خبر مهم:

کد مطلب: ۴۷۵۴۹۹

حذف دامنه نوسان بورس به تعویق افتاد

حذف دامنه نوسان بورس به تعویق افتاد

صبح دیروز خبر رسید که قرار است امروز معامله دو سهم شاخص‌ساز، بدون کف و سقف قیمت انجام شود. اما در ساعات پایانی دیشب اعلام شد بازگشایی نماد این دو شرکت بزرگ به تعویق افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص بورس از ۱۹ مرداد به این سو بیش از ۲۰ درصد نزول کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند حذف یا باز شدن سقف و کف دامنه‌ نوسان، در کنار تعمیق بازار و توسعه نهاد بازارگردانی، می‌تواند بازار سهام را سریع‌تر به روند منطقی بازگرداند. هرچند گروهی دیگر می‌گویند دامنه نوسان می‌تواند منافع سهامداران غیرحرفه‌ای‌ را حفظ و رفتار هیجانی را در بازار کنترل کند.

قوانین معاملاتی بازار سرمایه کشور قرار است به بورس‌های جهانی نزدیک شود. صبح دیروز زمزمه‌ای در بازار سرمایه شکل گرفت مبنی بر اینکه دامنه نوسان در برخی از نماد‌های معاملاتی حذف خواهد شد. چندی پیش سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس پیشنهادی مبنی بر حذف دامنه نوسان در سهم‌های بزرگ را مطرح کرد که چندان هم مورد استقبال قرار نگرفت اما اگر در روزهای آتی سیاست‌گذار بورس با تغییر رویکرد تمام عیار نسبت به حذف دامنه نوسان چند سهم برای دادوستد‌ها اقدام کند در زمین بورس فضایی برای تمرین حذف دامنه نوسان مهیا شده است. به اعتقاد کارشناسان این اتفاق می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای ورود به حذف کلی این محدودیت در بازار سرمایه کشور تلقی شود. هرچند در ابتدا فضای معاملاتی هیجانی دنبال خواهد شد اما با مرور زمان و تخلیه فشار فروش می‌تواند بازار را سریع‌تر به روند منطقی و عادی خود بازگرداند.

قرار بود امروز معامله دو سهم شاخص‌ساز، بدون کف و سقف قیمت انجام شود. اما در ساعات پایانی شب گذشته به «دنیای اقتصاد» خبر رسید بازگشایی نماد شرکت‌های نامزد شده برای حذف دامنه نوسان - شستا و ایران‌خودرو- به تعویق افتاده است. علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار و تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: بازگشایی نماد شرکت‌های ایران‌خودرو و شستا که قرار بود امروز صورت گیرد، به تعویق افتاده است.

طبق ماده (۱) دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری موضوع ماده (۳۲) قانون بازار اوراق بهادار؛ سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است در صورت وقوع شرایط اضطراری (ریزش بیش از ۵ درصدی) و برای حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران و حفظ بازار شفاف، منصفانه و کارآ، دستور تعطیلی یا توقف تمام یا بخشی از معاملات هر یک از بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر کند. رفع محدودیت دامنه نوسان، روند حرکتی بازار را متعادل خواهد کرد.

فرمول خروج بورس از حالت فرسایش

احسان رضا‌پور، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: دامنه نوسان باعث فرسایشی شدن روند صعودی و نزولی در بورس شده است. کند شدن روند بازار علاوه بر ایجاد هیجان، به التهاب در معاملات هم دامن می‌زند. سرمایه‌گذاران هر روز شاهد صف‌های فروشی که با حجم کم مورد معامله قرار‌ می‌گیرد هستند. از طرفی تداوم صف‌های عرضه‌کنندگان در روز‌های آتی معاملات هم در پی افزوده شدن سهامداران بیشتر در این صفوف، از لحاظ روانی در کلیت بازار اثرگذار خواهد بود. او با اشاره به مزیت دامنه نوسان گفت: طولانی شدن روز‌های ریزشی می‌تواند منجر به انصراف سهامداران از فروش سهم شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیمی مبتنی بر تحلیل و آگاهانه بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عبور زمانی از فضای ملتهب بازار نیز از دلایل انصراف فروشندگان سهام با قیمت‌های پایین در نظر گرفته می‌شود. به گفته رضاپور فرسایشی شدن بازار با وجود دامنه نوسان اثرات منفی زیادی دارد به‌طوری‌که نگرانی و استرس سهامداران با توجه به نبود امکان فروش سهام در روز‌های متوالی کلیت فضای بورس را دستخوش تغییر می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: حذف دامنه نوسان بازار را سریعا به تعادل می‌رساند به‌طوری‌که سهام شرکت‌هایی که مدت‌ها در صف خرید و فروش قرار دارند با نوسان ۱۰ تا ۱۵ درصدی در یک روز معاملاتی متعادل خواهند شد که در پی این مهم سهام می‌تواند به روند عادی خود بازگردد. او با اشاره به روند معاملات بازار سهام گفت: جو عمومی حاکم بر رفتار سرمایه‌گذاران خرد و نهادی بازار موجب افزایش احتیاط در جریان معاملاتی بورس شده است. از طرفی به‌دلیل حاکمیت روند نزولی و عدم چشم‌انداز رشد کوتاه‌مدت در بازار سهام، سرمایه‌گذاران ترجیحا بخشی از منابع را از سهام شرکت‌ها آزاد می‌کنند. بنابراین در صورتی که بازار به‌دلیل شرایط فعلی افت بیشتری را متحمل شد سهامداران فرصت خرید در قیمت‌های بهتری را کسب می‌کنند.

