کد مطلب: ۱۹۵۵۵۳

جنگ یمن بر اقتصاد عربستان چه تاثیری داشت

جنگ یمن بر اقتصاد عربستان چه تاثیری داشت

گزارش‌های اقتصادی نشان می‌دهند که عربستان، تمامی ذخایر پولی و غیرپولی خود را از دست داده است.

به تازگی عربستان از بانک‌ها خواسته است تا پیشنهادات خود برای تامین مالی وام بانکی سندیکایی (وامی که به دلیل مبلغ بالای آن، با مشارکت چندین بانک تأمین می‌شود) 10 میلیارد دلاری این کشور و به عبارتی دیگر، وامی برای افزایش منابع صندوق‌های این کشور را ارائه کنند، اما سؤال این است که عربستان چگونه از بانک‌های جهانی برای احیای صندوق‌های خود وام می‌گیرد در حالی که این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سقوط بهای نفت منجر به کاهش شدید مهم‌ترین منبع درآمد عربستان شده است که بین 77 تا 88 درصد از تمام درآمدهای این کشور را تشکیل می‌دهد.

در سال‌های گذشته، دولت عربستان کسری بودجه عظیمی را در بودجه خود اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود به 52 میلیارد دلار برسد. علاوه بر این مساله، حمله عربستان به یمن که از 26 مارس سال 2015 آغاز شد باعث شده است تا عربستان برای دومین بار اقدام به استقراض کند، پیش از این عربستان در سال 2016 نخستین وام خود را دریافت کرد.

دخالت‌های نظامی عربستان در منطقه، کاهش قابل توجه بهای نفت، هزینه یارانه‌ها و مخارج نظامی نظیر جنگ یمن و مقابله با محور مقاومت در سوریه، عراق و لبنان، همگی از جمله عواملی هستند که کماکان برروی جایگاه مالی عربستان تاثیرگذار خواهند بود.

به علاوه، تلفات اقتصادی و انسانی ارتش عربستان و مزدورانش در یمن باعث شده است تا عربستان برای پر کردن این شکاف اقدام به عقد قراردادهای بزرگی با برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی کند که از آن جمله می‌توان به قرارداد 350 میلیارد دلاری با آمریکا اشاره کرد که بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ محسوب می‌شود.

منبع: فصل اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.