کد مطلب: ۴۷۱۶۶۳

حجم مبنا و دامنه قیمتی شرکت‌ها در بورس بازنگری می‌شود

حجم مبنا و دامنه قیمتی شرکت‌ها در بورس بازنگری می‌شود

معاون بازار شرکت فرابورس ایران گفت: پیشنهادهایی را به سازمان بورس برای بازنگری در قانون حجم مبنا و دامنه قیمت، ارائه داده‌ایم که در دست بررسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افسانه اروجی، معاون بازار شرکت فرابورس ایران، از بازنگری قانون حجم مبنا و دامنه قیمتی شرکت‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و درباره عرضه‌های اولیه‌های کوچک نیز گفت: هدف اصلی ما از عرضه اولیه، تامین مالی شرکت‌هاست و این نکته مهم نباید نادیده گرفته شود.

افسانی اروجی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که سهامداران از عرضه‌های اولیه کوچک و پر نکردن حجم مبنا ناراضی هستند، آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید، تصریح کرد:‌ پیشنهادهایی را به سازمان بورس برای بازنگری در قانون حجم مبنا و دامنه قیمت، ارائه داده‌ایم که در دست بررسی است.

وی ادامه داد: هم در مورد حجم مبنا و هم برای عرضه‌های اولیه پیشنهادهایی برای تجدید نظر در نوع عرضه شامل فرآیند عرضه، مبلغ تامین مالی توسط سهامدار عمده در چند روز اول و یا هفته‌های اول پس از عرضه ارائه داده‌ایم. سازمان بورس اوراق بهادار در حال بازنگری‌هایی در حجم مبنا و دامنه قیمتی است و نشست‌هایی را نیز در این زمینه برگزار می‌کند.

اروجی گفت: هرچند، نکته مهم در عرضه اولیه تامین مالی شرکت‌هاست اما سهامدار عمده معمولا بعد از عرضه اولیه، منابع مالی را برای رشد و توسعه به شرکت تزریق می‌کند. البته تلاش ما این است که بتوانیم سهام شرکت‌های بزرگ را نیز در فرابورس عرضه کنیم تا سهامداران به سود و انتفاع بیش‌تری دست یابند.

منبع: بورس فوری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    امیدوارم که در عرضه اولیه شرکت های جدید درصد و ارزش سهامی که به سهامداران تعلق می گیرد افزایش یابد تا دیگر به عرضه ثانویه سهام نیازی نباشد چون در عرضه اولیه همواره سهام شرکت ها تقریبا به طور مساوی بین تمام سهامداران بورس توزیع می شود ولی در عرضه ثانویه مبنای کار بیشتر بر اساس بخت و اقبال است.

    • ناشناس

      علی آقا دمت گرم
      من تو ضررم خیلی
      ولی از این تیکه خوشم اومد
      هر روز بخشنامه هر روز قانون
      هر روز…….

  • دوخین

    این حجم مبنا خیلی رو اعصابه واقعا…

  • محمد علی ایلامی

    لطفا در مورد نوسانگیری حقوقی ها فکری بکنید، ابن حق باید از حقوقی ها گرفته بشه.
    حقوقی ها مانند کامیونهای جاده هستند و حقیقی ها مانند سواری ها.
    در حال حاضر این کامیونها(حقوقی ها) در حال له کردن سواری‌ها (حقیقی ها)هستند و این جاده( بورس ) هیچ پلیسی نداره که جلوی یکه تازی های اینها رو بگیره.
    این یعنی تضییع حقوق و تباه سازی اموال حقیقی ها.
    اگر قراره حمایتی صورت بگیره لطفا به این نکات هم توجه ویژه بشه.

    • ناشناس

      برادر من اگه حقوقی نباشه که بورس دو ریال هم سود به شما نمیده …. شما اگه دیدت بلند مدت باشه باید از نوسانگیری حقوقی خوشحال هم باشی نه ناراحت

  • ناشناس

    عرضه اولیه ها که فقط نصیب نورچشمیها میشه . حالا میخواهید در مورد حذف حجم مبنا در عرضه اولیه ها تصمیم بگیرید یعنی خدمتی دیگر به نورچشمیها … ایکاش یه فکری برای اکثر مردم بیچاره و متضرر در بورس میگرفتید

  • ناشناس

    کی این عوض کردن قانون میخواد ریشه کن بشه؟! همین نشست ها مردم رو به خاک سیاه نشونده

