کد مطلب: ۷۰۴۵۶۴

جدیدترین حواشی اعتراضات مرگ مهسا امینی/ فوت مهسا امینی به سازمان ملل کشیده شد

جدیدترین حواشی اعتراضات مرگ مهسا امینی/ فوت مهسا امینی به سازمان ملل کشیده شد

گزارش پزشکی قانونی برخورد فیزیکی با مهسا امینی را تایید نکرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین حواشی اعتراضات مرگ مهسا امینی را در ادامه بخوانید.

به نقل از اعتمادآنلاین، گابریل بوریک، رئیس‌جمهور چپ‌گرای شیلی، اولین رهبر جهان بود که در مجمع عمومی سازمان ملل در روز اول، نام مهسا امینی را بر زبان آورد. او در بخشی از سخنرانی خود به مرگ مهسا امینی پرداخت. بوریک خواستار تلاش برای توقف خشونت علیه زنان شد و به مرگ مهسا امینی در ایران اشاره کرد.

جزئیات گزارش کمیسیون شوراهای مجلس درباره مهسا امینی

به نقل از ایسنا، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی از گزارش تهیه شده کمیسیون شوراها درباره پرونده مهسا امینی پرداخت.

فاطمه محمدبیگی با اشاره به جلسه کمیسیون شوراها برای بررسی پرونده مهسا امینی گفت: روز گذشته جلسه کمیسیون امور داخلی و شوراها با حضور جمعی از نمایندگان، مسئولانی از فراجا، پزشکی قانونی و اورژانس برای بررسی ابعاد پرونده خانم مهسا امینی تشکیل شد. در این جلسه سه ساعته تمام مستندات پرونده پزشکی مهسا امینی توسط تیم اورژانس، پزشکی قانونی و پزشکان متخصص ارائه شد.

محمدبیگی با اشاره به پخش فیلمی از شاهدان در جلسه کیمسیون شوراها، گفت: طبق این مستندات همراه مرحوم امینی در ماشین پلیس امنیت اخلاقی ۵ نفر حضور داشتند که از بین آن‌ها دو نفر با مراجعه به پلیس و برای بیان واقعیات حاضر به مصاحبه شدند. در این فیلم یکی از خانم‌ها توضیح می‌دهد «هیچ برخورد بدی با آن‌ها نشده، آن‌ها را سوار ماشین کرده و گفته شده بعد از حضور در کلاس آموزشی و تهیه لباس مناسب برای‌شان، می‌توانند از محل پلیس امنیت اخلاقی خارج شوند.»

وی ادامه داد: این خانم در مصاحبه‌اش می‌گوید که «مرحوم امینی در ماشین پلیس با دخترهای دیگر شوخی می‌کرده و می‌گوید ساکن شهرستان بوده و تهرانی نیست. بعد در کلاس آموزشی آرامش داشته و در کلاس نیز برخورد بد، دعوا و بحث‌وجدلی نمی‌شود.»

هیچ ضرب و جرحی صورت نگرفته است

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پخش فیلم از زمان بازداشت مهسا امینی توسط پلیس امنیت اخلاقی تا حضور او در محل برگزاری کلاس توجیهی افزود: با توجه به مصاحبه شاهدان و مستندات موجود، ضرب‌وشتمی صورت نگرفته است. علاوه بر این خانم دکتر متخصص پزشکی قانونی اقدام به معاینه کامل آن مرحوم کرده و مشاهدات و مستندات را به جزئیات می‌نویسد که این‌ موارد هم در جلسه قرائت شد. در این جزئیات هم هیچ موضوعی مبنی بر ضرب‌وجرح در ناحیه دست، سر و صورت و بدن وجود ندارد.

فاطمه محمدبیگی گفت: طبق سی‌تی‌اسکن ارائه شده، شکستگی داخل جمجمه و خون‌ریزی داخل مغز وجود ندارد. لذا نتیجه جلسه دیروز با توجه به مستندات ارائه شده این بود که «هیچ ضرب و جرحی صورت نگرفته است و مرگ ایشان در اثر عوامل دیگری است». در این رابطه هم آزمایشات تکمیلی توکسیکولوژی (سم‌شناسی) و بافت‌شناسی انجام شده که نتایج آن آماده نشده است.

