کد مطلب: ۵۹۸۶۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روسیه گاز ایران را برداشت می‌کند؟

روسیه گاز ایران را برداشت می‌کند؟

برخی منابع خارجی ادعا کرده بودند که یک میدان گازی جدید در دریای خزر و چالوس کشف شده و حالا روس‌ها در حال سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آن هستند. این اتفاق در حالی رخ داده که وزارت نفت و وزارت امور خارحه هنوز واکنشی به این خبر نشنان نداده‌اند اما سفارت روسیه آن را تکدیب کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سایت خبری اویل‌پرایس مدعی شده بود یک میدان گازی در چالوس کشف شده و توسعه آن به شرکت‌های روسی سپرده شده است. سایت اویل‌پرایس گفته بود سهام شرکت‌ بین‌المللی که قرار است در این میدان گازی سرمایه‌گذاری کند، بیشتر متعلق به روسیه است.

زمزمه‌های این خبر در حالی جدی شده که به گفته وزیر نفت در شش ماه سرد سال، روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز داریم و این سایت خبری گفته بود که سهم شرکت نفت خزر از این میدان گازی حدود ۲۰ درصد است.

توافق ایران و روسیه چیست؟

بنا بر گزارش اویل‌پرایس، با وجود این که این میدان گازی در ایران است اما یک توافق بیست ساله میان ایران و روسیه برای توسعه این میدان گازی منعقد شده است. به جز این هم کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا تمایل دارند در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند.

این میدان کشف‌شده از آنجا برای ایران اهمیت دارد که گاز ایران در زمستان را تامین می‌کند و از طرف دیگر می‌تواند آن را صادر کند وباعث ارزآوری در کشور شود.

به گفته مسئولان، میدان گازی چالوس در ایران همچنان ناشناخته است زیرا هنوز تحقیقات لازم بر این پروژه انجام نشده است. صالح هندی، مدیر سابق اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در همین باره گفته بود: میدان چالوس یک هدف اکتشافی است و هنوز باید درباره آن تحقیق کنیم زیرا هنوز اطلاعات کاملی درباره این میدان نداریم.

چند ماه پیش هم رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی به خبرگزاری ایلنا گفته بود: طبق توافق قبلی ایران و روسیه، ایران تا زمانی که بتواند نیاز داخلی خود را برطرف کند، حق استفاده از هشت منبع گازی دریای خزر را ندارد.

ایران نمی‌تواند از میدان گازی خود برداشت کند؟

این یعنی طبق قراردادی که منعقد شده ایران بدون اجازه روسیه حق استفاده از منابع سوخت خود را ندارد؟

برخی از رسانه‌های داخلی به طور کلی وجود چنین میدان گازی را تکذیب کردند. وزارت نفت و وزارت امور خارجه ایران هنوز واکنشی رسمی به این خبر نشان نداده‌اند اما سفارت روسیه در ایران، گفته بود که این خبر یک شایعه است.

سفیر روسیه در ایران این خبر را این گونه تکذیب کرده بود: اخبار غیرمنطبق با واقعیت برای چندمین بار در بعضی از رسانه‌های غربی در این باره انتشار یافت که روسیه گویا به طراحی میدان گازی در دریای خزر دسترسی یافت و این اخبار غیرواقعی توجه‌ها را جلب کرده است.

با ابن حال، بر رئیس هیئت مدیره شرکت نفت خزر شهریور همین امسال خبر از تصویب دو طرح راهبردی از میان چهار طرح این شرکت در شرکت ملی نفت ایران داده بود.

مدیرعامل شرکت نفت خزر هم معتقد بود انتشار این خبر به دلیل اشتباهی در ترجمه و نشر آن در یکی از رسانه‌های داخلی رخ داده است.

سفارت روسیه در تهران ادامه داد: از نظر جناب آقای لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران چنین خبرسازی‌هایی توسط نمایندگان سازمان ویژه آمریکا برای وارد کردن ضربه به روابط دوستانه روسیه و ایران شکل می‌گیرد. همان‌طور که جناب سفیر اعلام کرد این‌گونه تلاش‌ها به ثمر نخواهد رسید.

این اولین باری نیست که یک کشور خارجی به بهانه توسعه میدان سوخت ایران، به بهانه توسعه میدان ایرانی، دست به بهره‌برداری از میدان گازی ایران می‌زند.

پیش از این هم هندی‌ها ادعای حق بهره‌برداری از میدان گازی «فرزاد بی» را داشتند. هندی‌ها گفته بودند که حتی اگر شرکت ایرانی با همکاری یک کشور خارجی دیگر به توسعه میدان فرزاد B بپردازد، آنها حق ۳۰درصدی بهره‌وری از این پروژه را دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • .

    ذخایر گازی چالوس بزرگترین ذخایر است که براورد شده گاز کل قاره اروپا را به مدت 20 سال تامین میکند .
    45% منافع این ذخایر به روسیه داده شده .
    30% منافع به چین داده شده .
    25% هم سهم ایران است .

    • ناشناس

      بجای پخش شایعات و ایجاد اختلاف بهتره کیهان بخونید که یک روزنامه مستقله و بفهمید گازی وجود ندارد

  • ناشناس

    مبارکش باشه درد روسیه بخوره تو سره ایران

  • محمود

    روسیه در حال غارت منابع گازی ایران هست چرا مسئولان مجلس و قوه‌ قضائیه رسیدگی نمی‌کنند

  • ناشناس

    آدم یادشعارنه غربی نه شرقی میفته

  • ناشناس

    ازمتن صفحه نتیجه میگیریم که روسیه کمونیست ارمیدان گازی چالوس برای خودش گاز برداشت میکند

  • ناشناس

    اگر نفت و گاز دنیا را به ایران بدهند مردم فقیر و فقیر تر میشوند جوانان تحصیلکرده ایرانی بیکارند این خلاصه مطلب است پس خدا کند همانطور که ۷۰درصد از دریای خزر که با شروع تحریم‌ها به سود روسیه سهم ایران به ۷درصد تغییر کرد پس هیچ زمانی به این صورت مملکت را دو دستی تقدیم نکرده اند نه ترکمن چای ونه هیچ پیمان دیگری