کد مطلب: ۵۶۹۲۰۹

افزایش دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در بهار

افزایش دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در بهار

طبق آمار بانک مرکزی، در پایان خرداد ۱۴۰۰، حجم دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی، نسبت به پایان خرداد سال گذشته، ۵۰.۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزیده آمار‌های اقتصادی بهار ۱۴۰۰ توسط بانک مرکزی منتشر و در بخشی از آمار‌های اقتصادی ۳ ماهه نخست سال، به دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی اشاره شده است.

بررسی جزئیات این بخش، نشان می‌دهد در پایان خرداد ۱۴۰۰، حجم دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی با ۵۰.۳ درصد رشد نسبت به پایان خرداد سال گذشته به رقم ۸۴۶۰۶.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

این در حالی است که این میزان در پایان خردادم سال ۹۸ به بیش از ۵۶ هزار و ۲۹۴ هزار میلیارد ریال رسیده بود.

دارایی‌های سیستم بانکی

به طور مشخص، میزان دارایی‌های سیستم بانکی کشورمان در پایان خردادماه ۱۴۰۰ شامل مواردی هچون «دارایی‌های خارجی به میزان ۲۰۱۳۴ هزار میلیارد ریال»، «بدهی بخش دولتی به میزان ۶۴۷۵.۶ هزار میلیارد ریال»، «بدهی بخش غیردولتی به میزان ۲۵۶۶۰.۴ هزار میلیارد ریال» و «سایر بدهی‌ها به میزان ۲۰۴۸۳.۱ هزار میلیارد ریال» است؛ که در این بخش رقم دارایی‌های خارجی سیستم بانکی با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به خرداد سال گذشته، همراه بوده است.

بدهی‌های سیستم بانکی

اما در بخش بدهی‌های سیستم بانکی، مواردی همچون نقدینگی، وام‌ها و سپرده‌های بخش دولتی و … مشاهده می‌شود که به طور مشخص، حجم نقدینگی در پایان خردادماه امسال نسبت به خردادماه سال گذشته با رشد بیش از ۳۹ درصدی به رقم ۳۷۰۵۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

این میزان نقدینگی در پایان خرداد امسال شامل ۷۲۶۱.۹ هزار میلیارد ریال پول و ۲۹۷۹۲.۱ هزار میلیارد ریال شبه پول است که به ترتیب نسبت به خردادماه سال گذشته، ۴۴.۶ و ۳۸.۲ درصد بیشتر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه بانک را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.