محمدبیگی با بیان اینکه امروز گزارش اولیه در کمیسیون شوراها درباره پرونده مهسا امینی تکمیل و ارائه می‌شود، گفت: در هر اتفاقی چند گزارش اعم از گزارش میدانی از شاهدان صحنه، متخصصان و بررسی‌های تکمیلی و حقوقی و قضایی تهیه می‌شود. در موضوع خانم امینی گزارش مربوط به قسمت‌های قضایی و حقوق و نتایج آزمایشات در حال انجام است. گزارش مشاهدات میدانی، بررسی‌های سی‌تی‌اسکن و معاینات اولیه پزشکی قانونی ارائه شده‌ است. لذا گزارش تهیه شده اولیه بوده و در مراحل بعدی گزارش تکمیلی ارائه می‌شود. همچنین بررسی دقیق دوربین‌های شهری نیز در دست پیگیری است.

وی اضافه کرد: همچنین گفته شد که تعداد زیادی از افراد بعد از آموزش و تعهد از مرکز خارج می‌شوند. خانم امینی هم قرار بوده به‌دلیل پوشش نامناسب بعد از طی آموزش به خانه برود که متاسفانه حال ایشان بد شده و به بیمارستان منتقل می‌شود.

مهسا امینی سابقه جراحی مغزی داشته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اینکه آیا کمیسیون شوراها در تهیه گزارش صحبتی با خانواده امینی کرده است، گفت: خانواده امینی سه روز کامل در زمان بستری با اورژانس، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی همراه بودند و گفته‌های شفاهی آن‌ها صورت جلسه شده است با این حال این موضوع نیز مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

فاطمه محمدبیگی درباره طرح موضوعاتی درباره سابقه بیماری مهسا امینی گفت: طبق مستنداتی که دیروز توسط کارشناسان پزشکی قانونی و سایر عوامل ارائه شد خانم مهسا امینی سابقه جراحی در مغز داشته که شکاف موجود در مغز او به‌دلیل جراحی‌ در کودکی بوده به‌طوری که مستندات و پرونده پزشکی جراحی او از بایگانی بیمارستان محل جراحی قبلی استخراج شده است.

محمدبیگی توضیح داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از پرونده پزشکی جراحی مهسا امینی در کودکی، او جراحی هیپوفیز داشته و بعد از آن قرص لووتیروکسین و گاهی کورتون مصرف می‌کرده که در حال بررسی لیست داروهای مصرفی او هستند. گویا سال‌های گذشته نیز بین چندین بار به نورولوژیست(متخصص مغز و اعصاب) مراجعه داشته‌اند.

وی ادامه داد: معمولا کسی که جراحی هیپوفیز می‌کند، دچار مشکل عوارض از ناحیه غدد مترشحه داخلی می‌شود و مجبور می‌شوند به‌عنوان دارو از داروهای هورمونی مثل لووتیروکسین استفاده کنند. برخی از آن‌ها هم دچار عوارض بعد از عمل همچون دیابت بی‌مزه می‌شوند که احتمال داده می‌شود خانم امینی دچار دیابت بی‌مزه بوده، اما باید نتایج آزمایشات او مشخص شود. قطعا مجلس پیگیر نتایج کامل و دقیق دیگر در این خصوص است تا ابعاد موضوع بررسی و به اطلاع مردم عزیز برسد.

تشکیل کمیته تخصصی برای بررسی پرونده

به نقل از ایلنا، مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره آخرین جزئیات بررسی پرونده مهسا امینی گفت: از زمانی که وزیر کشور دستور را به حقیر ابلاغ کردند بلافاصله اقدامات متعدد و مختلفی را آغاز کردیم. از جمله اینکه از کلیه دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم دارند و یا می‌توانند به ما کمک کنند به کشف ماهیت واقعی فوت خانم مهسا امینی، درخواست شد گزارشات، اسناد و مدارک و فیلم را برای ما ارسال کنند و این کا را به صورت مجدانه دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: ثانیا تلاش شده کلیه دوربین‌های شهری که در روز حادثه در مسیر تردد ایشان بوده است بازبینی شود که این از دستگاه‌های مسئول خواسته شده و منتطر ارسال فیلم‌ها هستیم.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: به‌صورت مستقل تحقیقات خود را مجزای از دستگاه‌های مسئول آغاز کردیم و به مکان حادثه مراجعه کرده و صحنه را بازسازی کردیم و همه مراحل طی شده را یک به یک کنترل کردیم.

