کد مطلب: ۴۱۵۰۰۶

افت دلار و طلا در هفته اول دسامبر / عواملی که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد

افت دلار و طلا در هفته اول دسامبر / عواملی که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد

تحت تاثیر به تعویق انداختن توافق تجاری تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا از سوی ترامپ و همچنین تهدید برای افزایش تعرفه‌ها بر فولاد و آلومینیوم آرژانتین و برزیل، در هفته‌ای که گذشت قیمت جهانی طلا 0.1 درصد و شاخص دلار 0.61 درصد افت کرد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهان اندازه‌گیری می‌کند، در هفته اول ماه دسامبر با افت 0.61 درصدی مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که در اولین روز از معاملات هفتگی (دوشنبه 2 دسامبر) در سطح 97.91 واحد قرار داشت، روز پنج‌شنبه (5 دسامبر) به کمترین سطح یک ماه گذشته رسید.

علی‌رغم آنکه در داده‌های اقتصادی منتشرشده نشانه‌هایی از بهبود دیده می‌شود اما فعالیت‌های بخش تولید در ایالات متحده برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته و همچنین هزینه‌های ساخت‌وساز با افت غیرمنتظره‌ای مواجه شده است.

در هفته‌ای که گذشت دونالد ترامپ، با ابراز نگرانی در مورد کاهش ارزش پول کشورهای آمریکای لاتین، تهدید کرد که بر فولاد و آلومینیوم وارداتی برزیل و آرژانتین تعرفه وضع خواهد کرد.

در عین حال، درحالی‌که جنگ 16 ماهه تجاری بر بازارهای جهانی سایه انداخته و بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار پایان تعرفه‌های مقابله‌جویانه هستند، اما رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ضرب‌الاجلی برای رسیدن به توافق تجاری با چین ندارد و احتمالا تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر 2020 صبر خواهد کرد.

انتشار این خبر از دیگر دلایل افت دلار در هفت روز گذشته بود.

نمودار زیر عملکرد دلار در برابر سایر ارزها را در هفته پایانی دسامبر نشان می‌دهد:

شاخص دلار

افت 0.61 درصدی شاخص دلار در هفته اول دسامبر

افزایش عدم قطعیت در مورد پایان جنگ تجاری موجب شد، اواسط هفته تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله ین ژاپن، فرانک سوئیس و طلا تا حدی افزایش یابد.

با این حال داده‌های اقتصادی منتشرشده در آمریکا موجب شد در معاملات روز جمعه قیمت جهانی طلا روند نزولی به خود بگیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر 266 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده که این بالاترین نرخ اشتغال‌زایی در این کشور در سال 2019 محسوب می‌شود.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت جهانی طلا را در هفته پایانی دسامبر نشان می‌دهد:

قیمت جهانی طلا

افت 0.1 درصدی طلا در هفته اول دسامبر 2019

بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت کار ایالات متحده، دستمزدها هم در ماه گذشته میلادی 3.1 درصد افزایش یافته است.

در هفته‎‌ای که گذشت فلز زرد با افت 0.1 درصدی مواجه شد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.