کد مطلب: ۳۲۵۷۶۷

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو باتجارت‌نیوز:

۱۴ هزار خودرو خارجی در گمرکات خاک می‌خورد/۵ هزار میلیارد تومان سرمایه معطل مانده در گمرک

14 هزار خودرو خارجی در گمرکات خاک می‌خورد/5 هزار میلیارد تومان سرمایه معطل مانده در گمرک

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می گوید : 14 هزار خودرو در گمرکات در حال خاک‌خوری هستند که با تغییر آب و هوا و سرد شدن هوا سرمایه‌های 5 هزار میلیارد تومانی مردم درحال از بین رفتن است.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، « خودروهای دپو شده در گمرک، دو هفته دیگر وارد بازار می‌شوند » از انتشار این خبر هشت روزی ا‌ست که می‌گذرد اما هنوز از ترخیص خودروهای گمرکی خبری موثقی در دسترس نیست. آن طور که گفته می‌شود پرونده حقوقی ترخیص خودروهای خارجی در گمرک در راهروهای پاستور در حال دست به دست شدن است، اما اینکه چرا هنوز نسبت به ترخیص سرمایه‌های شش هزار میلیارد تومانی مردم موضع مشخصی اتخاذ نمی‌شود، معمایی است که ذهن فعالان اقتصادی را درگیر کرده است.

بلوکه خودروهای خارجی در مناطق آزاد

حال ممنوعیت ترخیص خودروهای خارجی در مناطق آزاد هم باعث سرگردانی برخی سرمایه‌گذاران شده است. با آنکه مناطق آزاد عاری از هرگونه ممنوعیت‌های تجاری است اما موج ممنوعیت واردات خودروهای لوکس خارجی منجر به آن شده تا فعالان خودرویی در این مناطق از مبادلات خرید و فروش باز بمانند.

یک وارد کننده خودرو درباره خودروهای دپو شده در مناطق آزاد به تجارت‌نیوز می‌گوید: بهمن ماه سال گذشته آخرین خودروهای شش سیلندر از گمرک مناطق آزاد ترخیص شد. سوال ما فعالان اقتصادی از دولتمردان این است که در مناطق آزاد طبق کدام قانون خودروها در انبار گمرکات دپو شده‌اند؟ هیچ قانونی در مناطق آزاد در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای خارجی وجود ندارد.

2

به واردکنندگان خودرو در مناطق آزاد وعده داده شده که ظرف هفته‌های آینده خودروهای دپو شده را ترخیص کنند.

او می‌افزاید: قرار بود با توسعه مناطق آزاد در کشور رشد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام گیرد. متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل کمبود ارزهای خارجی افراد نظم تجارت خارجی را برهم زدند و واردات خودروهای خارجی حاصل نشد؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون تعدادی خودرو خارجی در انبار گمرکات در حال خاک خوری است.

او می‌گوید: چند صد خودروی خارجی در گمرک یکی از مناطق آزاد وجود دارد که با اعتراض‌های روزانه فعالان اقتصادی توانستیم خودروهای چهار سیلندر را از گمرک ترخیص کنیم.

او تصریح می‌کند: متاسفانه از ابتدای امسال هیچ نوع خودروی شش سیلندر از گمرکات مناطق آزاد ترخیص نشده و این درحالی است که متولیان تشکل‌های بخش‌خصوصی خبر می‌دهند که خودروهای دپو شده در گمرک، دو هفته دیگر وارد بازار خواهند شد .

از بین رفتن سرمایه‌های مردم در گمرکات

در عین حال دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که خودروهای خارجی چه زمانی ترخیص خواهند شد؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: حدود سه ماهی می‌شود که دولتمردان وعده داده‌اند که خودروهای خارجی را ترخیص خواهند کرد اما هنوز خبر خاصی در این رابطه در دست نیست.

مهدی دادفر می‌افزاید: در حال حاضر 14 هزار خودرو در گمرکات درحال خاک خوری هستند، چنانچه متوسط قیمت هر خودرو حدود 30 هزار دلار باشد می‌توان گفت که سرمایه های دپو شده در گمرک معادل 420 میلیون دلار است. در حقیقت یک هزار و 700 میلیارد تومان درآمد دولت)درآمد حاصل از اخذ تعرفه‌ها) از گمرکات محقق نشده است.

او تصریح می‌کند: 14 هزار خودروی دپو شده در گمرکات به معنای 14 هزار شاکی از دولت است. یعنی میزان سرمایه دپو شده در انبارها با نرخ دلار امروز(13 هزار تومان) حدود 5.5 هزار میلیارد تومان است.

دادفر می‌گوید: با شرایط اقلیمی هوا سرمایه‌های مردم در حال از بین رفتن است؛ لاستیک و دیگر اقلام به کار رفته شده در خودروها در حال پوسیدگی است. جواب سرمایه‌های از بین رفته مردم را چه کسی خواهد داد؟

این فعال بازار خودرو همچنین می‌گوید: اخیرا امارات متحده عربی در اقدامی از هرگونه صادرات کالاهای فلزی به ایران ممانعت می‌کند. یعنی از این پس نمی‌توان لوازم جانبی خودرو را از بازارهای امارات سفارش دهیم. بنابراین کالاهای مربوطه به این حوزه باید از بازارهای عمان تهیه شود که این تغییر مسیر در بازارهای تجاری هزینه‌های تمام شده کالاها به ایران را چندین برابر خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.