  • بهزاد

    کلا این محدودیت دامنه نوسان مسخره رو بردارید و بزارید بازار روال عادی خودش رو طی کنه مثل همه ی دنیا. حداقل یک بازار سومی جدا از بورس و فرابورس ایجاد کنید برای انجام آزمایشی این کار و یکسری شرکتها داوطلبانه برن اونجا فعالیت کنند. مردم و سرمایه گذارها هم با اختیار خودشون میتونن خرید کنند اونجا. دیگه اینجوری اصلاحات عجیب غریب و ریزش و رشدهای بی قاعده هم نخواهیم داشت. همین الان اکثر اندیکاتورهای ما بخاطر همین دامنه پنج درصدی نتایجشون غلطه. تحلیلهامون بر اساس الگوها و اندیکاتورها غلط از آب در میاد چون اصلا خود الگوها اشتباه هستند و محصول دست حقوقی ها و بازیگران سهمها هستند و هیچکدوم طبیعی نیستند. از طرفی همین صف های خرید و فروش پدر مردم رو درآورده. ملت اگه پولشون رو به هر قیمتی لازم داشته باشند پشت صفهای فروش گیر میکنند. اگر سهامی رو بخوان حتما داشته باشند باید مدتها توی صف بشینند. رانت زیاد شده. یک واژه ای هم بخاطر همین قضیه اختراع شده توی بورس ایران به اسم سرخطی و دکون دستگاهی شده واسه یه عده. والا این بورس قابلیتهای زیادی داره و مردم ما هم به معامله گری علاقمندند اما متاسفانه اختیارش افتاده دست یک عده نادان.

  • حسین

    شما حجم مبنی سهام عادی رو زیاد کن تا اینقدر نوسان نکند

  • دلسوخته

    این موضوع قرار بود حدود شش ماه پیش اصلاح بشه ولی وزیر اقتصاد با آن مخالفت کرد. اگه تصمیم ایشان درست بوده چرا باید الآن تغییرکنه؟ اگر هم غلط بوده، باید با شجاعت بیاد و پاسخ مردم رو بده. چه کسی میخواد اعتماد مردم رو برگردونه؟

  • حسین اشتیاقی

    اینایی که میگن چه وضعه عرضه اولیست و فلان سهم ۹ تا دونه کمه و فلان سهم قیمتش زیاده و…
    خوب شما که ناراحتید نخرید…
    اینا همونایین که برا دلار ۲۱ تومنی صف میبندن و پراید ۱۰۰ میلیونی میخرن بعد همون روز میان تو اینترنت به اونایی که این کار میکنن ایراد میگیرن و خودشونو علامه دهر میدونن!
    ۹۰٪ مملکت رو این افراد تشکیل دادن متاسفانه متاسفانه متاسفانه
    نگید این که این حرف میزنه خودش دلار ۲۱ خریده و پراید ۱۰۰ تومنی! به خداوندی خدا نه دلار ۲۱ خریدم نه پراید ،این عرضه ها هم ۱ دونه باشه ۱۰۰۰ تا باشه میگم خدارو شکر یا میتونم میخرم یا نه ،همین تعداد کم امروز کمه فرداش باز میشه ،همون دقایق اول خرید بزنید به جای چندتا ۱۰۰.۰۰۰ تا بخرید ،غُرم نزنید ،حاضرم شرط ببندم اگه همین عرضه اولیه رو بگن نفری ۱۰۰.۰۰۰ تا میرسه همینا که کامنت نوشتن میگن چه وضعشه و ما انقدر پول نداریم بخریم و زیاد دادن که ما پول نداشته باشیم پولدارا بخرن و…
    خلاصه که همیشه یه دلیلی برا ایراد گرفتن و نق زدن دارن!کلا زندگی ارزش انقدر غُر زدن و حرص خوردن نداره…
    #انسانم_آرزوست

  • علوش

    حجم مبناوخریدوفروش وتحلیل وبنیادوتکنیکال وفاندامنتال وهمه فعلایعنی کشک هفتساله! وقتی بورس راباهشت دستوروبخشنامه بترکونن؟ هیچکدوم فایده نداره هزارتاقانون یعنی تاییدیاتکذیب یخبرتوسط این یااون؟؟ هرکارییم قانونی هم بذارندبنفع همون یعده اس. بالاخره یه سرش اونوره؟؟؟؟؟