به اعتقاد این تحلیلگر بازار سرمایه با چنین استراتژی سرمایه‌گذاری فعالان بازار به نوعی از بازدهی که برای خود ایجاد کرده‌اند، می‌توانند صیانت کنند. او افزود:‌ افرادی که به‌تازگی به جمع فعالان بازار سرمایه پیوستند و در زیان قرار دارند با خروج موقت غالبا از تحمیل زیان بیشتر جلوگیری می‌کنند. با این حال مهم‌ترین عاملی که به چنین وضعیتی دامن می‌زند، چشم‌انداز کوتاه‌مدت (روزانه و هفتگی) نزولی بازار سرمایه است. در چنین شرایطی که هیجانی در بازار وجود دارد اغلب سهامداران یا فروشنده هستند یا خرید‌‌‌های خود را به تعویق می‌اندازند. رضا‌پور تاکید کرد: فروش و تعویق در خرید یقینا روند نزولی را پایدار می‌کند. بازار‌های مالی بسیار حساس و سرمایه بسیار ترسو است بنابراین اتفاقاتی که در نیمه دوم مرداد ماه روی داد، باعث شد تا سرمایه‌گذاران بزرگ و حقوقی‌های بازار هم جانب احتیاط بیشتری را در معاملات خود لحاظ کنند. بر این اساس تا زمانی که فضای اعتماد، اعتقاد به بازگشت و ثبات بازار در ذهن فعالان بازار سرمایه نهادینه نشود، قدرت حمایت اثر‌گذاری چندانی نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است شرکت‌ها و سهامداران عمده در واقع روی سهام خود می‌توانند اوراق تبعی منتشر کنند. از این طریق علاوه بر تامین مالی شرکت، سرمایه‌گذاران هم می‌توانند اعتماد نسبی نسبت به حداقل بازده سهام خود در بازه زمانی مشخص داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌‎نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    صف های فروش ببین بیچاره شدم

  • ناشناس

    همین الان خرید و فروش طلا بدون دامنه نوسانه

  • ناشناس

    دامنه نوسان را بردارید تا شبندر بشه 600 تومان خساپا ۸۰ تومان خودرو ۱۲۰ خگستر ۱۷۰ مپنا ۷۵۰ خبهمن ۳۰۰ شنا ۹۰۰ بانک دی ۲۵۰ صادرات ۷۰ تجارت ۴۵ تومان و …. دیگر سهم ها هم به همین منوال باید حباب آنها تخلیه شود. این قیمت ها را بخاطر بسپارید چون تا چند وقت دیگر روی تابلو خواهید دید.

  • ناسناس

    مگر چه خبر شده بورس ریزش کرده
    ایا پراید شده ۷ میلیون
    ایا مواد غذایی مجانی شده
    لطفا کارشناسان جواب بدهند
    به نظر بنده باید بورس۱۰۰۰برابر رشد کند
    این با منطق تحلیل تکنیکال و بنیادی سزگار نیست

    • ایرانی

      الان شما تحلیل تکنیکال و بنیادی میشناسی که میگی باید 1000 برابر رشد کنه؟
      شما این رو استناد به کدام چارچوب دانشی می فرمایید؟
      همین بورس نبود که باعث شد همه ی بازار ها واکنش نشون بدن و قیمت ها برن بالا؟
      پدر ما رو بورس هم توی افزایش قیمتش و تورمی که درست کرد در آورد هم با ریزشش!
      بیشتر مردم توی رشدش سودی نبردن و بیشتر زیان کردن. مانند خود من و خیلی های دیگه می شناسم.
      سودش رو همون مهره گردان هایی بردن که می دونستن دارن چکار می کنن.
      مردم که دو سر سوز شدن. هم از بورس دارن زیان میدن هم از تورمی که بورس درست کرد.