میراحمدی تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ای که در حال حاضر صورت گرفته این است که کمیته تخصصی پزشکی متشکل از رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رییس سازمان نظام پزشکی و نماینده سه انجمن علمی جراحی، رادیولوژی و قلب ایران که این‌افراد مربوط به بخش خصوصی هستند و بالاترین مراجع علمی و معتبر کشور هستند در این کمیته حضور دارند

وی ادامه داد: کمیته در حال بررسی ا ست و بنا به شرایطی که پیش می‌اید و به یک مراحل مطمئنی می‌رسند اطلاع‌رسانی لازم توسط اعضای این کمیته صورت خواهد گرفت.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: ما الان بیشتر منتظر هستیم که فارغ از این هیاهوها و غوغاها و جنگ روانی رسانه‌ای که می‌خواهد فضا را یک فضای احساسی کند و نگذارد که واقعیت‌ها فهم شود سازمان پزشکی قانونی تمام مراحل خود را با طمانینه و با دقت تمام انجام دهد و نظر خود را اعلام کند. دوستان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که کار را با سرعت انجام دهند اما دقت را نمی‌خواهند فدای سرعت کنند.

به گفته وی براساس اعلام مسئولان پزشکی قانونی از ده روز تا دو هفته زمان می‌برد تا نیتجه بررسی‌ها را اعلام کنند اما در حال تلاش هستند که این زمان را کوتاه‌تر کنند.

نظر کمیته حقیقت‌یاب اعلام شد؟

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت و عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: به‌عنوان عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس عرض می‌کنم، طبق گزارش رسمی پزشکی قانونی (دو مرحله بررسی، لحظه ورود به بیمارستان و کالبد شکافی بعد از فوت) و مشاهدات عینی خودم و تحقیقات همه جانبه از مطلعین و بررسی تک تک شبهات مطرح شده، هیچ‌گونه ضرب‌وشتم و برخورد فیزیکی با ایشان صورت نپذیرفته است.»

رشیدی کوچی

تئاتر شهر تعطیل شد

به نقل از مهر، تمامی آثار نمایشی به صحنه رفته در مجموعه تئاتر شهر روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه اجرایی ندارند. ضمن اینکه تمرین گروه‌های نمایشی مستقر در مجموعه نیز تا ساعت ۱۸ بعدازظهر برقرار است.

به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، براساس این گزارش برنامه آتی اجراهای عمومی آثار نمایشی به صحنه رفته در مجموعه «تئاتر شهر» طی روزهای آینده از سوی روابط عمومی مجموعه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ماجرای آتش زدن مامور نیروی انتظامی چه بود؟

تصاویری دردناک از آتش‌زدن آمبولانس در رشت و مامور نیروی انتظامی در تجمعات شب گذشته مشهد توسط معترضان را مشاهده می‌کنید.

به نقل از رویداد۲۴، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در خصوص فوت مهسا امینی گفته مهسا یک غده در سر داشته که بعد از عمل، دچار بیماری دیابت بی‌مزه شده که برای درمان آن، دارو مصرف می‌کرده که این دارو خون را رقیق کرده و یکی از دلایلی که از گوش او خون آمده به دلیل رقیق بودن خونش بوده است.

حواشی اعتراضات مرگ مهسا امینی

واکنش وزارت امور خارجه به مواضع مداخله‌جویانه دیگر کشورها

به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به مواضع مداخله‌جویانه برخی مقامات آمریکا، اتحادیه اروپایی و تعدادی از کشورها در خصوص فوت مهسا امینی به این کشورها توصیه کرد از فرصت‌طلبی و استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر اجتناب نمایند.

ناصر کنعانی، مواضع مداخله‌جویانه خارجی در مورد این حادثه تأسف‌بار را محکوم کرد و با بیان اینکه کشورهایی که با سابقه طولانی جنگ‌افروزی و خشونت در سرتاسر جهان شناخته‌شده‌اند، از وجاهت و مشروعیتی برخوردار نیستند که دیگران را در مورد حقوق بشر موعظه کنند، افزود: دولت آمریکا با تداوم سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی، بزرگترین ناقض حقوق ملت ایران است و نمی‌تواند با طرح ادعاهای اثبات‌نشده و اتخاذ مواضع فریبکارانه، خود را غم‌خوار و حامی مردم ایران نشان دهد.

کنعانی با تأکید بر اینکه حقوق بشر بر اساس باورها و ارزش‌های دینی و تاریخی، برای جمهوری اسلامی ایران از ارزش و جایگاهی ذاتی برخوردار است، افزود: باعث تأسف است که برخی کشورها با سوءاستفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر تلاش می‌کنند از یک حادثه در حال بررسی به‌عنوان فرصتی برای پیگیری اهداف و امیال سیاسی خود علیه دولت و ملت ایران بهره گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دستورات لازم جهت انجام تحقیقات دقیق و شفاف در مورد این رخداد غم‌بار از سوی بالاترین مسئولان اجرایی، قضایی و قانون‌گذاری کشور صادر شده است، گفت: رویکرد دوگانه طرف‌های غربی و چشم بستن آنها بر جنایات مداوم هم‌پیمانان خود در اقصی نقاط جهان از جمله علیه ملت مظلوم فلسطین، صرفا به نمایان‌شدن بیش از پیش ریاکاری غرب در موضوع حقوق بشر منجر خواهد شد.

