کد مطلب: ۳۸۷۱۶۶

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

واکنش مجلس به ضرر ۵ هزار میلیاردی خودروسازان! / خصوصی‌سازی تنها راه نجات صنعت خودروسازی است

واکنش مجلس به ضرر 5 هزار میلیاردی خودروسازان! / خصوصی‌سازی تنها راه نجات صنعت خودروسازی است

محمدرضا منصوری گفت: مدیریت دولتی و عدم نظارت بر عملکرد مدیران شرایط خودروسازی کشور را بسیار وخیم کرده است، بنابراین ضرورت دارد که در وهله اول خودروسازان اموال مازاد خود را فروخته و بدهی بانک‌ها را پرداخت کنند و سپس مدیریت هزینه را در برنامه کاری خود قرار دهند و تنها راه اجرای این مجموعه اقدامات خصوصی‌سازی است.

به ‌گزارش تجارت‌نیو ز، خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته و قرار گرفتن صنعت خودروسازی ایران در لیست تحریم‌ها باعث شد که تیراژ تولید خودرو در سال 97 نسبت به سال 96 به دلیل افزایش شدید هزینه‌های تولید در راستای گرانی افسار گسیخته نرخ ارز و کمبود قطعات وارداتی خودرو و همچنین قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت حدود 40 درصد افت کند.

کاهش تولید خودرو باعث شد که قیمت‌ها در بازار آزاد به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند، با وجود اینکه مقرر شد که قیمت‌گذاری خودروها از شورای رقابت به سازمان حمایت سپرده شود و قیمت خودرو از درب کارخانه پنج درصد کمتر از حاشیه بازار باشد، اما خودروسازان مجبور بودند که محصولات پیش‌فروش شده در قبل را همچنان با قیمت‌های مصوب شورای رقابت تحویل مشتریان دهند و این موضوع زیان قابل توجهی برای خودروسازان به بار آورد.

براساس صورت‌های مالی ارائه شده خودروسازان به سازمان بورس اوراق بهادار تهران، درحالی شرکت خودروسازی ساپیا در سال ۹۷ تنها ۱۲۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه پراید به فروش رسانده و سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید آن هزینه کرده است که این شرکت در سال ۹۶، بیش از ۲۳۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه پراید فروخته و حدود ۳۳۰ میلیارد تومان سود از محل فروش آنها به دست آورده بود.

مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و نرخ فروش برخی خودروهای داخلی طی سال 97 باعث شد که حدود پنج هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان ضرر نصیب ایران خودرو و سایپا شود.

طبق گزارش دنیای اقتصاد طی سال گذشته ایران خودرو ۳۶۰ هزار و ۷۶۶ دستگاه محصول به فروش رساند که هزینه تولید آنها حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، اما این شرکت متحمل زیانی سه هزار و ۲۰۷ میلیارد تومانی شده است. همچنین طی سال گذشته سایپا ۳۰۱ هزار و ۶۸۸ دستگاه محصول به فروش رساند، اما متحمل زیانی حدود دو هزار میلیارد تومانی شده است.

براساس صورت‌های مالی ارائه شده خودروسازان به سازمان بورس اوراق بهادار تهران، درحالی شرکت خودروسازی ساپیا در سال ۹۷ تنها ۱۲۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه پراید به فروش رسانده و سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید آن هزینه کرده است که این شرکت در سال ۹۶، بیش از ۲۳۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه پراید فروخته و حدود ۳۳۰ میلیارد تومان سود از محل فروش آنها به دست آورده بود.

در سال 97 هزینه تولید پراید سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، اما از محل فروش دو هزار و 326 میلیارد تومان حاصل شده است، به همین جهت سال گذشته تولید پراید ۸۵۰ میلیارد تومان زیان برای سایپا ضرر به همراه داشته است.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ضرر خودروسازان از ناحیه تولید، گفت: بدون شک با افزایش میزان بهره‌وری بخشی از عواملی که باعث کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو می‌شوند اصلاح خواهند شد، اما هزینه‌های مالی که شامل نرخ سودهای بانکی می‌شود شرایط را برای خودروسازان سخت و دشوار کرده است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ضرورت دارد تا نرخ سودهای بانکی تعین تکلیف شوند، زیرا مدیران جدیدی که منصوب می‌شوند باید تاوان سود‌های بانکی گذشته را دهند که این خود باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

منصوری: وقتی صنعت خودروسازی به دست مدیران دولتی داده می‌شود که این افراد با سودسازی پاداش سالانه دریافت کرده و هر نوع هزینه‌ای می‌کنند و فردی هم نیست تا از آنها بازجویی کند مشخص است که باید منتظر ضرر و زیان بود به همین جهت خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی باید هر چه سریعتر عملیاتی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مدیریت دولتی و عدم نظارت بر عملکرد مدیران شرایط خودروسازی کشور را بسیار وخیم کرده است، بنابراین ضرورت دارد که در وهله اول خودروسازان اموال مازاد خود را فروخته و بدهی بانک‌ها را پرداخت کنند و سپس مدیریت هزینه را در برنامه کاری خود قرار دهند و تنها راه اجرای این مجموعه اقدامات خصوصی سازی است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خصوصی‌سازی خودروسازان باعث می‌شود که اگر خودروسازی با ضرر و زیان همراه شود شخص از مال خود زیان کند نه از مال همه مردم. زیانی که یک بخش خصوصی می‌کند خیلی کمتر از زیانی است که یک مدیر دولتی نشسته و تنها تصمیم می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: طبق تجربه و الگو گرفتن از سایر کشورها در امر خصوصی‌سازی قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب شد و تا امروز تجربه در هیچ کجای دنیا نشان نداده است که یک شرکت دولتی بتواند به سودهی برسد.

منصوری ادامه داد: پرواضح است که افراد سالم و کوشا هم در سیستم‌های دولتی به افرادی تنبل و حتی رانتخوار تبدیل می‌شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی صنعت خودروسازی به دست مدیران دولتی داده می‌شود که این افراد با سودسازی پاداش سالانه دریافت کرده و هر نوع هزینه‌ای می‌کنند و فردی هم نیست تا از آنها بازجویی کند مشخص است که باید منتظر ضرر و زیان بود به همین جهت خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی باید هر چه سریعتر عملیاتی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    ارزان ترين قديمي ترين و بي كيفيت ترين خودروهاي جهان را به بالاترين قيمت ها ميفروشند و اعلام 5 هزار ميليارد زيان ميكنند اين زيان فقط ميتونه ناشي از ريخت و پاشهاي سياسي رانتي اختلاسي و حيف و ميل كردن باشه چون از نظر مالي محاله اينها زيان ده باشند با اين سرمايه و زيانها و ريخت و پاشها و دارايي ها در صورت وجود مديريت سالم حتي ميشود بنز هم توليد كرد ….زيان اينها هيچ توجيح و منطق مالي و اقتصادي ندارد جز تاراج اموال عمومي

  • علي

    معمولا وقتي قراره شركت با ارزش با دارايي هاش و به قيمت مجاني به بخش خودي واگذار كنند را زيان ده نشان ميدهند ….!!!!