کد مطلب: ۴۷۴۹۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دست آشکار دولت در بازار سهام! / آیا دولت باید از بورس حمایت کند؟

دست آشکار دولت در بازار سهام! / آیا دولت باید از بورس حمایت کند؟

با نوسانات یک ماه اخیر شاخص کل بورس، مردم انتظار دارند دولت با حمایتی سریع سودهای بالا را به پرتفوی سهامداران برگرداند. اما در مقابل عده دیگری می‌گویند دولت باید از حمایت تصنعی و دستوریِ بورس دست بکشد. کدام گروه درست می‌گویند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروه اول معتقدند به دعوت دولت وارد بازار سهام شده‌اند و شخص رئیس جمهور بارها اعلام کرده از بورس حمایت می‌کند و بورس را رها نمی‌کند. پس آنها انتظار دارند دولت به هر شکلی، مانع افت شاخص کل شود. حتی با دستور ایجاد صف‌های خرید و افزایش تقاضا در بخش حقوقی.

اما در مقابل، برخی دیگر از سهامداران قدیمی می‌گویند حضور دولت در این بازار، آغازگر مشکلات بسیاری بوده و از دولت می‌خواهند هرچه سریع‌تر از بازار خارج شود.

اما آیا دولت‌ها باید از بازار سهام حمایت کنند یا بازار را به حال خود رها کند؟ دیگر کشورها در این دوره چگونه از بازار سهام خود حمایت کرده‌اند؟

حامد قدوسی، کارشناس اقتصادی در توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: یک دولت حداقل به دو شکل می‌تواند از بازار حمایت کند؛‌

1-اولین و درست‌ترین شیوه حمایت دولت از بازار سهام این است که دولت «ریسک‌های بنیادی» اقتصاد را کم کند تا «صرفه ریسکی» جریان‌‌های نقدی کم‌تر و قیمت دارایی‌ها بیشتر شود.

برای مثال دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها (از ارز گرفته تا انرژی)، سیاست‌های صادراتی، سیاست‌‌های نامعلوم بانک مرکزی، روابط خارجی متلاطم و …همه به قول معروف نوعی عدم اطمینان نایتی (Knightian Uncertainty) یا ابهام در بازار ایجاد و نرخ تنزیل جریان نقدی را بیش‌تر می‌کند.

نمونه این نااطمینانی‌ها در بازار سهام ما هم به وفور دیده می‌شود. آینده برای فعالان اقتصادی و شرکت‌ها مبهم است و آنها نمی‌دانند که در چند ماه آینده چه رویدادهای سیاسی ممکن است رخ دهد. آنها فقط می‌دانند که هر کدام از این رویدادها می‌تواند تاثیرات بسیاری بر وضعیت اقتصاد بگذارد.

2-به گفته قدوسی نوع دوم حمایت دولت از بازار سهام این است که دولت به کمک «سهام‌داران فعلی» بیاید و سعی کند تابع تقاضای خرید دارایی را تقویت کند.

در این حالت به جای تقویت «بخش حقیقی»، دولت تلاش می‌کند از طریق «سیاست پولی انبساطی» صرفا «نرخ بهره اسمی» را پایین بیاورد. یعنی دولت برای «نجات بازار سهام» سیاست‌هایی را در پیش می‌گیرد که منجر به تشدید تورم می‌شود.

چنین اقدامی با تقویت چشم‌انداز تورم در آینده، «قیمت‌های اسمی» دارایی‌ها را به طور موقتی بالا می‌برد و بازار به حالت سوددهی باز می‌گردد. این درست شبیه حمایت اخیر دونالد ترامپ از بازار سهام آمریکاست.

یعنی آنها با ایجاد سیاست‌های انبساطی و دامن زدن به تورم ارزش دارایی شرکت‌ها را موقتا بالا برده‌اند.

کدام حمایت بهتر است؟

به گفته کارشناسان مهم‌ترین شکل حمایت یک دولت از هر بازاری این است که عدم اطمینان‌های اضافه را کم کند. بارگشت اطمینان و ثبات به اقتصاد می‌تواند شرایط بازار سهام را هم بهبود دهد.

جدای از بازار سهام ایران، آنچه بازار سهام دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار داده نااطمینانی‌هایی است که شیوع کرونا در جهان ایجاد کرده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی در جهان و عدم اطلاع از وضعیت آینده چیزی است که به افت شاخص کل بازارهای سهام دنیا دامن زده و با کاهش این ناطمینانی‌ها، شرایط بهبود خواهد یافت.

اما شکل دوم حمایت، شیوه‌ای است که بسیاری به آن تنفس مصنوعی دولت به بازار سهام می‌گویند. اگرچه برخی از دولت‌ها در شرایط فعلی برای نجات بازار به این شیوه روی آورده‌اند اما این کار تاثیر اقتصادی بلندمدتی بر بازار سهام ندارد. بلکه فقط فشارهای سیاسی دولت را کاهش می‌دهد. آن هم دولتی که به اشتباه خودش را بیمه‌گر بازار نشان داده است.

چنین حمایت مصنوعی‌ای شاید در کوتاه‌مدت مطلوب سهامداران حقیقی باشد اما در نهایت این حمایت دستوری به معنای حفظ ثروت صاحبان دارایی ریسکی از جیب کسانی است که چنین دارایی ندارند.

در ایران کدام سیاست جواب می‌دهد؟

اما دولت ما پیش از این با سیاست‌های انبساطی به تورم بالا دامن زده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد نتوان بیش از این با سیاست‌های انبساطی تورم بیشتری ایجاد کرد.

اگر چه به نظر می‌رسد درخواست سهامداران ما از این هم فراتر است. آنها انتظار دارند دولت مستقیما وارد بازار شود و به شکلی با حفظ صف‌های خرید و بستن صف‌های فروش شاخص را مثبت نگه دارد .