کنعانی در پایان به این دسته از دولت‌ها توصیه کرد بر اصلاح وضعیت اسف‌بار حقوق بشر در کشورهای خود پرداخته و از تلاش بی‌ثمر برای فتنه‌انگیزی در دیگر کشورها دست بردارند.

فیلم‌های گشت ارشاد را دیدم، مهسا امینی کتک نخورده است

او می‌گوید: در دو جلسه‌ای که به منظور بررسی این موضوع برگزار شد، ویدئو‌های روز حادثه مشاهده و بررسی شد. ویدئو‌ها از لحظه پیاده‌شدن خانم امینی از ون تا لحظه‌ای بود که با برانکارد به آمبولانس برده می‌شود و این ویدئو‌ها به صورت پیوسته بود و به شخصه دو مرتبه ویدئو را کامل و با دقت نگاه کردم که ثانیه‌های آن تقطیع نشود، چون زمان و ثانیه‌ها در ویدئو مشخص بود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها می‌گوید: حقیقت امر این است که هیچ اتفاقی برای این خانم نیفتاده است و هیچ برخورد و ضربه و ضرب و شتمی انجام نشده است و زوایای دوربین‌ها به صورتی بود که می‌توان مستمر، مسیر را دنبال کرد. در واقع از لحظه‌ای که ایشان وارد حیاط می‌شود زاویه دوربین‌ها طوری است که با زاویه دوربینی که در راهرو است، کاملاً منطبق است و نشان می‌دهد که هیچ اتفاقی برای ایشان نیفتاده است. از زمان پیاده‌شدن از ون، دو دوربین او را رصد می‌کند و در راهرو نیز با دو دوربین رصد می‌شده است.

پدر مهسا امینی: دروغ می‌گویند که لباس مهسا با لباس فیلم متفاوت بود/ همه بدنش را پوشانده بودند تا کبودی‌ها را نبینیم/ با صدای بلند می‌گویم دخترم هیچ بیماری نداشت

رشیدی می‌گوید: این مطالب را عرض کردم که صادقانه بگویم هیچ برخوردی با ایشان انجام نگرفته است. مستنداتی که تا به امروز پزشکی قانونی به ما ارائه داده است، مشخص شده که هیچ برخورد فیزیکی یا ضرب و شتمی روی ایشان انجام نشده است، اما گزارش قطعی پزشکی قانونی دو هفته دیگر آماده می‌شود که در خصوص گزارش سم‌شناسی است؛ سم‌شناسی نه به این معنا که به او سم داده باشند، بلکه به معنای مشخص‌شدن دارویی است که مصرف می‌کرده است.

نماینده مرودشت می‌گوید: ایشان دارو مصرف می‌کرده و به شخصه تمام شبهات و ابهاماتی که در فضای مجازی وجود داشته را جمع کردم و بحث خون آمدن از گوش یا اینکه گفته بودند پلیس با مشت او را زده، همه را بررسی کردیم و همچنان در حال بررسی هستیم. حتی یک نفر گفته بود من دیده‌ام چندین بار سر او را به دیوار زدند. با تمام کسانی که آن‌جا بودند صحبت می‌کنیم و بی‌طرفانه و صادقانه آنچه که حق بوده را می‌گوییم.

خانواده مهسا امینی در فرمی که در بیمارستان پر کرده‌اند، نوشتند فرزندشان دارو مصرف می‌کرده است

مرگ مهسا امینی از دید نماینده مجلس

عضو مجمع نمایندگان استان فارس می‌گوید: بنده ادله را عرض می‌کنم و تصمیم با شما است. وقتی اعضای خانواده ناراحت باشند و استرس داشته باشند برای حفظ جان فرزندشان هر آنچه لازم باشد را می‌گویند، چون یک درصد احتمال می‌دهند مورد گفته شده به درمان کمک کند. در فرمی که خانواده خانم امینی پُر کرده‌اند، عنوان شده که بیماری داشته و چنین دارو‌هایی را مصرف می‌کرده است. پرونده پزشکی نیز برای سال ۸۷ و قبل از آن و بعد از آن داشته است. ایشان یک غده در سر داشته که بعد از عمل، دچار بیماری دیابت بی‌مزه شده که برای درمان آن، دارو مصرف می‌کرده که این دارو خون را رقیق کرده و یکی از دلایلی که از گوش او خون آمده به دلیل رقیق بودن خونش بوده و همه این‌ها در مرحله سم‌شناسی پزشکی قانونی بررسی می‌شود.

