، افزود: اگرچه عوامل امدادی و نیروهای حفاظتی و تیم های عملیاتی ستاد مدیریت بحران استان در حال اطفای این حریق ها بودند، بلافاصله در منطقه تالاب انزلی حاضر شدند و اقدامات اولیه اطفا را انجام دادند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه با توجه به تاریکی هوا و وسعت حریق همه تجهیزات لجستیکی استان را پای کار آوردیم، اما امکان اطفا وجود نداشت، خاطرنشان کرد: حسب هماهنگی استاندار گیلان با وزیر کشور از عصر امروز شاهد حضور سه فرزند بالگرد اطفای حریق در منطقه حادثه بودیم.

کاظمی، دو فروند بالگرد را متعلق به هوافضای سپاه و یک فروند بالگرد را متعلق به هلال احمر دانست و اضافه کرد: هم اکنون حریق کامل مهار شده و همچنان در حال اطفا هستیم و کلیه نیروها در حالت آماده باش هستند تا مجددا آتش شعله ور نشود.

وی با بیان اینکه هر سه بالگرد تا پایان کامل اطفای حریق از منطقه خارج نخواهند شد، اضافه کرد: از مردم حاشیه تالاب انزلی جهت قدردانی قدردانی می کنیم.

عامل آتش‌سوزی در تالاب انزلی دستگیر شد

دادستان انزلی اعلام کرد: با دستور قضایی عامل آتش افروزی در حدود ۴۰ هکتار از اراضی تالاب انزلی در منطقه چراغ پشتان این شهر بندری دستگیر شد.

اکبر سبحانی عصر جمعه گفت: فردی که دستور قضایی علیه آن از سوی دادستانی انزلی صادر شده از افراد بومی ساکن در منطقه چراغ پشتان شهرستان بندر انزلی است که جهت انجام تحقیقات مقدماتی تحت نظر قرار گرفته است.

به نقل از ایرنا ، وی تاکید کرد: حسب دستور دادستان، دستگاه‌های متولی مانند شرکت آب منطقه‌ای و منابع طبیعی باید نسبت به استخراج مختصات جغرافیایی این مناطق اقدام کرده و به دادستانی اعلام کنند تا سودجویان نتوانند با الحاق این اراضی به ملک خویش، زمین‌های مورد نظر را تصرف کنند.

اولین آتش سوزی در تالاب انزلی در سال ۱۴۰۱ در ۳۱ تیرماه حادث شد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستای کوچک محله طعمه حریق کرد و این دومین آتش سوزی در سال جاری در تالاب انزلی است.

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای پرده ، روستاهای طالب آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

اعزام ۳ فروند بالگرد اطفای حریق به تالاب انزلی

نامجوی، معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع:

آتش سوزی از بامداد جمعه در قسمت مرکزی تالاب در محدوده چراغ پشتان آغاز شده و دامنه آتش به علت نبود دسترسی به اطراف رو به گسترش است.

به نقل از خبرنگاران‌جوان ، پس از اطلاع و درخواست امداد هوایی از وزارت دفاع، مراتب به رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق کشور اطلاع داده شد و این مرکز بلافاصله ۳ فروند بالگرد اطفای حریق به منطقه اعزام کرد.

تا اطفای کامل حریق تالاب انزلی ، مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی کشور، در کنار سایر نهاد‌های امداد رسان در منطقه حضور خواهد داشت.

حریق ۴۰ هکتار را درنوردید!

فرماندار بندرانزلی، با بیان اینکه وسعت حریق تالاب انزلی به ۴۰ هکتار رسیده گفت: هیچ اتفاقی بدون دخالت انسان در طبیعت رخ نمی‌دهد و قطعا این حریق نیز عمدی است.

محمد پورخوش سعادت در گفتگو با ایسنا ، با بیان اینکه وسعت حریق در نیزارهای تالاب انزلی به ۴۰ هکتار رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه آتش به سمت هسته مرکزی تالاب پیش می رود.

وی با اشاره به نیزاری و باتلاقی بودن مسیر دسترسی به منطقه، افزود: راه دسترسی انسانی و خودرویی وجود ندارد و حجم آتش زیاد است.

فرماندار شهرستان بندرانزلی، با بیان اینکه منتظر حرکت دو بالگرد اطفا از فرودگاه سردار جنگل رشت تا انزلی هستیم، خاطرنشان کرد: این بالگردها باید فرایند نصب و آبگیری بسکت را انجام دهند.

وی با تاکید بر عمدی بودن حریق در حاشیه تالاب جهت افزایش اراضی کشاورزی، گفت: هیچ اتفاقی بدون دخالت انسان در طبیعت رخ نمی دهد و قطعا این حریق نیز عمدی است.

پورخوش سعادت، با بیان اینکه امیدواریم با اطفای هوایی تا عصر و شب موفق به مهار آتش شویم، اضافه کرد: بدون اطفای هوایی امکان تداوم آتش سوزی وجود دارد.

جزئیات آتش‌سوزی در تالاب انزلی

به گفته فرماندار انزلی دامنه آتش در تالاب انزلی به دلیل عدم امکان دسترسی به اطراف گسترده شده است.

به نقل از ایرنا ، فرماندار انزلی گفت: پس از دریافت گزارش آتش‌سوزی در تالاب انزلی مدیریت بحران شهرستان به محل مورد نظر اعزام و دستگاه‌های خدمات‌رسان محیط زیست، منابع طبیعی، آتش‌نشانی و سپاه در منطقه مستقر شدند.

محمد پورخوش سعادت با بیان اینکه به علت عدم دسترسی، دامنه این آتش‌سوزی را نمی‌توان تعیین کرد، گفت : در زمان شروع آتش‌سوزی دامنه حریق ۲ هکتار بود که درحال حاضر وسیع‌تر شده و قابل اندازه‌گیری نیست.

وی افزود: اولین آتش‌سوزی امسال در تالاب انزلی ۳۱ تیرماه حادث شد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستا کوچک محله طعمه حریق کرد.

سودجویان آتش به جان تالاب انزلی می‌زنند

تالاب بین‌المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش‌سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای پرده، روستاهای طالب آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق‌ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین‌المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر و سالانه پذیرا مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.