کد مطلب: ۲۸۴۶۹۳

جدیدترین وضعیت بزرگترین تامین‌کننده بنزین کشور

حال ستاره خوب است!

حال ستاره خوب است!

فاز اول و دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی دو سال گذشته راه‌اندازی و با به مدار آمدن هر فاز ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ به تولید بنزین کشور اضافه شده است. در حال حاضر پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به حدود ۹۵ درصد رسیده و با این وضعیت عملا پالایشگاه تحریم نمی‌شود.

فاز چهارم این پالایشگاه نیز در حال کلنگ‌زنی است و پیش‌بینی شده است ظرف کمتر از دو سال آینده ۵۰۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی استحصالی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی در این پالایشگاه تصفیه و پالایش و به سبد سوخت کشور تزریق شود .

به گزارش تجارت‌نیوز،درحال حاضر، با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین در این پالایشگاه به محدوده ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد . تولید بنزین کشور در مرداد ماه به‌طور میانگین ۹۳ میلیون لیتر در روز بود که تقریبا از مصرف بالاتر است، اما تفاوت تولید و مصرف آن قدر نیست که فعلا در بحث صادرات به کار گرفته شود و بنزین مازاد تولیدی به ذخایر راهبردی کشور افزوده می‌شود .

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سه واحد تقطیر تصفیه هیدروژنی نفتا و واحدبنزین‌سازی و ایزومریزاسیون تشکیل شده است. واحد نخست که واحد تقطیر است، به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده است، به عبارت دیگر می‌توان روزانه ۱۲۰ هزار بشکه خوراک بیشتر به این پالایشگاه تزریق کرد و به ظرفیت تولید ۳۶۰ هزار بشکه در روز رسید .

مقدار تولید بنزین در این پالایشگاه پس از بهره‌برداری از فاز دوم آن ۲۶ میلیون لیتر تثبیت شده بود که با افزایش تقاضا برای بنزین با توجه به همزمانی با ایام تعطیلات تابستانی، ۱,۵ میلیون لیتر به تولید بنزین پالایشگاه اضافه شد و به ۲۷.۵ میلیون لیتر در روز رسید که این میزان از ابتدای شهریور ماه باز هم افزایش می‌یابد و به ۳۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید .

اولین واحد از ترین سوم این پالایشگاه آماده راه اندازی است و در واحدی که آماده بهره‌برداری است، ۱۲۰ هزار بشکه دریافت میعانات گازی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی تثبیت می‌شود؛ به این معنی که خوراک پالایشگاه به ۳۶۰ هزار بشکه می‌رسد و روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی که از میدان مشترک گازی پارس جنوبی استحصال می‌شود پالایش می‌شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.