کد مطلب: ۴۶۷۹۱۷

خطری برای ۵۰ میلیون نفر ایرانی / لیست ۱۸ استان در معرض خطر فرونشست

خطری برای 50 میلیون نفر ایرانی / لیست 18 استان در معرض خطر فرونشست

56 میلیون ایرانی در خطر فرونشست زمین قرار دارند و آن طور که مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، بروز این خطر دو علت مهم دارد: خشکسالی‌های ممتد چندین ساله در کشور، استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 56 میلیون ایرانی در خطر فرونشست زمین قرار دارند و آن طور که مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، بروز این خطر دو علت مهم دارد: «خشکسالی‌های ممتد چندین ساله در کشور»، «استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی». این دو اتفاق شرایطی را رقم زده که حالا 18 استان کشور در خطر فرونشست زمین قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلام علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، استان‌های دربردارنده پهنه‌های با خطر بالای فرونشست زمین به ترتیب گسترش، شامل اصفهان، تهران، کرمان، خراسان رضوی، البرز، فارس، یزد، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، زنجان، قم، اردبیل، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه هستند.

18 استانی که بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور، جمعیتی حدود 56 میلیون نفر در آن ها زندگی می کنند و در خطر این اتفاق قرار دارند.

بر اساس مطالعات انجام شده، استان اصفهان با ۳۱ شهر واقع بر پهنه‌های باخطر بالای فرونشست زمین در ردیف اول از نظر سکونتگاه‌های شهری است که بیشترین زون فرونشست را دارد و بعد از آن استان‌های تهران با ۳۰ شهر، کرمان با ۲۵ و خراسان‌رضوی با ۲۴ شهر رتبه‌های بعدی را از منظر این مخاطره به خود اختصاص داده‌اند. از نظر تعداد جمعیت شهری نیز استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، البرز، کرمان و قم، هرکدام با جمعیتی بالای یک میلیون نفر در ردیف استان‌های با ریسک جمعیتی بالای در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.

حالا اگر طبق این آمار، تمام شهرهای این 18 استان را در شمار شهرهای در معرض خطر در نظر نگیریم و رقمی حدود 6 میلیون را از عدد56میلیون کم کنیم بازهم عدد نهایی یعنی 50 مییلیون ایرانی در معرض خطر فرونشست شهرها قراردارند.

مقاومت ساختمان ها چگونه است؟

حتما یکی از معیارها برای در امان بودن از خطر فرونشست زمین و آسیب دیدگی کمتر ساختمان‌ها، اسکلت ساختمان است اما قطعا آن هم نمی‌تواند امنیت کامل را به ارمغان بیاورد.

بر اساس آخرین آمار سرشماری کشور در ۳۱ استان، جمعیتی برابر با ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر زندگی می‌کنند که این جمعیت در ۱۳ میلیون و ۵۹ هزار و ۵۲۲ واحد مسکونی دارای اسکلت و ۹ میلیون و ۷۰۲ هزار و۸۱۵ نفر در واحدهای فاقد اسکلت ساکن هستند که استان تهران دارای بیشترین جمعیت و تراکم جمعیتی به دلیل قرار داشتن شهر تهران در آن است.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از خریدن خانه پشیمان شدیم

    • ناشناس

      لطفا بیا بخر

  • ناشناس

    اتفاقات فرونشست زمین در همدان سال گذشته بوقوع پیوست ودر چند جای دیگر تکرار شده حالا که وزارت مسکن و شهر سازی تایید می کنه و۱۸ استان وسیع از جمله تهران و البرز که مورد تهدید این فرونشست هستند و ساختمانها توسط بساز و بفروش درست شدن هیچ امنیتی ندارند حتی خیلی از دوستان این خبر شنیدند از خریدن خانه منصرف شدند.حال که از طرف دیگر مورد تهدید زلزله هم هستیم

  • ناشناس

    کرونا کم بود اینم پیدا شد

  • فتحی

    این مرحله بعدی برای اونایی است که از مرحله کرونا رد می‌شوند

    • ناشناس

      دمت گرم خیلی خندیدم خخخخخخخخ

  • ماشین خیلی گران

    ماشین ارزان بشه این که چیزی نیست

  • ناشناس

    انشالا همه جا اینجوری بشه

  • ناشناس

    فقط اینوکم داشتیم ای بدبختی