کد مطلب: ۵۸۷۸۵۹

یک مقام مسئول:

سجام برای دریافت اوراق مسکن ضروری نیست

سجام برای دریافت اوراق مسکن ضروری نیست

به گفته رئیس اداره‌کل نقدینگی و خزانه‌داری بانک مسکن، امکان برخورداری از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن برای کسانی که در سامانه سجام ثبت‌ام نکرده‌اند فراهم شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محسن کریمی افزود: تفاهم بانک مسکن با سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، موجب به وجود آمدن امکان ایجاد دارایی اوراق تسه برای مشتریان غیر سجامی در نماد تسه ۰۰۶ شد.

پیش از این برخی از دارندگان سپرده‌های ممتاز که فرآیند ثبت‌نام در سجام را تکمیل نکردند، از امکان دریافت اوراق تسه در دوره‌های ماهانه محروم بودند و برای آنان دارایی اوراق تسه ایجاد نمی‌شود.

کریمی در این باره تاکید کرد: بانک مسکن از دو مسیر تلاش کرد این مشکل را بر طرف کند.

تشویق مشتریان به ثبت‌نام در سجام

به گفته رئیس اداره‌کل نقدینگی و خزانه‌داری بانک مسکن تلاش‌های مختلفی برای ترغیب و تسهیل ثبت‌نام صاحبان سپرده ممتاز در سامانه سجام صورت گرفت که یکی از این اقدامات ارائه خدمات احراز هویت در ۳۶۴ شعبه منتخب بانک مسکن بود.

کریمی افزود: این خدمات با هدف تشویق مشتریان به ثبت‌نام در سامانه سجام بود تا مساله ایجاد دارایی اوراق تسه برای این گروه فراهم شود.

وی تصریح کرد: در کنار سیاست‌های تشویقی برای پیگیری ثبت‌نام مشتریان در سجام، اقداماتی نیز برای مکاتبه و رایزنی با نهاد‌های بازار سرمایه برای ایجاد دارایی اوراق تسه برای اشخاص مذکور صورت گرفت.

امکان دریافت اوراق مسکن بدون ثبت‌نام در سجام

کریمی این خبر خوش را به مشتریان داد که با حسن نظر مدیران بازار سرمایه دارایی تخصیص یافته به اشخاص غیرسجامی که دارای کد بورسی فعال بودند ایجاد شد.

سامانه سجام با هدف ایجاد یک سامانه جامع و یکپارچه برای ثبت و نگهداری اطلاعات سرمایه‌گذاران، از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکز اوراق بهادار راه‌اندازی شد تا ارائه خدمات به سهامداران با سرعت بیشتری انجام گیرد.

ثبت‌نام در سامانه سجام برای هرگونه فعالیت در زمینه بورس الزامی است و در حقیقت بستری برای بازار سرمایه شناخته می‌شود که اطلاعات همه سرمایه گذاران بورسی، اعم از ایرانی، خارجی، حقیقی و حقوقی را در بر می‌گیرد.

با این حال بانک مسکن تلاش کرده برای آن بخش از صاحبان سپرده‌گذاری ممتاز که در سجام ثبت‌نام نکرده و به دلیل داد و ستد اوراق تسه در بازار سرمایه از تبدیل منابع خود به اوراق محروم هستند راهکاری پیدا کند.

حفظ منافع مشتریان بانک

او هدف از این اقدام را حفظ منافع مشتریان بانک، کمک به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای اوراق تسه پس از افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش ریسک نقدینگی بانک ناشی از انباشت تعهدات عنوان کرد.

وی با هشدار نسبت به اینکه احتمال مساعدت مجدد از جانب نهاد‌های ذی ربط در آینده کم خواهد بود، ضرورت دارد اقداماتی توسط شعب بانک در دستور کار قرار گیرد تا از تکرار وضعیت مشابه و احتمال ضرر و زیان مشتریان به دلیل عدم ایجاد دارایی اوراق آنان و انباشت تعهدات بانک جلوگیری شود.

وی گفت: برای آنکه در آینده چنین مشکلی پیش نیاید وضعیت سجامی اشخاص هنگام افتتاح سپرده‌های ممتاز جدید و پیگیری وضعیت ثبت‌نام مشتریان قدیمی در سجام کنترل شود.

تهیه فهرست افرادی که بیش از ۵۰ برگ اوراق گرفته‌اند

وی همچنین گفت: لیست اشخاصی که بیش از ۵۰ برگ اوراق به آنان تخصیص یافته استخراج و به مدیریت‌های شعب ارسال شده است لذا از مسوولین شعب خواست از طریق پیگیری فوری ثبت‌نام آنان را تکمیل کنند.

کریمی تاکید کرد: خدمات احراز هویت سجام علاوه بر شعب منتخب بانک از طریق سایر مراکز احراز هویت و همچنین اپلیکیشن‌های غیر حضوری از جمله سایت کارگزاری بانک مسکن نیز به متقاضیان ارائه می‌شود که انتظار می‌رود همکاران به نحو مناسبی نسبت به راهنمایی مشتریان جهت بهره‌مندی از این خدمات اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه قانون برای مردم ضروری باشه حتما اجرا میشه ولی اگه برای مسئولین وشرکت ها باشه دل بخواهی میشه . مثلا گفتن باید شرکت ها سود مجامع رو از طریق سجام واریز کنن ، برید ببینید بعضی از شرکت ها چطور با این مصوبه برخورد کردن . وقتی مسئولین بورس خودشون توی هیئت مدیره شرکت ها هستن ، چطور می تونن جلوی این بی قانونی رو بگیرن . اینجا باید حتما قوه قضائیه ورود کنه و این شرکت ها رو جریمه کنه .