کد مطلب: ۴۵۸۴۸۱

مدرس خیابانی پاسخ داد:

دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۹ به چه کسانی داده می‌شود؟

دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۹ به چه کسانی داده می‌شود؟

سرپرست وزارت صمت گفت: دولت پیگیر حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی است و شکر و برنج کالا‌هایی هستند که دیگر ارز ترجیحی دریافت نمی‌کنند، اما تا پایان سال ۹۹ محصولات پروتئینی، لبنیات و در واقع نهاده‌های دامی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت در حاشیه نشست هیات دولت گفت: در حال حاضر عمق ساخت لوازم خانگی در داخل در بعضی از انواع این کالا تا ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده، اما در بعضی دیگر مثل تلویزیون عمق ساخت کمتر است و میانگین عمق ساخت لوازم خانگی در کشور چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است که به ما این امکان را می‌دهد که تولید ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی را در سال داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته تولیدکنندگان برای تولید لوازم خانگی مشکلاتی مثل نوسانات ارز را اعلام کرده اند که آن هم توسط بانک مرکزی در حال کنترل است، اما با وجود تمام این مشکلات برای مثال ما در سه ماهه اول سال ۹۹، ۱۵۰ درصد در تولید ماشین لباسشویی و ۵۰ درصد در تولید تلویزیون با افزایش روبرو بوده ایم.

مدرس خیابانی تاکید کرد: وزارت صنعت در تلاش است تا با هماهنگی برای استفاده از ارز حاصل از صادرات در بخش مواد اولیه هم مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی را برطرف کند تا تولیدکنندگان با آسودگی خیال بیشتر فعالیت خود را ادامه دهند.

وی گفت: وزارت صنعت برنامه‌ریزی‌هایی هم برای بخش تقاضا دارد که از آن میان می‌توان به رایزنی با کارخانه‌ها برای عرضه جهیزیه به صورت مستقیم به مصرف کننده واقعی نام برد که می‌تواند در این شرایط کمک مهمی برای مصرف کنندگان باشد ضمن اینکه ما در حال کنترل جدی انبار‌ها برای ناامن کردن آن‌ها هستیم تا کسانی که در این شرایط از بازار سواستفاده می‌کنند امکان احتکار کالا را نداشته باشند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وزارت صمت به کمک بازرسی‌های حضوری و با استفاده از سامانه‌هایی که برای کنترل کالا راه اندازی کرده به صورت جدی در تلاش است تا از دپوی کالا در انبار‌ها و کارخانه‌ها جلوگیری کند ضمن اینکه در همین زمان سازمان حمایت هم با تعیین سقف قیمت کالا‌های لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ این امکان را هم به ما و هم به خریداران داده است تا در صورت مشاهده ملکی که در آن هر گونه کالایی با نیت سواستفاده و احتکار انبار شده است به ما اطلاع دهند تا ما به سرعت با آن‌ها برخورد کنیم.

مدرس خیابانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره طرح‌های نیمه تمام وزارت صمت گفت: وزارت صمت از طرح‌های توسعه‌ای غافل نمانده و امروز حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح نیمه تمام بالای ۶۰ درصد در دست اجرا دارد که از این میزان ۳ هزار و ۸۰۰ طرح در مرحله بالای ۸۰ درصد هستند.

وی افزود: ما اعلام کرده ایم که قصد داریم از این به بعد تا قبل از شهریور ۱۴۰۰ هر هفته ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی را به اجرا برسانیم که اجرای این طرح‌ها در نهایت بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری خواهد داشت.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این میان آقای رئیس جمهور هم دستور داد تا بخشی از طرح‌های نیمه تمام دولت که در شرایط فعلی قادر به تکمیل آن‌ها نیست به بخش خصوصی واگذار شود چرا که با صادرات ۴۲ میلیارد دلاری و واردات ۴۳ میلیارد دلاری بخش خصوصی، مشخص شده که بخش خصوصی قدرت این را دارد که در قالب مشارکت با دولت کمک کند تا این نوع طرح‌ها راه اندازی شود.

وی گفت: نکته دیگری که امروز در جلسه با آقای رئیس جمهور درباره آن صحبت شد بحث واگذاری معادن غیر فعال بود چرا که ما حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ معدن در کشور داریم که در حال حاضر ۴ هزار و ۴۰۰ عدد از آن‌ها غیر فعال است که می‌توانیم با واگذاری آن‌ها با بخش خصوصی مشارکت کنیم و ایجاد اشتغال نماییم.

مدرس خیابانی افزود: یکی از طرح‌هایی که از سال گذشته دولت پیگیر انجام آن است حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی است که به دلیل نگرانی دولت از تاثیر آن بر بازار تاکنون به صورت پله‌ای انجام شده است در حال حاضر هم شکر و برنج دیگر کالا‌هایی هستند که دیگر ارز ترجیحی دریافت نمی‌کنند، اما تا پایان سال ۹۹ محصولات پروتئینی، لبنیات و در واقع نهاده‌های دامی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.