    • سهامدار

      دستوری است. بموقش هم بر می گرده

    • ناشناس

      جمع کنید جیب مردمو خالی میکنید هر روز یه بامبول درمیارید ‌.بسته دیگه شماره حساب بدین خودتونو اذیت نکنید مستقیم میریزم تو حسابتون …خدا لعنت کنه باعث بانیشو .

    • نیما

      آقا یا خانم ناشناس، بخش عمده ریزش فعلی بورس به دلیل رفتار هیجانی سهامداران هستش. همانطور که بخش عمده افزایش شاخص کل طی ماه های گذشته به دلیل ورود سرمایه بصورت هیجانی به بازار بوده.

    • ایرانی

      باشه بشین تا رشد کنه.
      آقای تجارت نیوز چرا نظرات رو تایید نمی کنید؟
      نظری که توش توهین و دشنام نداره چرا تایید نمیشه؟
      آیا بابه میل شما نیست نباید تایید بشه؟
      یا شمام دستور گرفتید جو رو اونظور که دوست دارن مدیریت کنید؟

    • ناشناس

      مگه وقتی بعضی سهم ها ده برابر میشد قیمت پراید شده بود یه میلیارد

  • ناشناس

    چرا همه چی داره گرون میشه بورس داره ریزش میکنه.

  • ناشناس

    خواهش میکنم دولت بازار راکارشناسی نکند.دست حقوقیها رااز خرید وفروش فامیلی کوتاه نمایند. دراینصورت بازار به تعادل میرسد.

  • آرمین

    این بازار هم مثل تمام بخش های دیگر نیاز به مدیریت کار آمد دارد تا بهبود یابد که اونهم گشتم نبود ، نگرد نیست

  • علی

    ببخشید شاخص بسیار بیشتر از 20 درصد سقوط کرده و دروغ نویسی اعداد را پایان دهید.شما روی 20 درصد متوقف شدید عدد بزرگتر از 20 درصد است.

  • امین

    دامنه نوسان به نظرم باید %20+- بشه و حجم مبنا هم 4 برابر تفاوتش با حالت فعلی اینه که برای حرکت 20 درصدی همون میزان حجم لازمه که بازه 5 درصد باشه ولی میتونه توی یک روز اتفاق بیافته و صرفا تفاوتش زمانه از این نظر
    تفاوت دیگه ای که ایجاد میشه و تاثیر زیادی داره اینه که 3 صف 5 درصدی برداشته میشه! یعنی در مسیر طی 20 درصد اگر بازه 5 درصد باشه شما 4 صف 5 درصدی خواهید داشت که با این شیوه 3 تاش حذف میشه و اگر قبول کنیم که صف خودش عامل تشدید هیجان کاذبه در نتیجه از این نظر بهبود در شرایط هیجانی بازار ایجاد خواهد شد و معامله گران بیشتر به سمت تحلیل سوگیری خواهند داشت تا اینکه متاثر از هیجان صف بشوند
    نکته بعدی دستکاری و هزینه اونه فرض کنیم دامنه 20 درصد باشه شخص و بخواد مثلا با فشار فروش در قیمت دستکاری انجام بده برای این کار باید کل بازه 20 درصد رو جمع کنه که نسبت به بازه 5 درصد هزینه بیشتری باید پرداخت کنه در حالی که زمانی که دامنه 5 درصد باشه راحت تر میتونه با فشار فروش صف فیک درست کنه و ادامه وظیف ریزش رو به هیجان بازار بسپاره! و روز بعد هم کافیه کمی فشار فروش در صف فروش ایجاد کنه و به همین شکل راحت تر میتونه 20 درصد منفی رو طی کنه نسبت به زمانی که بازه 20 درصدی باشه

    • ناشناس

      دامنه نوسان باید کلا برداشته شه تا بازار به اون
      نوسان واقعی جذاب خودش برسه مثل بازار ارز های دیجیتال و بازار بورس کشور های دیگه

  • ناشناس

    حذف دامنه نوسان باعث افزایش نوسانگیری و به ضرر مردم عادی تمام می شه .