کد مطلب: ۶۶۰۳۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت جدید شکر اعلام شد/ واردات شکر کاهش یافت؟

قیمت جدید شکر اعلام شد/ واردات شکر کاهش یافت؟

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی مدعی خودکفایی در تولید شکر بود، سال گذشته کشور با کاهش تولید نیشکر و چغندرقند مواجه شد. همچنین هند و برزیل قصد دارند صادرات شکر را کاهش دهند. موضوعی که ممکن است بازار شکر ایران را تحت تأثیر قرار دهد. آیا نگرانی خاصی درباره شکر وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌‎نیوز ، حداکثر قیمت شکر برای مصرف‌کننده در هر کیلو ۲۰ هزار تومان تعیین شد. این در حالی است که پیش از این هر کیلوگرم شکر فله‌ای ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد انواع شکر بسته‌بندی در سطح خرده‌فروشی‌ها بین ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت شکر در حالی شرایط صعودی را طی می‌کند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها مدعی خودکفایی در تولید شکر بودند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل بروز بحران کم‌آب ی، سال گذشته تولید نیشکر و چغندرقند حدود ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

قطع واردات شکر از هند و برزیل

علاوه بر اینکه تولید نیشکر و چغندرقند در ایران کاهش داشت، طی هفته‌های اخیر کشورهای عمده تأمین‌کننده شکر ایران سیاست‌های تجاری خود را تغییر داده‌اند. پس از بروز بحران روسیه و اوکراین دو کشور برزیل و هندوستان تصمیم بر کاهش صادرات شکر گرفتند.

ایران که بخش قابل‌توجهی از از واردات شکر خود را از طریق این دو کشور انجام می‌داد حالا با مشکل جدیدی مواجه است. هندوستان به منظور جلوگیری از بالاتر رفتن قیمت شکر در کشورش قصد دارد صادرات شکر را کاهش دهد؛ موضوعی که شوک جدید به بازار جهانی شکر وارد کرد. این احتمال نیز در خصوص کشور برزیل وجود دارد.

موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که نگاهی به سهم دو کشور در بازار جهانی داشته باشیم. برزیل ۲۹ درصد از بازار جهانی شکر را در اختیار دارد و هند سهم خود را به چهار درصد رساند.

قیمت شکر تحت تأثیر کمبود است؟

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره وضعیت فعلی بازار شکر و شایعه کمبود در بازار گفت: به هر اندازه که مشتریان بخواهند، شکر آزاد داریم. درنتیجه قیمت شکر حداقل تحت تأثیر کمبود نیست.

قاسمعلی حسنی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: ما از قطع واردات شکر از برزیل و هند اطلاعی نداریم. مشخص نیست که این دو کشور با انتشار این اخبار به دنبال یک بازی رسانه‌ای هستند و یا آنکه قرار است به آن عمل کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نرخ رسمی شکر درب کارخانه ۱۸ هزار تومان تعیین شد. اما قیمت شکر در بازار آزاد تا بیش از ۳۵ هزار تومان هم پیش می‌رود. حال با تغییر قیمت‌ها احتمال دارد که در روزهای آینده شاهد نوسانات دیگری در بازار آزاد باشیم که گویا در آن کمبودی وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت شکر تغییر کرد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کجاکشت چغندر قند کم شده، آذربایجان غربی که قطب تولید چغندر قنده هر ساله هزارن تن چغندرمیمونه دست کشاورز بیچاره،اینا بهونه های بنی اسراییلیه که کشت کم شده برای گذاشتن سرپوش

  • ناشناس

    مگه مدیر نداریم که علت وراهکار نشون بده بجای ماهی خریدن ماهیگیری یاد بدن ما این‌قدر زمین داریم کشت کنن مشکل پیداکن

  • ناشناس

    این دولت حتی ازین برداشت نشدن یارانه هم پول درمیاره،؟هیچ میدونید ما مردم روزی جند بار کارت میکشم که ببین برداشت میشه یانه؟بشین سرانگشتی ضرب و تقسیم کن اونوقت میفهمی چه کلاهی سرمون رفته

  • ناشناس

    گفتید 4قلم کلاا گرون میشه الان تو بازار خودتون هم میدونید چیزی نیست که قیمتش مثل قبل مونده باشه همش میگید ما تو بازار قیمت‌ها رصد میکنیم پس کو یا خودتون چراغ سبز نشون میدید گرون کنند

  • ناشناس

    ناشناس این گیرونی را فقط فقط مردم کارگر میبرند نه پولدارا

  • ناشناس

    فقط مردم کارگر رنج میبرند

  • ناشناس

    چخبرهاینقدگرون نکه خیلی پولداریم

  • ناشناس

    گفتین‌چهارقلم‌‌فقط‌به‌اسم.میگین‌یارانه‌دارو‌قطع‌نمیکنیم.همان‌داروهم‌دوبرابرشده‌‌داروایرانی‌.امروزماسه‌شده‌۱۲۵تومن‌داخل‌معدن‌بدون‌کرایه.سیمان‌۵۰میخریدم‌امروزشده‌۶۰تومن.بااین‌یارانه‌دادنتون‌پدرملت‌درآمد.دیروزدوکیلوسیب‌زمینی‌ودوکیلوکاهو‌خریدم.خیلی‌ارزون‌اصلا‌قابلی‌نداره‌‌‌.پولش‌شده‌.۵۵هزارتومن‌.

  • ناشناس

    واقعا چرا زندگی هارو واسه مردم سخت کردین با این اوضاع چطوری زندگی کنیم همه چی گرون شده من ی زن تنها چطوری از پس زندگیم بربیام

  • ناشناس

    سالهاست میگید مستقلیم ودر عمل هیچی نیست.شکر هم یکی ازاونا