کد مطلب: ۴۸۵۰۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش احتمالی بازار ارز به رفع تحریم‌های تسلیحاتی

واکنش احتمالی بازار ارز به رفع تحریم‌های تسلیحاتی

اگرچه انتظار این بود که خبر رفع تحریم‌های تسلیحاتی موجب ایجاد انتظارات کاهشی در بازار ارز شود اما به نظر می‌رسد معامله‌گران تاثیر این خبر را چندان جدی نگرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار معاملات روز آخر هفته گذشته را با ورود به کانال ۳۲ هزار تومانی به پایان رساند. روز پنج‌شنبه، دلار ۳۵۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۳۲ هزار و 100 تومان رسید. با این افزایش، میزان بازدهی دلار طی یک هفته به بالای ۸ درصد رسید

امروز هم اولین قیمت اعلام شده در صرافی ملی برای دلار 31هزار و 950 تومان بود که نسبت به روز گذشته با افزاشی همراه بوده است.

اما این هفته به دنبال خبر رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران پس از 10 سال قرار است بازار آزاد چگونه آغاز شود؟

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز با بیان این که در یکی دو روز اخیر قیمت‌های فردایی بالا رفته است و امروز هم احتمالا بازار نوسانات رو به بالا را تجربه خواهد کرد، می‌گوید: از نگاه معامله‌گران رفع تحریم‌های تسلیحاتی می‌تواند مساله جدیدی را در کشور ایجاد کند؛ باید دید واکنش غرب در برابر این موضوع چیست و عملکرد دولت چگونه خواهد بود.

آنطور که این فعال بازار می‌گوید از نگاه معاملات با توجه به این که خرید تسلیحات به ارز نیاز دارد، در شرایط فشار اقتصادی باید از خزانه پول خارج شود و این خود فشار را بر اقتصاد کشور بیشتر می‌کند، پس طبیعتا انتظارات در پی این خبر کاهشی نیست.

او ادامه می‌دهد: روز پنجشنبه قیمت زیر 32 هزار تومان بود اما امروز به نظر می‌رسد قیمت بیش از این باشد. این رفع تحریم پولی را وارد مملکت نمی‌کند بلکه ممکن است مساله جدیدی را به مشکلات ما اضافه ‌کند. بنابراین شاید از نظر سیاسی به نفع کشور باشد اما از نظر اقتصادی گشایشی نخواهد داشت.

احتمال مداخله بازارساز وجود دارد؟

علاوه بر این یکی از عواملی که افزایشی‌های بازار را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است، عبور دلار از مرز مقاومتی مهم ۳۰ هزار تومانی بود. این ارز درآخرین روز هفته توانست مقاومت ۳۲ هزار تومانی را هم از پیش رو بردارد. شکست سطوح مقاومتی، خریداران فنی را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است.

البته در سوی دیگر گروهی از فعالان باور دارند، بازارساز هم در این نقاط انگیزه بالاتری برای فروش ارز دارد. به گفته آنها، بالای مرز ۳۰ هزار تومانی مکانی است که بازارساز می‌تواند با عرضه ارز کمتر زمینه تغییر جهت قیمت‌ها را فراهم کند.(دنیای اقتصاد)

در کنار این، پایین بردن دلار در زمانی که نوسان‌گیران به دنبال افزایش قیمت هستند، می‌تواند عده زیادی را متضرر کند. این اتفاق می‌تواند موجب شود که در آینده کوتاه حداقل بازار از افزایش نوسان تا حدی در امان باشد.

با این حال، باید دید بازارساز در هفته ‌جاری تصمیم می‌گیرد که مداخله شدیدتری در بازار کند یا این مداخله را به هفته‌های بعد موکول خواهد کرد. هفته گذشته بازارساز عرضه اسکناس در بازار متشکل را کلید زد و چندان مورد استقبال خریداران قرار نگرفت. باید دید در هفته‌جاری به تقاضای حواله‌ای به چه شکل پاسخ داده خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا ارز ارزون بشه؟ ما که سلاح به سوریه و لبنان و یمن نمیفروشیم، هدیه میدیم و الآن میخواهیم یه عالمه ارز هم بدیم روسیه و چین برای خرید سلاح، ارز باید گرونتر هم بشه و ما بدبختر، خدایا شکرت…

    • ناشناس

      بخدا عین واقعیت تو با تلاق ضرر گیر کردیم ولی هر چه بگن ما یک مثلی هست میگه کور تا میمیره به طمع چشم است ما نیز هر روز به امید سبز شدن بورس هستیم ولی نمیشه

    • ناشناس

      اصل مطلب گفتی.اصل اصل اصل

    • ناشناس

      آقای روحانی اگر خواستید سلاح ب خرید پول آنرا ب تومن پرداخت کنید و اگر سلاح بفروشید پول آنرا دلار دریافت کنید

  • ناشناس

    فقط معامله گران بورسی خوش بین هستن والا بقیه عقلشون کار میکنه قیمت همه چی سربه فلک رسیده

  • پویا بزرگمهر

    کدوم تحریم تسلیحاتی رفع شده ؟ روحانی هر وقت هر چیو میگه برعکس میشه !!

  • ناشناس

    آقا تموم بهونه ها برای بالا بردن دلاره برای پایین اومدن دلار هیچ اتفاقی قابل قبول نیست و بهترین اتفاقاتم تاثیری نداره .چون یه قشری تو این وضعیت بهترین استفاده ها رو میبرن .ما قشر کارگر بدبختیم که درامدمون به ریال خرجمون به دلار .آقا خواهشن درآمد به دلار کنید بعد اگر خواستید دلار بکنید یه ملیون یا یک تومن .