او می‌گوید: بنابراین ما ریز به ریز جزییات را بررسی می‌کنیم و با هیچ کسی تعارف نداریم. کسانی که بنده را می‌شناسند، می‌دانند سر این مسائل هزینه بسیاری می‌دهم، اما دنبال حق و حقیقت هستم. فوت ایشان بسیار بااهمیت است، اما زمینه بروز حوادث اخیر نیز اهمیت دارد. با فوت ایشان، کشور هزینه می‌دهد، چه کسی که موافق گشت ارشاد است، چه کسی که مخالف است، چه کسی که با بدحجابی موافق است، چه کسی که چادری و بی‌چادر است، همه در کشور با این حوادث رخ داده هزینه می‌دهیم و امنیت به خطر افتاده است.

نماینده مرودشت با اشاره به ایجاد دوقطبی‌شدن حجاب در جامعه گفت: در این دو قطبی ایجاد شده، همه آسیب می‌بینند. به دنبال این هستیم که این روش اصلاح شود تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم. بایستی عملکرد گشت ارشاد را طی ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته ارزیابی کنیم و محاسن و معیاب آن را بسنجیم و هر طرف که سنگینی کرد، اصلاح شود، چراکه عقل حکم می‌کند مسیر را اصلاح کنیم.

او می‌گوید: اگر ما نسبت به عملکرد سلیقه‌ای گشت ارشاد انتقاد داریم، به منزله موافقت با بدحجابی نیست و ما را با امثال مسیح علی‌نژاد یکی نکنند، ما با حجاب مشکلی نداریم، ما با عملکرد دارای ایراد یک جزء مشکل داریم و با کل مشکل نداریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ab_bas

    چرا واسه گزارش کالبدشکافی اینقدر میخواین صبر کنید ؟ ببرینش همون مرکزی که گزارش عبدالباقی رو ۳ ساعته آماده کرد

    • ناشناس

      راست میگه

    • ناشناس

      جناب عباس آقا، اگر قرار باشد نظر این همه آدم را دروغ فرض کنی، فردا خودت با دروغ زندگی خواهی کرد چون از نظر شما همه دروغ میگویند و حقیقت آن چیزی است که جنابعالی تصور میکنی و دوست داری آن باشد، حالا اگر همه عالم بگویند فوت مرحومه مهسا امینی ربطی به دستگیری او نداشته است شما بازهم قبول نمیکنی و میگویی دروغ است، چرا چون مدل فکری شما اینگونه است، اما در باره سناریو سازماندهی شده اغتشاشات بعد از فوت مهسا امینی هم معتقدی که دروغ است و یک واکنش طبیعی جامعه به فوت یک دختر جوان است، اگر اینجوری بود چرا در تصادفات جاده ای که بعضی اوقات یک خانواده دست جمعی فوت میکنند مردم به خونخواهی از خودروسازان شورش به پا نمیکنند و اعتراضی نداریم؟

    • ناشناس

      تا ابد ماه پشت ابر نمیمونه ….

  • م.ن

    اگر همه دوربینها هم چک و فیلمهاشون منتشر بشه و مشخص بشه که پلیس ضرب و شتم انجام نداده، باز اونهایی که دنبال بهانه هستند، نخواهند پذیرفت!
    چون پذیرش حقیقت به نفعشون نیست

  • ناشناس

    اونی که مامور رو اتیش زده رو باید پیدا کنید و دار بزنید واقعا دلم به درد اومد این حرکات وحشیانه چیه

  • ناشناس

    آخه یعنی به ماموران محترم.خودمهسا یابرادش میگفتن مریضه عمل مغزانجام داده.قرص مصرف میکنه.قبول میکردن.فکرنکنم.چندوفت پیش فیلمی دیدم.مادر.یک دخترالتماس میکرد.میگفت دخترم مریض هستش نبرید.جلوی ون ارشادگرفته بود..امابردنش.

  • ناشناس

    هر کس هرجوری هست بقیه را همونطور می بینه. اونی که دروغ گفتن براش آسونه همه را دروغگو میبینه. اونی که حقیقت براش ارزش داره صبر می کنه تا حقیقت روشن بشه