کد مطلب: ۲۶۲۲۸۶

خودکفایی ۸۰ درصدی در تولید شکر با حمایت از چغندرکاران

خودکفایی 80 درصدی در تولید شکر با حمایت از چغندرکاران

خوداتکایی ٨٠ درصدی در زمینه تولید شکر که مصرف سالیانه آن نزدیک 2 میلیون و 200 هزار تن است، با حمایت از کشاورزان به‌ویژه افزایش نرخ‌های تشویقی برای خریدتضمینی چغندرقند پاییزه محقق می‌شود.

خوداتکایی ٨٠ درصدی در زمینه تولید شکر که مصرف سالیانه آن نزدیک 2 میلیون و 200 هزار تن است، با حمایت از کشاورزان به‌ویژه افزایش نرخ‌های تشویقی برای خریدتضمینی چغندرقند پاییزه محقق می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران تا چندی پیش یکی از واردکنندگان شکر در جهان به شمار می‌رفت.

مصرف سالیانه شکر در ایران نزدیک 2 میلیون و 200 هزار تن است و طبق آمارها تا پیش از این هر سال فقط یک میلیون و 100 هزار تن شکر در کشور تولید می‌شد.
با این همه، همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که بر خودکفایی در تولید مواد اولیه به‌ویژه محصولات کشاورزی و غذایی تاکید دارد، تمهیدهایی اندیشیده شد که از جمله آنها انتقال کشت بهاره چغندرقند به پاییز و به‌کارگیری ارقام مناسب و پربازده بود.

در نتیجه این اقدام ها بود که به گفته وزیر جهادکشاورزی، افزایش بیش از 500 هزار تنی تولید پارسال شکر رکورد ١٢٠ سال گذشته را شکست.

اصلاح چارچوب‌های خرید تضمینی چغندرقند

در ادامه سیاست‌های حمایتی از بخش کشاورزی، شورای اقتصاد در جلسه هفتم خرداد ماه ١٣٩٧ پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی برای اصلاح مصوبه پنجم اردیبهشت ماه ١٣٩٧ این شورا را پذیرفت و درصد عیار چغندرقند پاییزه برای خرید تضمینی از ١٦ درصد به ١٥ درصد تغییر کرد.

چگونگی محاسبه قیمت خریدتضمینی چغندرقند پاییزه برای عیارهای مختلف براساس فرمول مورد توافق وزارت جهادکشاورزی و انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران تعیین شد.

طبق این مصوبه در قبال تحویل هر تن چغندرقند ٢٠ کیلوگرم تفاله خشک (به نرخ هر کیلوگرم ١٢٠٠ ریال برای چغندرقند بهاره و یک هزار ریال برای چغندرقند پاییزه) و 2 کیلوگرم قند یا شکر (به نرخ هر کیلوگرم ٧٥٠٠ ریال برای چغندرقند بهاره و ٦٥٠٠ ریال برای چغندرقند پاییزه) به عنوان جایزه تحویل می‌شود.

همچنین به ازای هر کیلوگرم چغندرقند مبلغ ٤١٠ ریال هزینه حمل‌ونقل در سقف قیمت ابلاغی منظور شده است.

در این مصوبه آمده است، این اصلاحات باید با بهبود بهره‌وری کارخانه‌ها همراه شود و نباید به افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان و ایجاد بار مالی برای دولت بینجامد.

پیش‌بینی تولید یک میلیون تنی چغندرقند پاییزه

مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی توضیح داد: بر اساس مصوبه جدید شورای اقتصاد ٢ درصد به نرخ خرید کشت بهاره و سه درصد به نرخ کشت پاییزه اضافه شده است.

«علیرضا یزدانی» افزود: سیاست وزارت جهادکشاورزی افزایش بهره‌وری آب و استفاده از کود سبز برای تولید چغندرقند است که توفیق خوبی در این زمینه به دست آمده است.

یزدانی یادآوری کرد: عملیات برداشت کشت پاییزه سال ١٣٩٦ در استان های گرمسیری حدود یک ماه است که در حال انجام است.

مجری طرح چغندرقند معاونت زراعی وزارت جهادکشاورزی گفت: مشوق خرید تضمینی چغندر قند در سال 13٩٥ نیز اجرا شد اما در مصوبه سال ١٣٩٦ از قلم افتاد که امسال دوباره به تصویب رسید.

وی افزود: چندی پیش حمل‌ونقل چغندر پاییزه به دلیل اعتصاب کامیون‌داران با وقفه ایجاد شد که مساله برطرف شد و با اقدام‌های صورت گرفته به نظر می رسد امسال تولید محصول کشت چغندرقند پاییزه به یک میلیون تن برسد.

بی‌نیازی از واردات شکر

در سال ١٣٩٥ از ١١ هزار هکتار مزرعه کاشت چغندرقند حدود ٧٦٠ هزار تن محصول به دست آمد.

یزدانی یادآوری کرد: در سال ١٣٩٦ رکورد تاریخی تولید بیش از هشت میلیون و ٧٠ هزارتن چغندرقند شکسته شد و با احتساب شکر نیشکری، تولید شکر کشور به 2 میلیون تن رسید و به ٨٠ درصد خوداتکایی رسیدیم.

وی در سال زراعی جدید سطح زیرکشت بهاره چغندرقند را ١٠٠ هزار هکتار و کشت پاییزه را ١٧ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: امسال با افزایش حجم تولید به واردات شکر نیازی نخواهیم داشت.

به گفته وی، امسال در ١١ استان به‌ویژه فارس، گلستان، اصفهان، کرمانشاه، مغان اردبیل، خراسان رضوی و خراسان جنوبی کشت پاییزه چغندرقند صورت گرفت.

از مجموع ١٧ هزار هکتار کشت پاییزه چغندرقند نزدیک ١٢ هزار هکتار مربوط به استان خوزستان است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.