کد مطلب: ۶۶۱۴۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنج هندی از بازار ایران حذف می‌شود؟/ احتمال جایگزینی برنج تایلندی

برنج هندی از بازار ایران حذف می‌شود؟/ احتمال جایگزینی برنج تایلندی

احتمال حذف برنج هندی از بازار ایران قوت گرفت. گویا دولت هند قصد دارد پس از گندم و شکر، صادرات برنج را هم محدود کند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: در صورتی که واردات برنج از هند کاهش یابد، احتمالاً برنج کشورهای دیگر، از جمله تایلند جایگزین شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدف برنج هندی از بازار جدیدترین نگرانی پیش روی فعالان بازار است. طبق گزارشی که اخیرا بلومبرگ منتشر کرد، دولت هندوستان به دلیل تأمین نیاز داخلی درصدد ایجاد محدودیت‌هایی برای صادرات برنج است.

پیش از این نیز با توجه به محدودیت‌هایی که در بازار جهانی گندم و شکر به وجود آمد این کشور صادرات این دو محصول را محدود کرد. موضوعی که تأثیر مستقیم بر بازار ایران گذاشت و در همین مدت شاهد افزایش قیمت شکر در بازار داخلی بودیم.

برنج هندی جایگزین دارد؟

حالا نوبت به برنج هندی رسید که با محدودیت صادراتی مواجه شود. این موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که در مدت اخیر به دلیل افزایش نرخ برنج ایرانی، حجم تقاضا برای برنج خارجی با رشد مواجه شد. اما آیا در صورت قطع واردات برنج به ایران جایگزینی برای آن وجود دارد؟

در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان برنج به تجارت‌نیوز گفت: در صورتی که ایران دیگر نتواند از هند برنج وارد کند، مجبور است از طریق کشورهای دیگر نیاز کشور را تأمین سازد. برخی از کشورهای جنوب‌شرقی آسیا، از جمله تایلند می‌توانند در تامین برنج به ایران کمک کنند. اما پیش از آن باید برای حل مساله تحریم و مشکلات انتقال پول تدبیری بیندیشیم.

مسیح کشاورز با اشاره به اینکه ۸۵ درصد برنج وارداتی ما از هند و ۱۵ درصد آن از پاکستان است، توضیح داد: برنج باسماتی هندوستان بیشتر به منظور صادرات، تولید می‌شود. این محصول در کشور تولیدکننده چندان مصرف نمی‌شود. به همین دلیل احتمال قطع کامل واردات برنج هندی کمرنگ است.

او افزود: علاوه بر تایلند، کشورهای آمریکای لاتین هم می‌توانند تأمین بخشی از برنج مورد نیاز ایران را بر عهده بگیرند.

شوک جدید به بازار برنج وارد می‌شود؟

بر اساس این گزارش، از سال گذشته پس از آنکه قیمت برنج ایرانی به شکل نجومی افزایش یافت، بسیاری از شهروندان به مصرف برنج هندی و پاکستانی روی آوردند.

گرچه پس از رسیدن قیمت برنج ایرانی به ۹۵ هزار تومان در بهمن سال گذشته، دولت نرخ رسمی این نوع برنج را ۶۵ هزار تومان اعلام کرد؛ اما اکنون با گذشت پنج ماه آن‌طور که باشگاه خبرنگاران قیمت هرکیلوگرم برنج مرغوب ایرانی را بین ۱۲۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

برنج هندی

حال به نظر می‌رسد باید منتظر حذف برنج هندی از بازار و سفره ایرانی‌ها باشیم. موضوعی که اگر از الان چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، ممکن است شوک جدیدی به بازار وارد کند. به‌ویژه آنکه پیش‌بینی می‌شود امسال کشور با کمبود بارش و ذخایر آبی مواجه شود.

برای مطالعه بیشتر خبر برنج ایرانی؛ گران‌ترین کالای اساسی در سال ۱۴۰۰ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدارو شکر، الحمدلله، از شر برنج هندی هم خلاص می شیم. 😊😊😊😊