کد مطلب: ۵۵۹۱۸۰

خداحافظی اوپک با وزیر نفت، همزمان با اعراضات کارگری

خداحافظی اوپک با وزیر نفت، همزمان با اعراضات کارگری

اوپک امروز درباره سیاست‌های عرضه نفت تصمیم می‌گیرد که احتمالا ۵۰۰ هزار بشکه تولید نفت اوپک را در ماه اگوست افزایش می‌یابد. در جلسه امروز، اعضای حاضر با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز خداحافظی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در گزارشی اعلام کرد: کشورهای موسوم به اوپک پلاس نگران شدید افزایش شدید عرضه نفت در بازارهای جهانی پس از توقف «طرح کاهش عرضه نفت» در آوریل ۲۰۲۲ هستند.

این گزارش که به رویت خبرگزاری رویترز هم رسیده است، تاکید می کند در سال ۲۰۲۲ افزایش شدید عرضه نفت در بازارهای جهانی وجود خواهد داشت و تا ۱۸۱ میلیون بشکه نفت مازاد تا آخر امسال وجود خواهد داشت.

بر اساس اعلام کمیته فنی مشترک اوپک(JTC)، در حالیکه میزان ذخایر نفت تجاری در کشورهای عضو OECD برای بقیه سال کمتر از میانگین ۵ ساله است اما انتظار می رودمازادعرضه از نیمه دوم سال آینده با بازار نفت بر گردد.

بر اساس این گزارش ارزیابی می شود که کشورهای اوپک پلاس برای تعادل عرضه نفت در بازارهای جهانی حتی پس از آوریل ۲۰۲۰۰ مدتی اجرای کاهش عرضه نفت را ادامه دهند.

بر اساس توافق آوریل ۲۰۲۰ کشو رهای اوپک پلاس اکنون ۵٫۷ میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را کاهش داده اند که قرار است تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه یابد.

قرار است اوپک پلاس امروز اول جولای در باره سیاست هایش در زمینه مدیریت عرضه نفت در ماه اگوست تصمیم بگیرد.

تحلیلگران بر این باورند که کشورهای اوپک پلاس امروز پنجشنبه تصمیم بگیرند که از اول ماه اگوست تولید نفت بیشتر از این رقم فعلی کاهش یابد اما اکثر کارشناسان معتقدند که روی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در ماه تجمیع نظر داشته باشند ( فارس ).

بقا و موفقیت اوپک؛ مرهون ۶۰ سال همکاری و عقلانیت

در این جلسه اعضا با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران خداحافظی کردند.

زنگنه در این مراسم گفت: قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشورها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که به‌رغم همه فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بزرگ بین اعضا در ۶۰ سال، باعث بقا و موفقیت اوپک شده است و همه از این روابط سود برده‌اند.

وی افزود: به نظرم اوپک تنها سازمان اقتصادی جهان سوم است که در فعل و انفعالات اقتصادی جهان تأثیرگذار است. این سازمان بر اساس یک اصل طلایی تشکیل شده و به طرز بی‌نظیری نیز در طول عمر ۶۰ ساله خود موفق بوده است. این اصل، پذیرش ضرورت همکاری در عین رقابت و حتی اختلافات سیاسی بین اعضا است. این برای جهان سوم یک اصل طلایی است، چراکه معمولا کشورها در جهان سوم یا با هم خوبند یا در حال نزاع و کشمکش با همدیگر هستند.

وی گفت: نخستین حضور من در جلسات اوپک به اجلاس جاکارتا در نوامبر ۱۹۹۷ برمی‌گردد. پس از آن در طی این مدت بازار نفت با فراز و نشیب‌های وسیعی روبرو شد و طیف وسیعی از قیمت‌ها را از ۷ دلار تا بیش از ۱۰۰ دلار تجربه کرد. خوشبختانه اوپک با تدبیر به خوبی توانست نه تنها از منافع اعضای خود دفاع کند بلکه در جهت ثبات بازار نفت و تداوم سرمایه‌گذاری تولید و اطمینان‌بخشی به مصرف کنندگان برای عرضه به‌موقع و کافی قدم بردارد.

وی ادامه داد: پس از ۶۰ سال از عمر اوپک، اینک با بازشدن باب همکاری اوپک و جمعی از دیگر تولیدکنندگان نفت در قالب اوپک پلاس، دوران جدیدی از حیات این سازمان آغاز شده است.

وزیر نفت ایران افزود: من در آستانه ۷۰ سالگی، در زمانی که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با انتخاب جناب آقای رئیسی تشکیل می‌شود، تصمیم گرفته‌ام از فعالیت‌های رسمی و تمام وقت کناره‌گیری کنم و بازنشسته شوم.

زنگنه از مسئولان اوپک تقاضا کرد که با همان محبتی که با من برخورد می‌کردند، با وزیر بعدی نفت ایران که ظرف کمتر از ۲ ماه آینده مستقر خواهد شد، همکاری و مساعدت کنند ( ایرنا ).

وزیر انرژی عربستان: به دوستی با زنگنه افتخار می‌کنم

وزیر انرژی عربستان نیز گفت: دوستی با آقای زنگنه همواره راهبردی بوده است و من به این دوستی افتخار می‌کنم.

عبدالعزیز بن‌سلمان اعلام کرد: زنگنه دوست شخصی من است و از زمانی که به اوپک ملحق شدم، دوست یکدیگر بوده‌ایم. من همیشه دوستی با ایشان را معنی‌دار می‌دانم.

وی با بیان اینکه با وجود تناقض‌ها موفقیت‌های زیادی را در طول سال‌ها همکاری بدست آوردیم، گفت: واقع گرایی، فهم و درک ایشان در اهمیت جدا کردن مسائل مختلف بسیار کمک کننده بوده است ( شانا ).

قدردانی دبیرکل اوپک

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در این نماهنگ نیز گفت: «در این لحظه تاریخی، می‌خواهم چند دقیقه از وقت شما را صرف قدردانی عمیق و نوستالژی درباره مشارکت‌های تاریخی بیژن زنگنه از جمهوری اسلامی ایران در اوپک در طول دوره کاری طولانی و درخشان ایشان کنم. در واقع، ما به دلیل خدمات جانانه ایشان به این سازمان در طول سال‌های متمادی به عنوان رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بسیار قدردانیم.»

وی افزود: زنگنه در دوران تصدی وزارت نیرو از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ و سپس به عنوان وزیر نفت از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ و از ۲۰۱۳ تاکنون، خدمات متمایزی به کشور خود و این سازمان ارائه داده و با شخصیت با وقار خود، ویژگی‌های منحصر به فردی در راهبری و تخصص دیپلماتیک نمایان کرده، ایشان نمونه بارز نجابت و تجسم صداقت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، زنگنه در شرایطی امروز آخرین حضور خود را در یک نشست اوپک تجربه می‌کند که مدتی است کارگران صنعت نفت ایران در اعتصاب به سر می‌برند و نسبت به شرایط مالی خود اعتراض دارند ( شانا ).

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.