کد مطلب: ۱۹۵

دلایل توقف توسعه میدان مشترک نفتی با قطر/ تعلیق توسعه فازهای پارس‌جنوبی صحت ندارد

دلایل توقف توسعه میدان مشترک نفتی با قطر/ تعلیق توسعه فازهای پارس‌جنوبی صحت ندارد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با رد تعلیق توسعه فازهای جدید پارس جنوبی درباره توقف توسعه لایه نفتی مشترک با قطر در خلیج فارس، اعلام کرد: تصمیاتی برای توسعه این میدان مشترک نفت دریایی گرفته شده است که باید این تصمیمات بازبینی مجدد شود. رکن‌الدین جوادی  درباره تعلیق طرح توسعه فازهای جدید و به اصطلاح

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با رد تعلیق توسعه فازهای جدید پارس جنوبی درباره توقف توسعه لایه نفتی مشترک با قطر در خلیج فارس، اعلام کرد: تصمیاتی برای توسعه این میدان مشترک نفت دریایی گرفته شده است که باید این تصمیمات بازبینی مجدد شود.

رکن‌الدین جوادی درباره تعلیق طرح توسعه فازهای جدید و به اصطلاح طرح‌های توسعه 35 ماهه پارس جنوبی، گفت: تعلیق توسعه فازهای جدید پارس جنوبی صحت ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سوال مهر مبنی بر توسعه و شتاب لاک پشتی فازهای جدید این میدان مشترک گازی، تصریح کرد: شرکت‌های پیمانکاری شاغل در فازهای پارس جنوبی بودجه‌ها را مصرف کردند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچ پیمانکاری در چارچوب قرارداد طلبی از شرکت ملی نفت ایران ندارد، اظهار داشت: تامین منابع مالی فازهای پارس جنوبی بر عهده شرکت نفت است که تمامی منابع مالی پرداخت شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه سیاست شرکت ملی نفت فعال کردن کل قراردادهای صنعت نفت است، در خصوص توقف توسعه لایه نفتی پارس جنوبی هم توضیح داد: تصمیاتی گرفته شده است که باید این تصمیمات بازبینی مجدد شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: باید اصلاحاتی در طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی انجام شود.

به گزارش مهر، مزمان با خروج تنها جک آپ حفاری ایران از لایه نفتی پارس جنوبی، قطر سه قرارداد جدید حفاری برای افزایش تعداد چاه‌های توسعه‌ای و افزایش برداشت طلای سیاه خود از این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس امضا کرده است.

از این رو با حضور محمد بن صالح السدا وزیر انرژی و صنعت قطر، قراردادهایی به ارزش تقریبی 430 میلیون دلار با شرکت دانمارکی "مرسک" امضا شده است که امضای این قراردادهای منجر به ورود سه دستگاه دکل جدید دریایی به این میدان نفتی مشترک با ایران شده است.

هم اکنون میزان استخراج نفت ایران در لایه مشترک نفتی پارس جنوبی صفر است و تنها طرح توسعه این میدان مشترک آن هم سازندهای مستقل از پیشرفتی لاک پشتی برخوردار بوده به طوری‌که به دلیل نامشخص بودن سیاست خرید کشتی FPSO هنوز برنامه زمان بندی مشخصی هم برای آغاز تولید نفت از این مشترک در خلیج فارس تعریف نشده است.

از سوی دیگر با وجود صفر ماندن تویلد نفت ایران در پارس جنوبی، در شرایط فعلی ظرفیت برداشت روزانه نفت قطر از این میدان مشترک روزانه حدود 525 هزار بشکه برآورد می شود.

شرکت ملی نفت ایران از حدود یک دهه گذشته تاکنون توسعه لایه مشترک نفتی پارس جنوبی را آغاز کرده است که در طول مدت این 10 سال تاکنون هیچ یک از سیاست‌ها منجر به آغاز تولید طلای سیاه در این میدان مشترک نشده و طرف قطری به صورت یک جانبه در حال تخلیه کل نفت باقیمانده در مخزن مشترک است.

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود با افزایش دکل‌های حفاری قطری‌ها، در صورت تکمیل چاه‌های جدید دریایی در میدان الشاهین در حالی تولید نفت قطری‌ها از این میدان به مرز 700 هزار بشکه در روز افزایش یابد که ایران هنوز تولید نفت در این میدان را آغاز نکرده است.

همزمان با توسعه چاه‌ها و تاسیسات فراساحلی قطر برای تخلیه کامل نفت میدان الشاهین، این شریک نفت و گازی ایران در پارس جنوبی به منظور رفع محدودیت‌های استخراج نفت اجرای یک پروژه جدید را در دستور کار قرار داده است.

از این رو هم اکنون مطالعات ساخت یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای برای فرآورش نفت سنگین تولیدی میدان الشاهین آغاز شده است که در صورت تکمیل و راه‌اندازی این پالایشگاه امکان افزایش بیشتر استخراج طلای سیاه توسط قطر فراهم می‌شود.

با این وجود با گذشت 23 سال از آغاز تولید قطر از لایه نفتی پارس‌جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی روندی رو به افزایش را تجربه می‌کند که رویای تولید و انتقال نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس 10 ساله شده است.

امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی سالجاری وارد به دهمین سال اجرایی خود می شود و با وجود گذشته نزدیک به یک دهه از امضای قرارداد توسعه، هنوز امکان تولید و انتقال حتی یک بشکه نفت خام از این میدان مشترک وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.