کد مطلب: ۵۸۷۱۲۶

حذف قرعه‌کشی خودروسازان واقعیت دارد؟

حذف قرعه‌کشی خودروسازان واقعیت دارد؟

در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده موافق قرعه‌کشی نیست و گویا به دنبال حذف آن است، رئیس شورای رقابت همچنان از این سیستم دفاع و آن را تصمیم شورا می‌داند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای رقابت از حدود ۹ سال پیش به عنوان مرجع قیمت‌گذاری خودرو انتخاب و وظیفه‌ای که بر عهده این شورا گذاشته شده، تعیین دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی بوده است. جدا از اینکه در همین موضوع نیز ابهام وجود دارد و برخی معتقدند شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند، ابهام دیگر مربوط به نقش این شورا در اعمال سیستم قرعه‌کشی است. در واقع این پرسش مطرح است که مگر دخالت در امور فروش خودروسازان نیز جزو اختیارات و شرح وظایف شورای رقابت است که این شورا تصمیم به اعمال سیستم قرعه‌کشی (از اردیبهشت سال گذشته تا به امروز) گرفته است؟

رئیس شورای رقابت می‌گوید: با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار و حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه‌کشی روش مناسب و «تصمیم شورا» بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند.

رضا شیوا این را هم گفته که اگر کسی می‌گوید قرعه‌کشی روش مناسبی نیست، بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟ این گفته شیوا در حالی است که وزیر صمت یکی از مخالفان قرعه‌کشی خودرو است و باید منتظر ماند و دید چه روشی را به عنوان جایگزین مدنظر قرار دارد. اما با توجه به اظهارات رئیس شورای رقابت و وزیر صمت، حالا این پرسش مطرح می‌شود که کدام یک درباره بود و نبود قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو تصمیم‌گیرنده هستند؟

وی افزود: وقتی شورای رقابت می‌گوید قرعه‌کشی خودرو تصمیم شورا بوده، پس وزارت صمت چطور می‌خواهد این سیستم را کنار بگذارد؟ اگر هم وزارت صمت تصمیم نهایی را در این ماجرا می‌گیرد، پس چرا شورای رقابت آن را تصمیم کارشناسی خود می‌داند و این‌قدر از آن دفاع می‌کند؟ اظهارات دو طرف نشان می‌دهد هماهنگی لازم بین شورای رقابت و وزارت صمت در مساله قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو و البته قیمت وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید وزارت صمت در برنامه جامعی که برای خودرو در حال تدوین است، چه تصمیمی درباره قرعه‌کشی خواهد گرفت و آیا شورای رقابت آن را می‌پذیرد یا موضعی منفی در برابرش خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عباد

    برای ماشینهای بی کیفیت و کاری خود چه کلاسی میگذارند شما واردات را آزاد بگذارید ببینم کسی این ماشینهای ایران خودرو و سایپا را کسی میخرد آن وقت است که سایپا در مقابل فروش یک ماشین یک ماشین تیبا هم به صورت مجانی به خریداران میدهدیکی بخر دو تا ببر میشود

  • ناشناس

    سلام خدمت شما به نظر من این قرعه کشی قابل قبول نیست هرچی دلال تو قرعه کشی در میان از هرکسی پرسیدم به نام خانمشون اسم نوشته وبرنده شده خودش ماشین داره و به نام خانمش ماشین درومده این کجاش درسته که اون کسی که واقعا نیاز به ماشین داره اسمش در نمیاد وبه دست نیازمند نمیرسه کسی که ثبت نام میکنه از ثبت احوال کشور تحقیق کنید بعد تو قرعه کشی راه بدین با تشکر

  • ناشناس

    کسی که بخواد ماشین پیش فروش بخره بنظرم سرمایه داره و دلاله که اینکارا رو میکنن وگرنه مصرف کننده یکسال صبر نمیکنه ک ماشین به قیمت روز سوار بشه.اصلا پیشفروش یکساله معنی نداره ملتو گذاشتن سر کار…الهم عجل لولیک الفرج?

  • علی

    جناب وزیر سمت
    این قرعه کشی برای خودرو ساز نون دونی شده
    مگر شما میتونی اونها را مجبور کنی که قرعه کشی برداشته بشه

  • علی

    اگر قرعه کشی حذف بشه که ایران خودرو دیگه نمیتونه ماشینها را سه برابر تو بازار آزاد توسط دلالهای خودش بفروشه
    به همین خاطر هم اسم کسی تو قرعه کشی در نمیارن

  • جبارسینگ

    بجای قرعه کشی به مدت یک سال به هر سرپرست خانوار که ماشین نداره ی ماشین بدید همه ماشین دار میشن قبول نکردن واردات آزاد کنید اونوقت ببینید چه بع سر دلال میاد

  • ناشناس

    خدایا خودت به داد ملت برس

  • صادق

    اگه همه چی زیر نظر دولت هست چرا دلال بازی ادامه داره چرا باید اینقدر تفاوت قیمت داشته باشه بین بازار ودلال انگار مردم بدبخت مردم این سرزمین نیستند که مثل کشورهای دیگه بری به یه شرکت دولتی پل بدی به قیمت مناسب یه ماشین تحویل بکیری همین پولی که که باهاش میشه یه ماشین صفر گرفت الان تو این بازار دلال بازی ودزدی باید یه ده سال کار کرده بگیری دایم خرجش کنی ایشالا که اگه خدایی هست بزنه تو کمر باعث وبانیش به حق هر کی می‌پرستند

  • صادق

    ما که امید نداریم شرایط بهتر بشه دیدیم و میبینیم

  • صادق

    من یه شهروند ایرانی تو حثرت یه خودرو صفر موندم و میمونم