کد مطلب: ۴۱۳۶۴۸

یک نماینده مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

واردات خودروهای هیبریدی چقدر جدی است؟

واردات خودروهای هیبریدی چقدر جدی است؟

یک نماینده مجلس می‌گوید: در لایحه هوای پاک که قبلا مجلس تصویب کرده بود گفته شده باید موانع واردات خودروهای هیبریدی مرتفع شود اما به نظر می‌رسد بحث کیفیت هوا در اولویت نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که به موضوع آلودگی هوا پرداخته آمده است: براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني سالانه 2/5 میلیون نفر در جهان براثر آلودگي جان خود را از دست مي‌دهند؛ همچنین بیماري‌هاي ناشي از آلودگي هوا سالانه 260 میلیون دلار به اقتصاد ايران خسارت وارد مي‌کند.

سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم تهران در مجلس در این خصوص گفت: هر سال با آلودگی هوا این موضوع مطرح می‌شود ولی تغییری در رفتارها و رویه‌های اجرایی ایجاد نمی‌شود. در ابتدای مجلس دهم لایحه هوای پاک تصویب و ابلاغ شد. اگر این مصوبه به درستی اجرا می‌شد و دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام می‌دادند چنین شرایطی را شاهد نبودیم

وی افزود: حتی در بازه‌هایی به دلیل تحریم و محدودیت‌هایی که امروزه اقتصاد ما با آن مواجه است، اما با مصوبات رسمی و اجازه‌هایی که به ابن صنایع داده شد به برخی از تعهدات در زمینه آلودگی هوا عمل نشد.

موسوی در خصوص واردات خودروهای هیبریدی به کشور گفت: در این مصوبه گفته شده باید موانع واردات خودروهای هیبریدی مرتفع شود اما به نظر می‌رسد بحث کیفیت هوا در اولویت نیست. با مراجعه‌ای که به مراکز درمانی داشتم شاهد بودم با ندانم کاری‌ها باعث شده‌اند حتی کودکان که سرمایه این جامعه هستند روانه این مراکز شوند.

این سخنان موسوی در حالیست که روز گذشته رئیس کل گمرک ایران نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تصمیم حال حاضر مسئولان بر منع واردات خودرو است و تفاوتی هم بر نوع خودروهای لوکس یا هیبریدی ندارد. تا زمانی که با مضیقه ارزی رو به رو باشیم قطعا هیچ وارداتی در زمینه کالاهای لوکس شکل نخواهد گرفت.

برخی صنایع آواره شدند

موسوی در ادامه مصاحبه با تجارت‌نیوز در خصوص انتقال صنایع آلاینده به بیرون از شهرها هم گفت: در جایی که موضوع محدودیت برای بخش خصوصی مطرح بود این محدودیت‌ها اعمال شد و این صنایع به مناظق حاشیه‌ای انتقال داده شده اما در خصوص این صنایع ساماندهی انجام نشده است. برخی از این صنایع آواره شده و مشکلات خاصی برای کسب‌وکار آن‌ها به وجود آمده است.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هر زمان که در بحث های محیط زیستی قرار بوده مردم کاری کنند و مصوبه‌ای اجرا شود انجام شده، ولی وقتی که دولت باید کارهایی از قبیل راه‌اندازی سیستم‌های فاضلاب را انجام می‌داده به بهانه‌های مختلف معطل گذشته شده و پیگری نشده است. تا زمانی که قانون هوای پاک به درستی اجرا نشود و به صورت سطحی با آن برخورد شود؛ این مشکل پابرجاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    سلام
    اول از همه اینکه بزرگترین مقصر دولت هست
    دوم اینکه در بازه‌ای اقایان با بهانه‌های مضحک تعرفه واردات خودروی هیبریدی را افزایش دادند تا قیمت ان در بازار از نسخه بنزینی گران تر شود اما بگذارید بگویم اصل ماجرا چیست: بله درست میگویند که در کشور های دیگر خودروی هیبریدی از خودروی بنزینی گران تر است اما در همین کشور ها پس از خرید خودروی هیبریدی مبلغی از طرف دولت به شخص خریدار پرداخت میگردد که در نهایت قیمت خودروی هیبریدی از نمونه بنزینی ان کمتر میشود و اینگونه میشود که انها هر روز در زمینه پاکسازی هوا پیشرفت میکنند و ما پسرفت
    مورد دیگری که لازم است به آن اشاره کنم این است که با سهمیه بندی بزین و افزایش قیمت ان و همچنین تقریبا ۳ برابر شدن قیمت بنزین سوپر افرادی که از بنزین سوپر استفاده میکردند دیگر از این نوع سوخت استفاده نمیکنند و به علت انکه کیفیت بنزین معمولی بسیار پایین است و الودگی بسیار بسیار بیشتری نسبت به بنزین سوپر دارد باعث الودگی چندبرابری هوا میگردد.