کد مطلب: ۶۹۰۶۰۹

در گفتگو با یوسف کاووسی مطرح شد:

دریافت وام با وثیقه‌گذاری سهام برای بانک‌ها خطرناک است؟ / راه حل چیست؟

دریافت وام با وثیقه‌گذاری سهام برای بانک‌ها خطرناک است؟ / راه حل چیست؟

دریافت وام با وثیقه‌گذاری سهام در حالی در دستورکار دولت است که می‌تواند بانک‌ها را با خطر مواجه کند. اما راه حل چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پنجم مرداد ماه بود که از سامانه ستاره، در جهت دریافت وام با وثیقه‌گذاری سهام رونمایی شد. بنابراین، سهامداران بورسی از این پس می‌توانند با توثیق سهام‌ شرکت‌های بورسی و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، وام بگیرند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در این مراسم اعلام کرد که در حال حاضر تنها سه بانک ملی، رسالت و مهر ایران با توثیق سهام وام می‌دهند اما تعداد این بانک‌ها در آینده افزایش خواهد یافت. به علاوه طبق دستورالعمل بانک مرکزی، حداکثر مبلغ وامی که می‌توان با این روش دریافت کرد، معادل ۲۰۰میلیون تومان است.

دریافت وام با وثیقه‌گذاری سهام، ریسک جدید بانک‌ها

طرح دریافت وام با وثیقه‌گذاری سهام ابهامات زیادی را به وجود آورده است. برای مثال مشخص نیست که اگر قیمت سهم‌های وثیقه گذاشته شده سقوط کند، تکلیف بانک‌هایی که این سهام را به عنوان وثیقه پذیرفته‌اند چه خواهد شد.

به نظر می‌رسد که اگر این سهم‌ها با افت قیمت همراه شوند و از سوی دیگر وام‌ها نکول شوند، دست بانک‌ها به جایی بند نیست و به راحتی منابع خود را از دست می‌دهند. در شرایط کنونی که بسیاری از بانک‌ها وضعیت وخیمی از نظر کفایت سرمایه دارند، چنین ریسک‌هایی می‌توانند بانک‌ها را با خطرهای جدی مواجه کنند.

اهمیت شیوه ارزش‌گذاری سهام

یوسف کاووسی، کارشناس بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز، راه حلی برای این موضوع ارائه کرد. کاووسی در این باره گفت: ریسک‌ تغییر قیمت سهام نسبت به دارایی‌های دیگر بسیار بیشتر است. این ریسک در بازار ایران نسبت به بورس‌های جهانی هم بالاتر است.

وی افزود: برای حل این موضوع می‌توان درصدی از قیمت سهم را برای وثیقه‌گذاری در نظر گرفت. برای مثال اگر سهمی در بازار با قیمت هزار تومان معامله شود، باید برای وثیقه‌گذاری، قیمت ۵۰۰تومان را برای سهم درنظر گرفت.

کاووسی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر امکان ریزش قیمت سهم، هزینه‌های جانبی این وثیقه‌گذاری نیز باید در نظر گرفته شده و به این ترتیب، حدود ۵۰درصد از قیمت سهم، برای توثیق وام قیمت‌گذاری ‌شود.

این کارشناس بانکی در پایان تصریح کرد: از طرف دیگر، ارزیابی گذشته سهم نیز بر قیمت‌گذاری آن اثرگذار خواهد بود. برای مثال وضعیت سودآوری شرکت در سه سال گذشته، عملکرد مدیران و … می‌توانند در این ارزیابی تاثیرگذار باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.