کد مطلب: ۱۷۹۸۸۹

در راستای اجرای سیاست اقتصادی مقاومتی؛

حسگرهای تشخیص آلایندگی در داخل کشور ساخته شد

حسگرهای تشخیص آلایندگی در داخل کشور ساخته شد

رئیس پژوهشکده محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: دقت حسگرهای آلایندگی ساخت داخل بیش از نمونه خارجی آن است به این ترتیب در صورت تحریم‌ها، امکان دسترسی به این تجهیز در داخل وجود دارد.

ابراهیم علایی در نشست خبری که به منظور تشریح طراحی و ساخت حسگر تشخیص آلاینده‌های زیست‌محیطی در بخش بالادستی صنعت نفت برگزار شد،گفت: مجموعه فعالیت‌های پژوهشکده طی سال‌های گذشته نشان داد که باید در حوزه آلاینده‌های زیست محیطی بیشتر ورود داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علایی افزود: در حوزه پایش و شناسایی مولکول‌های آلاینده در آب و خاک، دو طرح را هدف‌گذاری کردیم، نخست توسعه فناوری‌های نانو در حذف آلاینده‌ها و دیگری بومی‌سازی سنسورهای شناسایی آلاینده‌های زیست‌محیطی.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که پله نخست برای انجام این دو طرح این بود که تکنولوژی و بازاراین فناوری‌ها شناسایی شود و متناسب با آن نقشه راه و متدلوژی طراحی شود.

علایی گفت: به این ترتیب با شرکت فلات قاره به عنوان بهره بردار از این طرح هماهنگی‌هایی انجام شد تا بر اساس نیازهای واحدهای عملیاتی، بر یکسری از آلاینده‌های هدف این طرح‌ها تست شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم ذرات معلق در بخش آب را ارزیابی و شناسایی کردیم، افزود: شناسایی فلزات سنگین، لکه‌های نفتی و TPH، بار آلی و آلاینده‌های دیگر نیز با استفاده از این سنسورها انجام شد.

به گفته علایی، در بخش خاک روی دو شاخص اصلی EPH و PAH کار کردیم. در این پروژه از کارشناسان مختلفی از حوزه‌های دانشگاهی و صنعتی تحت یک کنسرسیوم استفاده کردیم.

وی افزود: سپس تجهیزات پرتابل ساخته شده را که در مقابل مشابه خارجی حساسیت و دقت بیشتری دارند، به مرحله تکمیل رسانده و در جزیره خارک تست میدانی کردیم.

علایی گفت: به این ترتیب قرار بر این شد تنها در بخش تشخیص لکه های نفتی از این تکنولوژی لیزری استفاده کنند که البته کار پیچیده و سختی بود.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت بومی‌سازی این سنسورهای پرتابل را در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

وی افزود: شرکت ملی نفت این پتانسیل را دارد تا سنجنده آلاینده‌های محیطی را تجاری سازی کند که البته قصد ورود به این حوزه را نیز دارند.

علایی افزود: در مرحله نخست ساخت این حسگرها، فناوری های موجود ساخت آن در تمام دنیا را رصد کردیم و زمانی که اطلاعات پایه دو طرح را جمع آوری کردیم، بومی سازی آن آغاز شد.

وی گفت: باید در نظر داشت که کشورهایی که صاحب فناوری این تجهیز هستد اغلب تحریم‌ها را به ما تحمیل می‌کنند.

علایی افزود: به این ترتیب همواره احتمال عدم دسترسی به این تجهیز وجود دارد که با ساخت آن در داخل این نگرانی برطرف شد. البته دقت دستگاه داخلی از نمونه خارجی آن بیشتر است.

در ادامه این نشست ابوالفضل مرادی مسئول بخش نظارت بر پروژه‌های پژوهشی شرکت ملی نفت ایران تجاری سازی را بسیار مهم توصیف کرد.

وی ادامه داد: در ساخت حسگرهای آلاینده، پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان گیرنده دانش و هاب فناوری وارد عمل شد.

این در حالی است که تجاری سازی بر اساس اعلام نیاز شکل می گیرد که در این موضوع شرکت پایانه‌های نفتی خواهان ۳ حسگر و شرکت فلات قاره خواهان ۱۴ حسگر است.

گفتنی است؛ دانشگاه تهران و صنعتی شریف نیز با ممیزی های ویژه خود به عنوان مشاور در کنار ما حضور داشتند و محصول را تایید کردند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.