شیوه‌ای که احتمالا از نگاه کارشناسان اقتصادی، حمایت نیست. بلکه مصداق بازر دخالت است. یا چیزی که بسیاری به آن بازی با حاصل جمع صفر می‌گویند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد بهتر است مردم به جای آنکه خواستار مداخله دولت در بازار باشند، خواستار کاهش نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی باشند.

آخرین اخبار درباره بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • متضرر

    نظرها رو منتشر کنین چون خود شما هم جز همین مردمین

  • علی

    دولت گند زده به بازار. سرمایه مردم به باد رفت. مسبب اصلی گرانی ارز طلا سکه ماشین و ملک خود دولته. مردم رو از بورس فراری داد همه رفتن سمت بازارهای دیگه باعث بدبختی مردم شد.

  • ناشناس

    دولت میتونه با عزل قالیباف یک سیگنال مثبت به بازار بورس بفرسته، یا این را هم نمیتونه ؟؟؟

    • ناشناس

      من از تمامی دست اندرکاران دولت محترم جمهوری اسلامی ایران بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیاربسیاربسیار
      بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیاربسیاربسیار
      بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیاربسیاربسیار
      بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیاربسیاربسیار بسیار بسیار بسیار بسیاربسیاربسیار
      بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیاربسیاربسیار به توان بی نهایت تشکر میکنم چون واقعا مدبرانه و از روی تدبیر عوام را به سمت و سوی بورس سوق دادند زیرا ملت همیشه در صحنه بایست تحمل این مسائل را داشته باشد اگر سودهای کلان و پولهای بادآورده به جیب سهامداران سرازیر میشد که دولت و مسئولین خوب بودند حال چه شده است شما که به قصد تبرک و حمایت از تولید کننده وارد بورس شده اید و پشیزی از ان همه پولها کم شده خود را متضرر می دانید. عوام باید اینگونه در مقابل تحریمها استقامت کنند .زیرا این پولهای باد آورده از طریق سهام یک بده بستان است نباید ناراحت بود . باز هم من از دولت محترم و تمامی کسانی که عوام را به این سمت سوق دادند نهایت قدردانی و سپاس خویش

  • ناشناس

    دژپسند باید پاسخگو باشد پرو پرو میگه دخالتی نداریم

  • ناشناس

    برید جایی سرمایه گذاری کنید که دست دولت در انجا کوتاه است مثل ارز های دیجیتال دلار وطلا

    • مه

      اشتباه نکن جانم.دولت عمدی قیمت دلار را بالا نگه داشته تا پول بیشتری برای جبران کسری بودجه گیرش بیاید.
      لذا همین قیمت بالای دلار گند زده به زندگی مردم و افزایش تورم و گرانی.
      عده ای هم مثل شما ندانسته در دام دولت افتادید.و شریک جرم محسوب می شوید.
      دوست گرامی خوشحال نباش دلار گران شده و شما سود کردید. زیرا همین سود را باید صرف خرید کالا با چند برابر قیمت کنید.

  • ناشناس

    دست های الوده …

  • علیرضا رفسنجان

    آقای قدوسی اینجا ایران است نه المان یا انگلیس حرف هایی میزنی انگار توی ایران زندگی نمیکنی ایران با وجود این همه تحریم یکجانبه وضالمانه و توطه های اسراییل وامریکای جنایتکار چگونه میتواند روابط خارچی پرتلاطم و نرخ ارز و ریسک اقتصادی را بهبود ببخشد ما در جنگ سرد وبه نوعی گرم هستیم شعار دادن راحت است وحرف زدن بله این شرایط خوب است ولی در زمان تحریم همه جانبه غیر ممکن است اغلب ما شعار دادن را خوب بلدیم ولی عمل کردن نه متاسفم اقای قدوسی
    دولت بهترین کار در زمینه بورس میتواند انجام دهد شفاف سازی بیشتر شرکتها و عرضه اولیه بیشتر وکاهش نرخ سپرده بانکی و بهبود شرایط صادراتی کشور با همین وضع تحریم ها که تقربیا با نمره قابل قبولی در حال انجام دادن است
    دوستان مشکلات هست ولی ما در تحریم هستیم ولی یکی از ملت های سربلند هستیم که زیر بار زور امریکا نرفتیم واگر همه با هم متحد شویم میتوانیم در چند سال اینده به قدرت اقتصادی وسیاسی منطقه تبدیل شویم
    فقط اتحاد

  • مهدی

    آقا حمایت کاملا مشهوده چرا جوسازی میکنید،حقوقیها هر روز دارن نقدینگی رو از جامعه جمع میکنن، دولت خزانه رو پر میکنه، ماهم که هرچی داشتیم در طبق اخلاص گذاشتیم داریم حمایت می‌کنیم، ، هر روز هم جلسه میذارن چطوری حمایت کنن، اشتباه از شماست که معنی حمایت رو اشتباهی متوجه شدید، معنیش اینه که یکی دو سال پولهاتو قرض بده به دولت حالا دولت بعدی اگه داشت میده اگرم نه که هیچی،

  • مرجان

    سلام من از دولت عاجزانه میخواهم که به کسانیکه همه زندگیشون رو توی بورس گذاشتند ویکماه نصف داراییشون رو از دست دادند رحم کنه بابا همه که پولدار نیستند
    به خاطر اینکه بتونیم پولمون رو بیشتر کنیم تا یه خونه بخریم بدتر همه زندگیمون از دستمون رفت خواهش میکنم رحم کنید

  • ناشناس

    اون موقع که بی رویه بالا می رفت چرا جلوی رشدشو نگرفتن که حالا میگن حبابه.