کد مطلب: ۱۶۷۳۶۱

اختلاف قیمت بنزین و سی‌ان‌جی مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از خودروهای گازسوز

اختلاف قیمت بنزین و سی‌ان‌جی مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از خودروهای گازسوز

بهزاد اعتمادی معاون توسعه صنایع حمل‌ونقل ایدرو با اشاره به ذخایر بالای گاز در کشور اظهار داشت: ایران با دارا بودن بیش از ۳۴ تریلیون متر مکعب از این سوخت پاک باید در صنایع مختلف از آن استفاده کند تا میزان آلایندگی کاهش یابد. از طرفی ایران جزء پیمان کیوتو برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است و تعهد داریم که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.

وی افزود: تولید خودروهای گازسوز از اوایل سال‌های ۱۹۹۱ شروع و در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سطح جهان تولید و تبدیل شده که نشان می‌دهد که استقبال از این فناوری به طور نسبی مطلوب بوده و اثرات زیست‌محیطی مناسبی داشته و موجبات کاهش آلایندگی را فراهم و صرفه اقتصادی به همراه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اعتمادی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار جایگاه سوخت در دنیا وجود دارد و در ایران نیز تا کنون حدود ۲۴۰۰ جایگاه ایجاد شده، بنابراین هزینه قابل توجهی برای زیرساخت‌های آن در کشور صورت گرفته که باید از آن استفاده بهینه شود.

وی ادامه داد: تا امروز حدود ۳ میلیون و ۱۷۷ هزار دستگاه خودرو در کشور به صورت کارخانه‌ای تولید شده و ۴/۴ میلیون دستگاه خودروی گازسوز تولیدی/تبدیلی در حال تردد هستند و صنایع خودروسازی برای تولید بیشتر تخصص‌های لازم را کسب کرده و زیرساخت‌های مربوطه را توسعه داده‌اند اما این میزان تولید در سنوات اخیر تابع کشش بازار است.

معاون توسعه صنایع حمل‌ونقل ایدرو با بیان اینکه اختلاف قیمت بین گاز و بنزین منجر به اقبال بیشر به سمت خودروهای گازسوز می‌شود، گفت: اگر این اختلاف قیمت قابل توجه باشد این صنعت بیشتر رشد پیدا می‌کند. ما در سال ۹۰ بیشترین تولید خودروی گازسوز (بالغ بر ۴۸۰ هزار دستگاه) را داشتیم و در ۶ ماهه امسال ۶۰ هزار دستگاه تولید شده و این ارقام نشان می‌دهد که تمایل مردم نسبت به خرید این نوع از خودرو نسبت به گذشته بالاتر نرفته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر خودروسازان با مشارکت شرکت‌های صاحب‌نام خارجی طراحی موتورهای پایه گازسوز را انجام دادند و قابلیت تولید به وجود آمده است و در این رابطه مشکلی وجود ندارد. در سند چشم‌انداز استراتژی خودرو هدف‌گذاری شده که ۳ میلیون دستگاه تولید شود که بخشی از آنها گازسوز خواهندبود. بنابراین با توجه به ذخایر کشور باید انگیزه خرید این نوع از خودروها در مردم ایجاد شود.

اعتمادی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده تولید ما است، تاکید کرد: خودروهایی تولید می‌کنیم که کشش داشته باشد، باید از سوی دولت سیاست‌گذاری شود که اختلاف قیمت سوخت مایع و گاز به گونه‌ای باشد که مردم از این نوع خودروها استقبال کنند.

وی با اشاره به مشکلات سال‌های گذشته صنعت سی‌ان‌جی تصریح کرد: در گذشته برای ایجاد زیرساخت‌ها با چالش‌هایی مواجه بودیم که امروز مرتفع شده و به تعداد کافی در شهرها و جاده‌ها جایگاه وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سی‌ان‌جی برای خودرهایی که سرویس‌دهی عمومی دارند خیلی مقرون به‌صرفه است، افزود: عمدتا تاکسی‌ها و وسایل نقلیه عمومی از سی‌ان‌جی استقبال می‌کنند اما در مورد خودروهای شخصی باید انگیزه ایجاد کنیم که مردم رغبت پیدا کنند.

اعتمادی درباره همایش ANGVA نیز گفت: این همایش برای خودروسازان و بازدیدکنندگان مزایایی دارد که باید به لحاظ اثرات زیست‌محیطی، اقتصادی و سوخت پاک از آنها بهره‌برداری کنیم. ضمن اینکه مردم را تشویق کنیم از این سوخت استفاده کنند. اکنون زیرساخت‌های لازم در کشور ایجاد شده و خودروسازان نیز آمادگی دارند که تولید متناسب با تقاضا داشته باشند.

وی با بیان اینکه کشور ما عضو پیمان کیوتو ، پیمانی که کشورها را ملزم به رعایت کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌کند، هستیم، گفت: در حال حاضر کشورهای پیشرفته صنعتی مثل آلمان و فرانسه که راغب به کاهش گازهای گلخانه‌ای هستند با مشارکت در پروژه‌های ما از مزایای حاصله بهره‌مند می‌شوند بنا‌براین علاقه‌مندند که در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده و عملکردشان را به سازمان کیوتو اعلام کنند.

معاون توسعه صنایع حمل‌ونقل ایدرو خاطرنشان کرد: اگر ما نیروگاه‌هایی را که سوخت مازوت مصرف می‌کنند بتوانیم به سوخت گاز تبدیل کنیم، برای این تبدیل به ما کمک اقتصادی خواهد شد و این فرصتی است که ما هم از سوختی استفاده کنیم که بیشترین منابع را داشته و کمترین آلایندگی برای کشور دارد و هم کارخانه به‌روز می‌شود و از سوخت مازوت به سوخت پاک می‌رویم. ضمن اینکه با توجه به ایجاد زیرساخت‌ها، خوشبختانه سوخت گاز در همه جای کشور وجود دارد و این فرصتی است که علاوه بر موضوع خودرو به صنایع دیگر نیز بپردازیم.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.