کد مطلب: ۳۹۴۱۵۷

روایت تجارت‌نیوز از اکونومیست:

محاسبات نادرست آمریکا / ادامه جنگ تجاری چه پیامدهایی برای جهان دارد؟

محاسبات نادرست آمریکا / ادامه جنگ تجاری چه پیامدهایی برای جهان دارد؟

ادامه جنگ تجاری و افزایش تعرفه‌ها آسیب‌های غیرقابل جبرانی به اقتصاد جهان وارد می‌کند. به عقیده تحلیلگران، دونالد ترامپ باید بداند که نمی‌تواند هم جنگ تجاری به راه بیندازد و هم به دلار ضعیف و اقتصاد قوی دست پیدا کند.

از زمان آغاز جنگ تجاری در سال 2018 تاکنون، آسیب‌های واردشده به اقتصاد جهان چندان عمیق نبوده است. در حالی که اقتصاد آمریکا به رشد خود ادامه داده وضعیت در دیگر کشورهای جهان آشفته بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، این هفته اما پس از آنکه تقابل میان ایالات متحده آمریکا و چین و تعرفه‌ها افزایش یافت، وضعیت تغییر کرد. ارزش یوان در برابر دلار باز هم کاهش یافت. سرمایه‌گذاران نگرانند که ادامه اختلافات تجاری منجر به رکود اقتصادی شود؛ اتفاقی شوم که در حال حاضر علائم آن در بازارها مشهود است. بازار سهام در آمریکا با افت مواجه شده و بازده اوراق قرضه دولتی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

نویسنده معتقد است که برای جلوگیری از رکود، هر دو طرف باید مصالحه کنند. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای دونالد ترامپ و مشاورانش باید در استراتژی خود تجدیدنظر کنند. اما به نظر نمی‌رسد آنها درک درستی از این مساله داشته باشند؛ چرا که هم زمان با راه انداختن جنگ تجاری به دنبال دلارِ ارزان و اقتصادِ پررونق هستند.

با تشدید خصومت‌ها میان دو کشور بار دیگر بازارها تضعیف شدند و ارزش اوراق قرضه 10 ساله در آمریکا 1.71 درصد کاهش یافت.

آخرین دور از تنش‌ها میان دو کشور از ابتدای ماه آگوست (ماه جاری میلادی) شروع شد. در این زمان کاخ سفید تهدید کرد که از ابتدای سپتامبر (یعنی یک ماه بعد) بر 300 میلیارد دلارِ دیگر از کالاهای چینی تعرفه 10 درصدی وضع خواهد کرد.

در مقابل، چهار روز بعد چین اعلام کرد که واردات محصولات کشاورزی از کشورهای آمریکایی را متوقف می‌کند. در همان روز نرخ برابری یوان در برابر دلار به کمترین سطح خود از سال 2008 رسید. ارزش هر دلار آمریکا در معاملات این روز به بیش از هفت یوان رسید.

این مساله آشفتگی‌هایی را در کاخ سفید به وجود آورد. دونالد ترامپ مدت‌هاست که ادعا می‌کند کشورهای دیگر از جمله چین برای تقویت صادرات، ارز کشور خود را به صورت مصنوعی دستکاری می‌کنند؛ اقدامی که به اقتصاد آمریکا آسیب می‌رساند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در ماه ژوئن ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا را به تضعیف ناعادلانه یورو از طریق کاهش نرخ بهره متهم کرد.

دونالد ترامپ به دنبال یک اقتصادِ پررونق است و قصد دارد با اعمال تعرفه‌ها و دلارِ ارزان به آن دست پیدا کند.

به دنبال افتِ بیش از حد یوان، خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ای پکن را به دستکاری در ارزش واحد پولی متهم کرد. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در تماسی با صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که اقدامات لازم را برای از میان بردن شرایط رقابت ناعادلانه ناشی از اقدامات اخیر چین انجام خواهد داد.

با تشدید خصومت‌ها میان دو کشور بار دیگر بازارها تضعیف شدند و ارزش اوراق قرضه 10 ساله در آمریکا 1.71 درصد کاهش یافت. در عین حال، سرمایه‌گذاران بر این باورند که احتمالا فدرال‌رزرو با با کاهش نرخ بهره نجات‌بخش اقتصاد و رونق آمریکا خواهد بود.

نویسنده اکونومیست در ادامه با اشاره با این موضوع که چین در گذشته نرخ ارز خود را دستکاری کرده است، می‌نویسد: امروز عوامل دیگری در جهان موجب کاهش ارزش پول ملی کشورها شده است.

دونالد ترامپ به دنبال یک اقتصادِ پررونق است و قصد دارد با اعمال تعرفه‌ها و دلارِ ارزان به آن دست پیدا کند. اما زمانی که به اهداف خود دست نمی‌یابد از دیگر کشورها انتقاد می‌کند.

واقعیت این است که رئیس‌جمهور آمریکا باید بداند، نمی‌تواند هم جنگ تجاری به راه بیندازد و هم به دلار ضعیف و اقتصاد قوی دست پیدا کند. تعرفه‌ها به صادرکنندگان خارجی آسیب می‌رساند و رشد اقتصادی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رشدِ اقتصادی ضعیف خود به کاهش ارزش پولی آنها منجر می‌شود؛ چرا که آنها تجات خود را محتاطانه انجام می‌دهند و بانک‌های مرکزی هم سیاست کاهش نرخ بهره را در پیش می‌گیرند.

اگر اختلافات میان دو کشور به زودی حل‌وفصل نشود، اقتصاد جهان دچار آسیب‌های بسیاری می‌شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، مهم‌ترین دلیلِ دلارِ قوی دونالد ترامپ است و نه توطئه جهانی.

اگر اختلافات میان دو کشور به زودی حل‌وفصل نشود، اقتصاد جهان دچار آسیب‌های بسیاری می‌شود. در مواجهه با نااطمینانی‌های ناشی از نزاع ابرقدرت‌ها، شرکت‌ها در آمریکا و دیگر کشورهای جهان سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش می‌دهند که این اقدامات به نوبه خود رشد اقتصادی را تضعیف می‌کند. نرخ‌های بهره پایین باعث می‌شود بانک‌هایِ ضعیف اروپا شکننده‌تر شوند. همچنین، جریان خروج سرمایه از چین، همچون سال 2015 به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

تشدید اختلافات می‌تواند استفاده از ابزارهای دیگری را برای هر دو کشور موجب شود. آمریکا می‌تواند اقداماتی در جهت تضعیف دلار انجام دهد. چین و آمریکا احتمالا برای کالاهای بیشتری تعرفه وضع و شرکت‌های چندملیتی یکدیگر را تحریم کنند. درست مانند آنچه ایالات متحده در مورد هواوی انجام داد. آنها همچنین می‌توانند دسترسی به بانک‌های یکدیگر را به تعلیق در بیاورند.

قرار است هر دو کشور در ماه سپتامبر مذاکرات تجاری را از سر بگیرند. نویسنده تاکید می‌کند که دیگر زمان تسویه‌حساب و حل‌وفصل اختلافات است و اقتصاد جهان بیش از این نمی‌تواند این تنش‌ها را تحمل کند.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.