خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۳۸۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ناقص/ خودروسازان در سودای افزایش قیمت؟

انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ناقص/ خودروسازان در سودای افزایش قیمت؟

وزارت صمت از انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ناقص خبر داده است. کارشناسان عقیده دارند خودروسازان برای جلوگیری از ضرر بیشتر تا زمان افزایش قیمت‌ها این خودروها را عرضه نمی‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازرس‌ کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور از انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها خبر داد.

اشکان میر محمدی همچنین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: اگر عزم و اراده و روحیه جهادی باشد امکان تامین قطعات خودرو‌های ناقص فراهم است.

سیدعلی موسوی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد شدید از انحصار در صنعت خودرو گفت: خودروساز‌ها قطره‌چکانی خودرو‌ها را عرضه می‌کنند تا با انباشت تقاضا بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

خودروسازها به دنبال کاهش ضرر

عبدالله مشکانی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز دلیل اصلی انباشت خودروها را کاهش ضرر دانست و توضیح داد: نرخ تولید خودروسازان بر مبنای دلار ۲۵ هزار تومان است و فروش آن‌ها بر اساس دلار ۱۵ هزار تومان، همین مساله یکی از عوامل انباشت خودروها توسط خودروسازی‌ها است.

او ادامه داد: ضرری که خودروسازان در تولید و فروش خودرو متحمل می‌شوند یکی دیگر از عواملی است که موجب انباشت خودروی ناقص در انبارها می‌شود.

عدم عرضه تا افزایش قیمت‌ها

مشکانی معتقد است خودروسازان به دلیل جلوگیری از زیان و جبران هزینه‌های تولید و قطعات، خودروها را انبار می‌کنند تا بتوانند با افزایش قیمت خودرو بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو، زیان انباشته خودروسازان را جبران نمی‌کند ادامه داد: با توجه به این موضوع که هزینه‌های تولید و قیمت فروش خودروها بر اساس سه الی چهار ماه گذشته تعیین شده است، خودروسازان نیاز به افزایش قیمت بیشتری دارند.

به اعتقاد مشکانی افزایش قیمت دلار و هم‌سو نشدن قیمت فروش خودرو کارخانه‌ها با قیمت ارز و از طرفی قیمت‌‌‌گذاری خودرو در بازار آزاد با دلار بازار آزاد از عواملی است که موجب ضرر خودروسازان می‌شود.

مشکلات قیمت گذاری خودروها

مشکانی سیاست گذشته‌نگر برای تعیین قیمت خودروسازان را غلط می‌داند؛ زیرا بررسی قیمت تولید آن‌ها و نرخ فروش خودروها بر اساس نرخ ارز و بازار سه ماه پیش تعیین می‌شود، درصورتی که قیمت دلار افزایشی است و قیمت بازار با نرخ دلار افزایش داشته اما قیمت کارخانه به نسبت درستی افزایش نداشته است.

او در پایان گفت: تا زمانی که فروش خودروسازان در اختیار خودشان نباشد تا بتوانند قیمت‌گذاری را بر اساس نرخ روز دلار و بازار آزاد انجام دهند، این مسیر فرسایشی و زیان‌ده در برابر خودروسازان قرار دارد.

آخرین اخبار بازار خودرو را در صفحه خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    وقتی نظم و انضباط در یک کشور تا به این حد ضعیف باشه، و مهمتر اینکه هیچ قوه دادرسی وجود نداره تا به موقع به داد برسه چاره ای نیست جز این که بسازی و بسوزی و اینکه ببینی همه دارن سوء استفاده میکنن و قانون توسط همه دور زده میشه…یک شرکتی سرخود محصولاتش رو گران میکنه،یکی دیگه کم فروشی میکنه،کارمند مجبوره از کارش بزنه،کارگر کارش رو درست انجام نمیده…به خاطر همین هیچی سر جاش نیست

  • احسان

    آقای وزیر صمت پاسخگو باشید که با افزایش قیمت نیز بازار متعادل نشد
    نمایندگان مجلس لطفا بجای مصاحبه وزیر صمت را استیضاح نمایید

  • ناشناس

    دیگه کارشناس نقش میکشه خودروساز هم سو استفاده میکنه تولیدهم انبارمیکنه مخفی میفروشه هرروز افزایش قیمت بدون عرضه داره کی به کی ملت اینها قصد اینکه خودروها قیمت کارخانه بدن مردم نمی دن بازارازادعمل کرد خودشون که ماشین اینجور گرون کردن که این راه راادامه بدن نظری برای ثبات ندارن

  • سایپا سیتروئن

    مشتریان عزیز
    تا اطلاع ثانوی ۲خودرو ساز ایران
    هیچگونه عرضه را نخواهند داشت
    تا قیمت ها ازادسازی و ب قیمت مورد تایید برسد.
    منتظر افزایش بسیار شدید خودرو باشین.
    (گروه خودرو سازی سایپا)

  • خرمدین

    الان بخری بردکردی تااینکه بخای یکماه دیگه دم عیدیاسال جدیدخودروبخری…خودرومرتب گران خواهدشد..این خط/این هم نشان $
    سایپا.ساینا.سپاه

    • ناشناس

      چرا

  • ناشناس

    دولت انقلابی حمایت حمایت

  • ناشناس

    بخدا حمایت از این خودروسازان یعنی ظلم به ۸۴ میلیون ایرانی

  • ناشناس

    اینا میخوان دلار رو تک نرخی کنن یعنی نمیتونن خودرو رو تک نرخی کنن یعنی چی قیمت کارخونه قیمت بیرون ……..!!!!

  • ناشناس

    ایران خودرو و سایپا هیچ ارزشی ندارن شما بخوای زن بگیری میری یک زن زشت رو انتخاب کنی؟ ماشیناشون واسه اهل بوقه بیخیال شید پولاتونو بدید ماشین خارجی بخرید از ۴۰۰ هست به بالا ارزشش بیشتر از پراید ۲۰۰ میلیونیه بعد میبینید التماستونم میکنن که پراید رو ۲۰ تومنم بخرید